måndag 19 oktober 2015

På väg till presskonferens för Auguatpriset

Sitter här och pluggar helt oglamoröst på pendeltåget, men jag är på väg till dagens presskonferens för Augustpriset.

Det ska bli spännande att se vilka som blir nominerade och därigenom vad min hösts läsning kommer att bestå av.

Följ mig idag så kommer jag at berätta mer om vad so händer på presskonferensen och lite annat.

Mannen som läste högt på 06.27-tåget

Mannen som läste högt på 06.27-tåget är så härligt fransk. Det är en rolig, charmig och lite udda feelgoodroman.

Jag gillar verkligen hur huvudpersonen sitter och läser olika boksidor varje dag för passagerarna, utan att de hör ihop och passagerarna sitter och lyssnar och väntar på att han ska läsa.

Jag tyckte också delen med Julies dagboksanteckningar som toalettvakt var verkligen bra beskrivet. Fast vette tusan om jag skulle våga gå på sån toalett igen nu.


Mannen som läste högt på 06.27-tåget handlar om 36-årige Guylain Vignolles, som arbetar på en papperskross som makulerar böcker. Han ljuger för sin mor att han arbetar som förläggare.men han lever ett stillsamt liv med sin guldfisk. Den enda höjdpunkten är hans högläsning av boksidor som han räddat från papperskrossen när han åker tåget till jobbet på morgonen. En dag hittar han dock ett USB-minne med Julie dagbok. Hon arbetar som toalettvakt. Guylain läser dagboken och blir förtjust i henne och vill hitta henne, men det står inte var hon jobbar.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Mannen som läste högt på 06.27-tåget
Författare: Jean-Paul Didierlaurent
Antal sidor: 205
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789113061726
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

söndag 18 oktober 2015

Poängjakt läslovet

Jag kommer ge denna till mina elever. Jag ger den som en utmaning. Det är helt frivilligt att vara med, men de som är med får en liten överraskning när de lämnar in den efter lovet.

Instruktionen är att de ringar in poängen på de uppgifter de utfört och sedan skriver den totala poängen på raden nedanför. Man kan låta föräldrarna signera sitt namn också om man vill, men jag kör inte det.

Varsågoda att använda ifall ni vill! Men jag skulle rekommendera att hålla det frivilligt. Klicka på pilen under själva bilden på poängjakten (bredvid ordet Scribd) om ni vill skriva ut. Då kommer det upp en ruta nertill, så du kan välja att antingen spara filen eller öppna den. Skulle det inte fungera kan jag mejla ut pdf-filen.






Anna och den franska kyssen av Stephanie Perkins

Jag har varit i Paris. Jag har aldrig känt någon längtan tillbaka förrän jag läste Anna och den franska kyssen. Det är sån mysig beskrivning av Paris, men även av skolan.

Anna och en franska kyssen är vad jag älskar med ungdomsböcker. Det där mysiga. Möjligheterna, eftersom hela livet knappt börjat. Den där första riktiga kärleken och att våndas när man inte vet vad han tycker. Den där passionen som man kan känna för ett intresse som Annas filmrecensionsskrivande. Så humor på det.

Att läsa den här boken är som att gå in i en rosa härlig bubbla och sedan komma ut leende efter att ha stängt boken efter sista sidan.


Anna har blivit satt i skola i Paris av sin pappa. Långt från sin familj i USA. Långt från killen Toph som Anna hoppades bli tillsammans med och långt från sin bästa vän Bridget. Anna kan inte ett ord franska och kan bara inte fatta att Pappan gjort detta mot henne. Men hon får vänner som den otroligt snygge St Clair och Mel, som är hemligt kär i St Clair liksom resten av skolans tjejer. Men St Clair har en tjej. Så Anna kan inte bli kär i honom. Men det är svårt att låta bli.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Anna och den franska kyssen
Originaltitel: Anna and the French Kiss
Författare: Stephanie Perkins
Antal sidor: 297
Förlag: Modetnista
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789176450727
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

lördag 17 oktober 2015

STHLM: inferno av Varg Gyllander

Ibland vill man bara ha en sån där bok som är fartfylld och gör att man virvlar in i ett annat nu, så man får en paus från sin egen vardag och slipper den ett tag.

För mig är det precis vad Varg Gyllander gjorde med sin bok STHLM: inferno. När jag läser hinner jag inte hämta andan. Allt händer här och nu och jag kastas från det ena till det andra. Det är storslagna actionscener där Varg Gyllander vräker på och skapar en actionberättelse, som är så lätt att se som film.

MEN det är inte bara en fartfylld actionhistoria. Varg Gyllander har en styrka i att skapa intressanta och spännande huvudpersoner, som lockar att läsa vidare. Jag gillar verkligen huvudpersonen Norma och att hon är så skicklig och så tuff. Det är så härligt att hon får vara det! Jag är glad att Varg ändrade om så att just hon blev huvudperson.

En annan styrka i Vargs berättande är hur Vargs beskriver saker, t ex mobiltelefonens surrande:
"Vibrationen mot låret fick Joshua att tänka på en instängd skalbagge. Han hatar skalbaggar och om han svarade kunde flickan på trappen dö."

Det är väldigt visuellt och kärnfullt men också känsloskapande. Och en sak är säker: Jag kommer aldrig mer att tänka på mobilens vibrering på samma sätt nu. Men jag vet en annan sak också. Det är att jag vill läsa nästa bok i serien, STHLM:farsot, när den kommer ut.


I STHLM: inferno inträffar sprängattentat i Stockholm, som gör att en grupp människor blir instängda på restaurang Gondolen.

Norma och Joshua, som tillhör NOCC – National Organized Crime Command, blir indragna i jakten på den som står bakom det hela. Joshua känner två personer som är instängda på Gondolen. Han måste rädda dom! Nu!

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: STHLM: inferno
Författare: Varg Gyllander
Antal sidor: 333
Förlag: Hoi förlag
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789175579832
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon


Tid: livet är inte kronologiskt

Tid: livet är inte kronologiskt är en intressant läsning. Jag gillar just krönike-formen och att man liksom läser någon annans tankar. Det tilltalar mig.

En annan sak som tilltalar mig är att det finns också en del tänkvärt i boken. Det finns något härligt i att ens tankar sätts igång och man får upp ögonen för hur man själv ser på saker och ting och även får upp ögonen för saker man vill förändra. Med det följer att det finns en del igenkänning i deras funderingar. Det gör att man känner sig inte så ensam.

Boken hoppar mellan Alex och Sigges tankar och de känns inte riktigt jämspelta. Därför det blir lite ojämt men det tycker jag faktiskt inte gör något. Det är en intressant och läsvärd bok.


Betyg: 4 av 5
~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tid: livet är inte kronologiskt
Författare: Alex Schulman & Sigge Eklund
Antal sidor: 315
Förlag: Bookmark förlag
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789187441851
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

fredag 16 oktober 2015

Bjäran (Pax 4) av Larsson & Ingela Korsell

I Bjäran fastnade jag verkligen för illustrationerna. Så otroligt bra de passar ihop med texten. Jag älskar att det är serieteckningsstuk på dom.

Återigen är det en spännande historia, som får mig att läsa allt snabbare för att veta hur det ska gå. Men det är också en historia om att vara oskyldigt anklagad och om orättvisa. Om att göra saker som man egentligen inte vill, men som man känner sig tvungen att göra. Om mobbning och vuxna som låter det pågå. Det finns så mycket bra med denna bok!


Passar från 9 års ålder (om man gillar riktigt läskiga böcker).

Betyg: +4 av 5
~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Bjäran
Författare: Åsa Larsson & Ingela Korsell
Antal sidor: 185
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789163879814
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Mumsig äppelkaka

Här kommer receptet på den goda äppelkakan som jag gjorde idag.

Ingredienser
100 g smör
2 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1,5 dl grädde

2 äpplen
2,5 msk socker
0,5 msk kanel

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Rör smör och socker poröst.
3. Blanda mjöl och bakpulver.
4. Tillsätt mjölblandningen och grädden i socker-och smörblandningen och rör ihop.
5. Tryck ut smeten i en smord och bröad form.
6. Tärna äpplena och strö över smeten.
7. Blanda socker och kanel och strö över äpplena.
8. Grädda i ca 40 min.



The Martian: Ensam på Mars av Andy Weir

The Martian: Ensam på Mars är en helt fantastisk bok. När jag läste om den tyckte jag att den verkade bra. Jag hade inte väntat mig att jag skulle tycka att den var så här otroligt bra.

När jag läser The Martian: Ensam på Mars tror jag helt plötsligt att det är verkligt. Mark Watney är där på Mars och försöker överleva. Jag skrattar åt hans underbara humor och jag förbluffad över hans uppfinningsrikedom. Förvånande nog slukar jag alla tekniska termer och tycker att de gör berättelsen ännu mer levande och verklig. Jag blir också intensivt intresserad av nutida rymdfärder. Det är otroligt starkt att skriva en sådan verklighetstrogen och engagerande bok, som dessutom är så spännande. Wow!


The Martian: Ensam på Mars handlar om Mark Watney som blir lämnad kvar på Mars, eftersom hans besättning tror att han är död. Men han lever och försöker hitta sätt att fortsätta leva. I alla fall tills han åtminstone fått prata med någon.

Betyg: 5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: The Martian: Ensam på Mars
Författare: Andy Weir
Antal sidor: 447
Förlag: Bookmark förlag
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789187441844
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

torsdag 15 oktober 2015

Den fantastiska berättelsen om fakiren som fastnade i ett IKEA-skåp

Jag har väldigt tudelade känslor kring Den fantastiska berättelsen om fakiren som fastnade i ett IKEA-skåp

Från början tyckte jag den var lite smårolig och lite charmig. Fakiren lyckades ju hamna i besynnerliga situationer, som på något sätt löste sig. Fast då hamnade han i en ny situation. Han tog det med härlig ro och det var skönt att läsa.

Däremot så var karaktärerna väldigt nationellt stereotypa, t ex när det gällde romer. Det hade jag väldigt svårt för. Det gav lite dålig smak i munnen.

Fast att boken tog upp det här med flyktingar och människosmuggling var bra. Det skulle gärna ha fått mer fokus i berättelsen.


Betyg: 3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Den fantastiska berättelsen om fakiren som fastnade i ett IKEA-skåp
Författare: Romain Puértolas
Antal sidor: 250
Förlag: Bonnier Pocket
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789174294194
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

onsdag 14 oktober 2015

Mylingen (Pax 3) av Åsa Larsson & Ingela Korsell

Mylingen är den spännande fortsättningen i Pax-serien. För varje del blir jag mer och mer fast. För varje del blir jag även mer och mer imponerad av Åsa Larsson och Ingela Korsell.

Mylingen är läskig. Nästan för läskig, men bara nästan. Jag förstår att det kittlar i magen på de barn som läser den och jag hade fullkomligt älskat den som barn, precis som jag fullkomligt älskar den nu.

Jag älskar att det handlar om varelsen myling, som är hämtad från vår mytologi. Sånt var jag otroligt förtjust i som barn. Jag arbetade med nordisk mytologi med mina elever i fyran och märkte att det fortfarande verkligen fascinerar barn.

Dessutom finns det personer att både älska och hata i Mylingen. Träslöjdsläraren Tomas väcker starka känslor liksom hans son. Så är det så sirligt med pojkarnas mamma, men samtidigt så bra att det får finnas.


I Mylingen är det snart Halloween och Alla helgonsdagen. Då blir spöken blir extra starka i sina krafter och förmågor. Nu är ett litet barnspöke, en Myling, ute efter hämnd. Hon knackar på hos Tove där det är fest och när ett av barnen öppnar så börjar Mylingen peka på barnen: inte du, inte du, inte du och när Tove dyker upp säger hon: men du. Då får Tove plötsligt svårt att andas .

Hur ska Alrik och Viggo kunna stoppa Mylingen och hinner de det?

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Mylingen
Författare: Åsa Larsson, Ingela Korsell
Del av serie: Pax 3
Antal sidor: 192
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789163879852
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon


Releasefest för Den blå maten- Recept för ett långt och lyckligt liv

Jag var på releasefest för boken Den blå maten - recept för ett långt och lyckligt liv .


Den blå maten är en kokbok som innehåller 52 recept som är inspirerade av de delar av världen som är så kallade blå zoner. Det är platser i världen där flest personer blir över 100 år och det är platser som Italien, Grekland, Costa Rica, Japan och så Småland.

Författarna har pratat med 90- och 100-åringar i de blå områden och frågat vad de äter och hur de lever.


Vi hade sån tur att vi fick provsmaka en del av rätterna. Jag fascinerades av dels hur gott det var och dels hur fräsch mat det var att äta.


Jag stod och pratade en stund med formgivaren och fotografen och formgivaren berättade att hon provlagat flera av rätterna och de hade det gemensamt att de var lätta att laga. Recepten har blivit anpassade så att ingredienserna finns i affären.

Den blå maten bygger också på att man använder färska och lokalt producerade råvaror utan industriellt halvfabrikat.

Det låter ju verkligen lovande. En god fräsch mat som är lätt att laga och som man mår bra av. Vad mer kan man önska?


måndag 12 oktober 2015

Vill du ha biljett till Augustpriset Live? Sista chansen

Om du vill vara med på Augustpriset live, så vill jag att du berättar i kommentarerna om en läsupplevelse som för dig var fantastisk.

Bland er som kommenterat kommer det bli några som får gå på Augustpriset Live. Jag vill att du har kommenterat senast den 12 oktober kl 23.59.

Vad är då Augustpriset Live? Jo, det är ett event där man som inbjuden har möjlighet att möta de Augustnominerade författarna genom modererade diskussioner på scen, personliga samtal och boksignering.

Daniel Sjölin kommer att leda samtalen med författarna





Tid: 19 oktober kl. 17.30-19.00.
Plats: Kulturhuset, Stockholm