Se bara här:
lördag 4 maj 2013
Tips i Dublin: Väldigt fin park
Jag besökte en park som heter St Stephens Green. Det var en jättefin park mitt i Dublin. Den var verkligen välbesökt! Det var så vackert med alla blommor och körsbärsträden som blommade!
Se bara här:



Se bara här:
fredag 3 maj 2013
Bra ställe att äta i Dublin
Vi var och åt igår på Temple Bar Hotel i Dublin. Rimliga priser, god mat och bra service.
Jättegod förrätt med valnötter, getost och päron.

Så huvudrätt: Pasta med bland annat purjolök och ostsås.

Så efterrätten:

Helt underbar! Hade försvarat den med mitt liv!
Pris för allt:
Tre rätter för två personer + en flaska vin= 55€
Jättegod förrätt med valnötter, getost och päron.
Så huvudrätt: Pasta med bland annat purjolök och ostsås.
Så efterrätten:
Helt underbar! Hade försvarat den med mitt liv!
Pris för allt:
Tre rätter för två personer + en flaska vin= 55€
På väg hem
Jag är på väg hem från Dublin nu. Försökte lägga ut ett inlägg igår om ett ställe som vi åt på som var bra, men det gick inte. Gissar att det är mina foton som ställer till det. Får publicera det när jag är i Sverige istället.
onsdag 1 maj 2013
Tips i Dublin: Book of Kells : så värt att se
Jag är just nu i Dublin. Följde med maken som ska på konferens här. Vi besökte Trinity College och tittade på Book of Kells. Det var rent ut sagt häpnadsväckande! Hur kunde de rita alla de detaljerna! Och vilken tur att det är bevarat för omvärlden! Så bara att se Book of Kells hisnade för mig!
tisdag 30 april 2013
Så sjukt kär av Mårten Melin
Så sjukt kär är en lättläst bok om Måns, som är sjukt kär i Emma. Det som är så bra är att den är just riktigt lättläst, men passar barn i mellanstadieåldern. Så sjukt kär handlar om att Måns tar modet till sig och frågar ut Emma på bio. Men den dagen som de ska gå på bio så vaknar han och är sjuk. Hur ska allt bli nu och hur ska Emma få veta att han är sjuk?
Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Så sjukt kär
Författare: Mårten Melin
Del av serie: Del 1 i serien Måns och Emma
Antal sidor: 22
Förlag: Nypon förlag
ISBN: 9789186447274
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
Bokklubbsträff
Nu har jag träffat mina vänner i bokklubben igen. Den här gången hade vi ett litet tillskott i form av 3-månaders Lovisa.

Hon fick en liten sångbok med Bä bä vita lamm, så hon blev ordentligt inskolad hos oss.
Vi hade läst boken De imperfekta till denna gång. Det slog mig precis att vi glömde sätta betyg på den. Dagens fokus låg inte riktigt på böcker! ;) men vi tyckte lite olika om den.
Jag gillade inte början men sen tyckte jag den tog sig. Jag gillade inte tidningsvärlden i början. Malin gillade början men var inte så förtjust i resten eftersom det påminde om noveller. Dock tyckte hon att tidningsvärlden var intressant eftersom hon jobbat i sådan i London.
Karin hade inte läst den eftersom hon är i amningsträsket och har svårt att koncentrera sig på en hel bok. Dock konstaterade hon att hon nog hade kunnat läsa den här boken eftersom den var i novellform.
Anna-Karin tyckte boken var ok. Somjag förstod det så gillade hon mer början också.
Måste mejla de andra och fråga efter betyg. Det hade varit intressant.
Fikat idag var te, nybakta bullar (lyx) och chokladbollar och vi var hemma hos Anna-Karin.
Hon fick en liten sångbok med Bä bä vita lamm, så hon blev ordentligt inskolad hos oss.
Vi hade läst boken De imperfekta till denna gång. Det slog mig precis att vi glömde sätta betyg på den. Dagens fokus låg inte riktigt på böcker! ;) men vi tyckte lite olika om den.
Jag gillade inte början men sen tyckte jag den tog sig. Jag gillade inte tidningsvärlden i början. Malin gillade början men var inte så förtjust i resten eftersom det påminde om noveller. Dock tyckte hon att tidningsvärlden var intressant eftersom hon jobbat i sådan i London.
Karin hade inte läst den eftersom hon är i amningsträsket och har svårt att koncentrera sig på en hel bok. Dock konstaterade hon att hon nog hade kunnat läsa den här boken eftersom den var i novellform.
Anna-Karin tyckte boken var ok. Somjag förstod det så gillade hon mer början också.
Måste mejla de andra och fråga efter betyg. Det hade varit intressant.
Fikat idag var te, nybakta bullar (lyx) och chokladbollar och vi var hemma hos Anna-Karin.
måndag 29 april 2013
Livet efter dig av Jojo Moyes
När du väl börjat läsa Livet efter dig är du fast. Så se till att börja läsa när du har lite mer tid på dig. Jag skulle vilja säga en sak om slutet, men det kan jag inte för man får ju aldrig avslöja slutet. Men det är en fin berättelse och jag gillar att läsa hur relationen mellan Will och Lou utvecklar sig.Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Livet efter dig
Orginaltitel: Me before you
Författare: Jojo Moyes
Antal sidor: 393
Förlag: Printz publishing
ISBN: 9789197980364
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
söndag 28 april 2013
Hemligheternas rike av Kristin Cashore
Jag fullkomligt älskar den här serien! Den här världen som hon bygger upp är så fantastisk. Jag sjunker in i den och älskar varje minut som jag tillbringar i den. Det här är nöjesläsning när den är som störst. Jag är så glad att den här serien finns! Så älskar jag att läsa om bibliotekarien Död som har gåvan att allt han läser memorerar han. Hur läckert är inte det?De utvalda handlar om prinsessan Bitterblue som styr sitt kungarike. En kväll ger hon sig för första gången ut i staden i sitt kungarike. Hon upptäcker en annan sida av kungariket som hon inte visste om. Hennes döde och onde fars regim har fortfarande påverkan på hennes kungarike, mer än hon förstått. Hon möter en man som heter Leck, på sin första utflykt i staden. Han och hans vän är tjuvar, men med deras hjälp får hon veta mer om sitt kungarike. Dock vet han inte om att hon är prinsessan Bitterblue eftersom hon är förklädd.
Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Hemligheternas rike
Orginaltitel: Bitterblue
Del av serie: Del 3 i serien De utvaldaFörfattare: Kristin Cashore
Antal sidor: 622
Förlag: Semic
ISBN: 9789155258825
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
fredag 26 april 2013
Högläsning
torsdag 25 april 2013
Plötsligt bakade jag en måndag
Vi fick besök av en 15-årig kusin till barnen i måndags. Då passade jag på att baka en kaka ur boken Liten kaka av Emelie Holm. Receptet hette Små sockerkakor med choklad.

Många ingredienser blir det!

Men det var ett lätt recept att följa!

Jag lovar att det var godare än det såg ut. Hade en bakform som det fastnade i. Då resultatet blev inte så snyggt!

Många ingredienser blir det!
Men det var ett lätt recept att följa!
Jag lovar att det var godare än det såg ut. Hade en bakform som det fastnade i. Då resultatet blev inte så snyggt!
onsdag 24 april 2013
Hotellet i hörnet av Bitter och Ljuv av Jamie Ford
Hotellet i hörnet av bitter och ljuv är en helt underbar bok. Så enkelt är det! Jag bara älskar den! Jag tycker om hur Jamie Ford skildrar svårigheten att vara amerikan men ändå kines och hur han beskriver vad som hände med japanerna under kriget. Jag tycker absolut du ska läsa denna bok!Hotellet i hörnet av bitter och ljuv handlar om Henry. Han är i 50-års åldern och hans fru har gått bort i cancer. Året är 1986. På Hotell Panama hittar man i källaren en mängd tillhörigheter från japanska familjen. Boken handlar också om när Henry var barn år 1942 i USA med kinesiska föräldrar. Det handlar om hans japanska vän som fördes bort till fångläger.
Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Hotellet i hörnet av Bitter och Ljuv
Orginaltitel: Hotel on the corner of Bitter and Sweet
Författare: Jamie Ford
Antal sidor: 392
Förlag: Bazar
ISBN: 9789170282225
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
tisdag 23 april 2013
Ömannen av Niklas Krog
Ömannen är både rolig och spännande. Den passar i åldern 7-9 år. Man behöver kunna läsa rätt bra för att kunna läsa den själv. Det är en kapitelbok med rätt mycket text och en del bilder.Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Ömannen
Författare: Niklas Krog
Del av serie: Del 7 i serien Legenden om Tann
Antal sidor: 115
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 9789132162015
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
måndag 22 april 2013
Tips i Sienna: Duomo di Sienna
Om ni åker till Sienna så ska ni definitivt besöka Duomo di Sienna!


Det finns vackra golv med 52 st marmorgolvbilder. Många av d är täckta eftersom kyrkan används men varje pr i september så täcks de av och man får se alla.

Men även om man inte åker dit i september så får man se flera fina.
Så finns det hur många målningar av kända konstnärer på väggarna som helst.

Men allra häftigast är u alla fall det som skulle bli bibliotek! Det var sååå vackert!

Det finns vackra golv med 52 st marmorgolvbilder. Många av d är täckta eftersom kyrkan används men varje pr i september så täcks de av och man får se alla.
Men även om man inte åker dit i september så får man se flera fina.
Så finns det hur många målningar av kända konstnärer på väggarna som helst.
Men allra häftigast är u alla fall det som skulle bli bibliotek! Det var sååå vackert!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)