söndag 31 december 2023

Lusthuset vid tjärnen av Hanna Blixt

Chokladtillverkning och café i ett vackert lusthus i vintrig miljö - kan det bli mysigare? 

Boken handlar om Hilma som får nog av sitt jobb och säger upp sig. Av en händelse ser hon en jobbannons med en bild på ett lusthus. Det är ett café, där det också tillverkas choklad. Lusthuset påminner om ett lyckligt minne från barndomen och vips har hon sökt jobbet och fått det.

Parallellt med Hilmas berättelse får man följa en pojke som växer upp under 1960-talet i samma by. 

Hanna Blixt har verkligen fått till värmen i berättelsen och innerliga karaktärer, som Maggie som jag bara älskar. Men den kretsar också kring ensamhet och vikten av gemenskap.

Och oväntad så fick jag lära mig hur man ska få kläder vita igen. Sådan överraskningar gillar jag liksom att lära mig nya uttryck och nya tankesätt, som att vågen visar skönhetspoäng (något som Maggies man brukade säga). Dessutom har jag väl aldrig varit så sugen på en kopp choklad som nu eller egentillverkade praliner.

Det är lätt att charmas av denna julmysiga feelgoodroman, som ger värme, allvar och sinnesrörelse.





Inga kommentarer: