onsdag 13 december 2023

Nytt liv i Applemore house av Rachael Lucas

Det var så mysigt att läsa denna feelgoodroman. Det var inte så mycket jul i den, men däremot underbara miljöskildringar. Jag menar, både Skottland och så ett skotskt slott - kan det bli bättre förutsättningar? Även om slottet är behov av renovering, vilket Lachland blir smärtsamt medveten om när han ärver det och ska försöka hitta ett sätt att tala om för sina systrar att se nog måste sälja det. 

Berättelsen handlar även om Rilla som återvänder för att ta hand om pappans dödsbo. Hon är barndomskamrat till Lachlan och hans systrar.

När jag läser om de fem karaktärerna så känner jag hur mycket jag tycker om att umgås med dem. Jag vill få mer tid med hela högen. Det finns en värme som gör att det blir en sådan härlig läsupplevelse, toppad med den där romantiken som man vill ha extra mycket i en jul-feelgood.