lördag 29 december 2012

Divergent av Veronica Roth

Divergent är en av de bästa böcker som jag läst 2012. Jag älskar verkligen dystopiska böcker som den här! Jag älskar svärtan i boken och jag älskar huvudkaraktären. Det är första delen i en triologi och jag kan inte vänta på att få kasta mig över nästa del!

Divergent handlar om en framtid där människor delas in efter de falanger de tillhör eller inte tillhör. Det finns fem fallanger: de osjälviska, de tappra, de lärda, de ärliga och de fridfulla. Så finns det de Fallanglösa också. När man blir 16 år får man göra ett lämplighetstest som talara om vad man har fallenhet för, vilken fallang som man skulle passa bäst i. Sedan får man själv välja vilken fallang man vill tillhöra. Problemet är bara att väljer man en annan fallang än den ens familj tillhör så tappar man kontakten med dem eftersom ens fallang blir ens nya familj. Baetrice tillhör de osjälviska, men tycker inte själv att hon riktigt passar in. Hon får kämpa för att göra osjälviska handlingar. Något som verkar naturligt för hennes bror. Så kommer dagen för lämplighetstestet, men det visar något som ingen väntat sig. Något som Beatrice inte får berätta om.

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Divergent
Orginaltitel: Divergent
Författare: Veronica Roth
Del av serie: Del 1 av 3
Antal sidor: 362
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789174992311
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

fredag 28 december 2012

2012 års bästa böcker -så som det ser ut nu

Det börjat vara dags att sammanfatta läsåret och berätta vilka böcker som är de böcker som jag tycker bäst om under 2012:

De som just nu finns på min lista är:

Önska bort önska nytt av Ingrid Ohlson

Dödsritten av Maggie Stievater

Mörka platser av Gillian Flynn

Pianostämmaren av Stefan Tegenfalk

En man som heter Ove av Fredrik Backman

Mercurium av Ann Rosman

Sarahs andra halva av Lisa Genova


Men jag har inte hunnit gå igenom allt jag läst, så det kan tillkomma någon bok. Dessutom håller jag på att läsa en bok som just nu kvalar in på den listan! Hoppas det fortsätter så!

Askungen Sing-a-long

Jag och mina barn var och såg på Askungen Sing-a-long på Maxim-teatern! Det var verkligen jättebra! Den goda fen var rolig och fick med oss på ett bra sätt! Det var roligt att sjunga med och det var en lagom lång föreställning! Min yngsta (4 1/2 år) tyckte det var så bra att hon sa att hon ville se filmen när vi kom hem! Bra betyg, eller hur?




torsdag 27 december 2012

Mörka platser av Gillian Flynn

Jisses vilken bra bok! Om det skulle bli så att jag inte läser någon fler bok detta år, så skulle denna bok avsluta mitt läsår på bästa sätt. Mörka platser är grymt spännande. Men det är inte bara att den är spännande som gör att jag älskar den här boken. Utan det är hur hon berättar om människorna och hur det är för syskonen Day. Hur hon skildrar deras liv.
 
Mörka platser handlar om Libby Day, vars mamma och två systrar mördats. Hennes bror sitter i fängelse för mordet, baserat på Libbys vittnesmål som 7-åring. Libby har under åren fått pengar av välvilliga människor som läst om hennes öde, men nu börjar pengarna ta slut. Några privatspanare dyker upp och Libby går motvilligt med på att ta kontakt med de människor som var med på den tiden, eftersom hon ser chansen att få pengar för detta. Libby såg aldrig sin bror döda familjen och nu börjar hon fundera över vad hon egentligen hört och vad som egentligen skett.
 
Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Mörka platser
Orginatitel: Dark places
Författare: Gillian Flynn
Antal sidor: 430
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789174990706
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

onsdag 26 december 2012

Fint eller hur?

Har ni sett julskyltningen på NK?





Visst är den fin? Pettson är en av mina favoriter!

tisdag 25 december 2012

Fick en bok i julklapp

Jippo! Jag fick en bok i julklapp! Då är julen räddad! Jag fick denna:



Fick du någon bok i julklapp?

måndag 24 december 2012

Julklapp från mig till er

Här är min julklapp från mig till er:

http://unicef.se/gift_certificates/c7e0c4979cc4304840642f22ba62158a922b65ab/video

söndag 23 december 2012

Hoppas

Jag hoppas ni alla har det bra ikväll och att ni hunnit med allt som ska höras så ni kan vila nu. Gärna med en bra bok! Här har det varit hektiskt men nu är huset julfint och jag ska läsa en sida eller två och sedan sova då jag orkar med morgondagen!


Vi pyntade granen idag och få fick set här nyförvärvet hängas upp. Jag har som tradition att köpa något att hänga i granen från de resor jag gör, om det går vill säga!

fredag 21 december 2012

Pianostämmaren av Stefan Tegenfalk

Har du inte köpt julklappar färdigt än, så tycker jag att du ska köpa denna till den som gillar att läsa. Pianostämmaren är riktigt, riktigt bra. Den är spännande och fångar en totalt. Det är Stefan Tegenfalks bästa hittills!

Pianostämmaren handlar om att en 16-årig flicka har blivit mördad. Walter Gröhn och Jonna de Brugge försöker hitta mördaren men det är inte så enkelt som Walter tycks tro. Pianostämmaren är en fristående fortsättning på triologin om Jonna och Walter.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Pianostämmaren
Författare: Stefan Tegenfalk
Del av serie: Del 4 i serien om Jonna de Brugge och Walter Gröhn
Antal sidor: 404
Förlag: Massolit förlag
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789186649722
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

torsdag 20 december 2012

Jul med glitter, godis och grönt av Caroline Wendt & Pernilla Wästberg

I Jul med glitter, godis och grönt finns det många fina saker som man kan sy, sticka, virka, pyssla ihop och baka. Jag tycker om att sitta och titta i boken. Dels blir jag väldigt sugen på att göra något ur den och dels så får jag sådan julkänsla. Ett stort plus får boken eftersom det är enkla saker att göra, men ändå fina. Jag är t exväldigt förtjust i pallen av mossa och Glittrande hängen för att inte tala om godishängen och tipsen på hur man kan slå in julklappar. Fin bok att både äga och ge bort!
 
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Jul med glitter, godis och grönt
OrgFörfattare: Caroline Wendt & Pernilla Wästberg
Antal sidor: 127
Förlag: ICA Bokförlag
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789153438199
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON
 

tisdag 18 december 2012

Fin julbok

Den här boken läste jag för mina elever i 5:an.



Det är en del svåra ord men om man förklarar går det bra.

Eleverna var överens med mig om att det var väldigt fina bilder i den.




söndag 16 december 2012

Mozartrulle

Jag har i helgen gjort Mozartrulle ur boken Julgodis av Johanna Westman. Den smakar så underbart att jag blir alldeles lyrisk! Ska bli så kul att få bjuda våra gäster på Mozartrulle!





lördag 15 december 2012

Dödsritten av Maggie Stiefvater

Åh, vad jag älskade att läsa Dödsritten! Jag tycker Maggie Stievaters har en fantastisk fantasi och jag njöt verkligen av att läsa den här boken! Den är underbart skriven. Den är fängslande och spännande och går absolut inte lägga ifrån sig! Jag rekommenderar den verkligen för er som undrar vad ni ska köpa i julklapp till tonåringarna och de unga vuxna eller de vuxna som tycker om att läsa sådana här böcker.
 
Dödsritten handlar om Puck och Sean. Båda ska rida i Scorpioloppet i November. Den månad då Capaill Uisce, vattenhästarna, kommer upp ur havet. Vattenhästarna är farliga hästar som lever av blod och om man inte passar sig kan man bli uppäten. Sean och Puck lever på en ö där människorna fångar in dessa vattenhästar och tävlar med dem. Sean är duktig på att kontrollera dessa hästar och har många år vunnit loppet. Puck har aldrig tävlat, men tävlar detta år för att hålla kvar sin bror ett tag till på ön. Men puck planerar att inte tävla med en vattenhäst utan en vanlig häst. Båda hennes föräldrar har dödats av vattenhästar och hon tycker det tar emot att då tävla med en vattenhäst.
 
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Dödsritten 
Orginaltitel: The Scorpio Races
Författare: Maggie Stiefvater
Antal sidor: 335
Förlag: B|Wahlströms
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789132160882
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON