söndag 31 december 2023

Sorgsystern av Tina N Martin

Kriminalinspektören Idun följer jag med spänning. De tidigare böckerna Befriaren och Åskmakaren tyckte jag mycket om och den här är minst lika bra som dom.

Det finns en samhällskritik som är tung men viktig. Psykisk ohälsa, SiSboenden och utsatta ungdomar. Saker som är aktuella, men som det behövs pratas om mycket mer.

Det finns ett härligt driv i berättelsen, som gör att det inte bara är ett nöje att läsa utan något man bara inte kan låta bli att göra.

Jag tycker också om boken för att den utspelar sig i norra Sverige, i Luleå. Jag tycker om att få vistas där.

Elvira Lind försvann spårlöst från ett ungdomshem för tre år sedan. När hon mitt under ett pågående bröllop faller från kyrktornet mot sin omedelbara död är det början på en komplicerad utredning. Har hon tagit sitt eget liv eller blivit mördad? 

 Idun Lind tar sig fallet men under förhören på ungdomshemmet framkommer olika bilder av Elvira. Och när det uppdagas att ytterligare en flicka försvunnit från boendet några månader tidigare blir det tydligt att detta är ett fall med många fler bottnar än Idun och Calle kunnat ana.



Inga kommentarer: