måndag 11 december 2023

God jul, Ester Karlsson av Johanna Lindbäck

Vad härligt med en jul-feelgoodroman för mellanstadiebarn.

Johanna Lindbäck har pricksäkert skildrat känslorna hos 12-åringar. Allt från kärlekspirr till pinsamhet. Det är ett rent nöje att läsa och får mig att önska att jag hade den här boken i mina händer när jag var barn. Som jag hade älskat den. Boken är så mysig!

Boken handlar om Ola vars föräldrar skiljt sig. Han ska fira jul i Visby tillsammans med sin pappa och storasyster i ett hus som pappan hyrt. Det är bara det att det redan är en familj i huset. Det har blivit fel på bokningen. Dessutom familjen inte mindre än Esters, Ester som går i parallellklassen och som Ola är förtjust i. Ett oväder gör att Ola med familj måste dela huset med Ester med familj.




Inga kommentarer: