onsdag 22 september 2010

Dagens fundering - Vill läsa boken men...

Jag har nu återigen lånat en bok som jag vill läsa, men som jag av någon anledning inte kommer mig för att läsa. Jag har redan lånat den en gång förrut på biblioteket, men när jag väl har den hemma går andra böcker före. Har ni varit med om det? Att man vill så gärna läsa en bok, men ändå så läser man den inte. Jag undrar vad det kan bero på. Och det värsta är att detta är inte första gången. Det har hänt att jag förr gått tillbaka till biblioteket med oöppnade böcker. Böcker som jag kan ha stått i kö för att läsa, men ändå inte läser. Det här är ju lyxproblem, men det är intressant att fundera över ändå. Så vad tror ni? Har ni någon gissning? Hur tänker ni?

7 kommentarer:

Boklusen sa...

Om jag verkligen velat läsa boken så läser jag den. Antagligen vill du inte tillräckligt mycket för då skulle du prioritera den;)!

enligt O sa...

ja du, jag har samma problem, men ingen direkt lösning. Jag har helt enkelt svårt att läsa på beställning och det gäller att känna just för biblioteksböckerna vid bokbyte. I-landsproblem, men ett rätt irriterande sådant.

Fröken S sa...

Hade samma problem med boken jag läser för tillfället. Lånade den i början av sommaren och först igår kände jag att jag fick väl ge den en chans dårå! Men tji fick jag för bra är den. Puckomig.

Zachan sa...

Jo, en del böcker verkar hamna på hyllan men aldrig blir lästa. Dock läser jag alla böcker jag ställer mig på kö på. Men andra biblioteksböcker har det svårare.

a-lo sa...

well, allt handlar väl om i vilken stämning man råkar befinna sig i. Alternativt hur trött man är..

Har just nu Den trägne odlaren vid sängen, som är omfångsrik - och säkert bra - men med sju timmars splittrad sömn på nätterna (har liten bebis hemma) känner jag att den liksom kryper längre ner på listan.

Lisa H sa...

Anledningen till att jag inte läser vissa böcker fast jag vill vill vill är för att jag är så rädd att bli besviken när man har pumpat upp förväntningarna till max i väntan på att få lägga vantarna på just den boken :P

Boktokig Eva Boström sa...

Tack för alla kommentarer! Har haft så mycket att göra, så jag har bara läst utan att kommentera tillbaka förrän nu. Men jag tycker det är så kul att läsa vad ni tycker och tänker! Ni har många bra förslag och idéer på vad det kan vara som gör att jag inte kommer mig för att läsa de böcker som jag egentligen vill läsa. Jag känner igen mig i det. Både trötthet, upp-pumpade förväntningar, sinnestämning och svårt att komma till skott är sånt som gör det. Säkert fler saker också!