söndag 6 augusti 2023

Sällsynt kloka varelser av Shelby Van Pelt

Åh, vad jag tyckte om den här boken! 

Aldrig hade jag väl kunnat ana att jag skulle bli så förtjust i en bläckfisk. Eller att jag skulle sakna honom så mycket.

Det kanske låter konstigt att en av huvudpersonerna är en bläckfisk och att man tar honom till sitt hjärta. Men när man läser boken är det inte det minsta konstigt. Marcellus är en intelligent och intressant bläckfisk med både humor och värme. Det tar inte länge förrän jag längtar efter de kapitel som han är med i. Detta trots att jag tycker mycket om de andra kapitlen, som handlar om 70-åriga Tova som städar på akvariet och blir Marcellus vän samt om Cameron som kommer till den lilla staden i jakt på sin pappa. Författaren har fått till en trollbindande intrig med huvudpersoner som man bryr sig om.

Det är en välskriven och ömsint berättelse som lever vidare i mig efter att jag stängt boken.

Boken åker in på min lista för Årets bästa böcker och jag är säker på att den kommer finnas bland de nominerade för Årets bok 2024.



Inga kommentarer: