lördag 5 januari 2013

Degens fundering: Någonsin försent?

Jag har kommit på att jag just nu känner rätt många som inte brukar läsa böcker. Nästan lika många som inte läser böcker som läser böcker. Det är första gången i mitt liv som det är så.

Jag hade en pojkvän inte läste böcker tills dess att jag satte en bok i hans händer. Han var då 25 år. Han brukade säga att han var så glad att jag fått honom att läsa!

Men det jag sitter och funderar över är om det är möjligt att få folk i vilken ålder som helst att börja läsa böcker. Teoretiskt tycker jag ju att det lika väl borde gå att få en 80-åring att läsa sin första bok som en 25-åring!

Vad tror ni? Kanske ni känner någon äldre som kommit igång att läsa på senare dagar? Eller tror ni det är svårare då när man är äldre?

2 kommentarer:

enligt O sa...

Min morfar läste i princip ingenting förrän han blev pensionär. Nu, drygt 20 år senare, läser han fortfarande mycket.

Boktokig Eva Boström sa...

Vad roligt att han upptäckte läsningen då!