Det här var precis vad jag ville läsa i helgen!!! Jag läste den i ett svep! Jag kan tänka mig att det var så här för de som läste Twillightserien och tyckte om den. Den här boken passade mig mycket bättre. Jag tyckte det var jobbigt med Bellas tjatande i Twillight-böckerna om hur underbar Edward var. I den här boken känner sig Nora dragen till Patch, men Patch är inte perfekt utan tvärtom. Han är farlig, mystisk och attraktiv. Han dyker upp i henns klass och verkar veta allt om henne. Det händer obehagliga saker och Nora vet inte vad hon ska tro.
Visst det handlar om förbjuden kärlek och det är ingen roman med underbart skrivna meningar och ord. Men jag skulle ha älskat den som tonåring och jag läser den nog med mina tonårsögon. Så det kanske är därför jag tycker om den!
Kommer jag att läsa näsa bok i serien? Givetvis!!! :)
Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Fallen ängel
Författare: Becca Fitzpatrick
Antal sidor: 287
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 978-91-32-15900-8
torsdag 23 september 2010
onsdag 22 september 2010
Dagens fundering - Vill läsa boken men...
Jag har nu återigen lånat en bok som jag vill läsa, men som jag av någon anledning inte kommer mig för att läsa. Jag har redan lånat den en gång förrut på biblioteket, men när jag väl har den hemma går andra böcker före. Har ni varit med om det? Att man vill så gärna läsa en bok, men ändå så läser man den inte. Jag undrar vad det kan bero på. Och det värsta är att detta är inte första gången. Det har hänt att jag förr gått tillbaka till biblioteket med oöppnade böcker. Böcker som jag kan ha stått i kö för att läsa, men ändå inte läser. Det här är ju lyxproblem, men det är intressant att fundera över ändå. Så vad tror ni? Har ni någon gissning? Hur tänker ni?
Dagens fundering - Väntar på
Det finns några författare som jag har väntat länge på att de ska komma ut med en ny bok. Det är Torey Hayden, som jag plöjde igenom under slutet av 90-talet och även några under 2000-talet, och älskade. Den senaste bok som jag läste av henne måste ha varit 2005. Det är Giles Blunt vars böcker jag läst med förtjusning. Det var 2008, som jag läste en bok i seie om kriminalkommisarie Cardinal. Så finns det säkert fler författare som jag inte kommer på i skrivande stund. Det är så jobbigt att gå och vänta och längta! Speciellt när man inte vet om och när det kommer en ny bok! Nu har jag sett att Giles Blunt äntligen kommit med en ny bok i sin serie om Cardinal... fast den har getts ut på engelska och finns bara att köpa via Amazon. Jag undrar när den kommer på svenska!?! Ska jag invänta det eller ska jag äntligen låta min väntan få ett slut?
Vilken bok har du väntat länge på?
Vilken bok har du väntat länge på?
Löparen av Pontus Wikner
Det märks att denna bok är en debut. Den känns trevande. Det blir spännande att se vad Pontus Wikner åstadkommer nästa gång. Det märks också att boken är skriven av en polis. En som har insikt i hur polisyrket är. Det är bokens starka sida. Det är också det som gör att jag hoppas författaren skriver ännu en bok.
Betyg: 3 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Löparen
Författare: Pontus Wikner
Antal sidor: 390
Förlag: Gassy
ISBN: 978-91-978549-0-1
Betyg: 3 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Löparen
Författare: Pontus Wikner
Antal sidor: 390
Förlag: Gassy
ISBN: 978-91-978549-0-1
tisdag 21 september 2010
Svart flicka Vit flicka av Joyce Carol Oates
Till att börja med ska jag säga att jag läste den Lättlästa varianten av boken. Det står att den är Nivå: 3 - Lätt. Jag måste säga att de gör ett bra jobb med att göra böcker mer lättlästa. För de har lyckas skriva så att man glömmer att den är skriven för att vara lättläst. Jag kan ju inte uttala mig om hur Oates språk är, efter att ha läst boken. Men historien var skrämmande, krypande läskig och spännande.
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Svart flicka Vit flicka
Författare: Joyce Carol Oates
Antal sidor: 190
Förlag: LL-förlaget
ISBN: 978-91-7053-331-0
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Svart flicka Vit flicka
Författare: Joyce Carol Oates
Antal sidor: 190
Förlag: LL-förlaget
ISBN: 978-91-7053-331-0
Väntar och läser
Sitter på vårdcentralen och väntar på läkaren. Tur att jag hann tafsa åt mig en bok i farten innan jag brådstörtat lämnade hemmet! Nu kan jag i alla fall sitta och läsa medan jag väntar!!!
måndag 20 september 2010
La en beställning
Jag la en beställning i dotterns barnbokklubb idag! Det var lite spel och leksaker, men även ett par böcker slank ner. Bland annat en fågelbok jag spanat på länge! Det ska bli spännande att få hem den!!!!
Baddaren av Emma Hamberg
I baddaren bestämmer sig Maja för att hålla sommarkurs med vuxna som vill lära sig simma. Maja är konstnär som inte hittar sin inspiration just nu. Hennes man, Pelle, är en stor konstnär och det är svårt att leva i skuggan av honom. Till Majas sommarkurs kommer tonårskillen Alex, kulturkournalisten Karin och trädgårdsmästaren Jens. Karin och Jens verkar känna varandra sedan förr, men är inte såta vänner. Maja attraheras av Alex. Karin lägger an på Pelle.
En charmig bok, som passar bra att läsa en solig sommardag!
Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Baddaren
Författare: Emma Hamberg
Antal sidor: 372
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 978-91-642-0289-5
En charmig bok, som passar bra att läsa en solig sommardag!
Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Baddaren
Författare: Emma Hamberg
Antal sidor: 372
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 978-91-642-0289-5
söndag 19 september 2010
Svarta vingar av David Almond
Boken handlar om en 13-årig kille, som tillsammans med sin kompis hittar en baby i skogen en varm sommar. Han och hans kompis tar med babyn hem. Nyheten om babyn går ut i media och babyn hamnar i ett fosterhem. Ett bra fosterhem. Det är upptakten till en historia som kretsar kring ondska och konfliker. Det är en tankeväckande bok, som gör en lite omtumlad.
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Svarta vingar
Författare: David Almond
Antal sidor: 401
Förlag: Berghs
ISBN: 978-91-502-1801-5
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Svarta vingar
Författare: David Almond
Antal sidor: 401
Förlag: Berghs
ISBN: 978-91-502-1801-5
lördag 18 september 2010
Slö lördagseftermiddag med skönhetsfix
Jag ligger i soffan och småläser lite. Samtidigt håller dottern på att utsmycka mig med diverse hårspännen! DET är en riktig slö och mysig lördagseftermiddag!
Hittebarnet av Katerina Janousch
Det här är tredje delen i serien om barnmorskan Cecilia. Cecilia är gravid igen, men är inte odelat glad. Hon har många tankar som tumlar runt. Hennes äktenskap är trassligt, men är bättre i denna bok. En spännande sidohistoria är att Cecilia hittar en övergiven nyfödd bebis utanför sjukhuset, där hon arbetar. Men liksom de två första böckerna så gillar jag mest att läsa om Cecilia på hennes jobb och i vardagen.
Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Hittebarnet
Författare: Katerina Janousch
Antal sidor: 449
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 978-91-642-0315-1
Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Hittebarnet
Författare: Katerina Janousch
Antal sidor: 449
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 978-91-642-0315-1
fredag 17 september 2010
Inköp till bokläsningshösten
Jag var på inredningshemparty igår. Jag hade inte tänkt köpa något, men jag handlade några saker som kommer att förgylla bokläsningshösten. Jag beställde en helt underbart mjuk fleecefilt. Den kommer jag att ha när det blir lite kallare och mysa under. Sedan beställde jag även några värmeljuslyktor. När man läser böcker på kvällen så måste man ju tända ljus eller hur? De var inte alls dyra. Kostade 149 kr för ett fyrapack.

torsdag 16 september 2010
Öken av J.M.G. Le Clézio
Wow! Denna bok... jag bara föll för språket! Det var länge sedan jag läste en bok där jag älskade beskrivningarna så. Jag riktigt kände sanden knastra mellan tänderna och vinden som blåste sand i ögonen på mig. Jag läste boken en liten bit i taget och bara njöt. Jag tyckte dock bättre om den första delen, ökendelen, än den andra som utspelade sig i Marseille. Den första delen älskade jag och den andra delen drog ner betyget. Jag pendlar lite mellan att ge den en stark fyra och en svag femma. Eftersom jag älskade första delen av boken och det är den som jag tänker på när jag tänker på boken, så får det bli en svag femma. Bara för att den tog mig med storm!
Lite kuriosa: Det här var en av de böcker som vi läste i bokcirkeln denna gång.
Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Öken
Författare: J.M.G. Le Clézio
Antal sidor: 401
Förlag: Norstedts
ISBN: 978-91-1-302175-1
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)






