onsdag 6 juli 2022

Stad i brand av Don Winslow

Det jag främst tycker om är skildringen av huvudpersonen Danny. Jag föll direkt för honom. Jag tycker Don Winslow gjorde honom mänsklig. Huvudkaraktären är son till en tidigare maffialedare och nu gift med en annan maffialedares dotter, men släpps dock inte in i den inre kretsen. Han är kluven och slits mellan var han kommer ifrån och vad han vill. Vad som förväntas av honom och vad han själv önskar för sin framtid.

En annan sak som jag gillar skarpt är referenserna till Illiaden. Jag är ju inte Boktokig för intet. Det ger en extra krydda till det hela och jag funderar kring paralleller.

Det är en både spännande och sorglig maffia-berättelse. Hierarkier och vad det leder till. Hur fort saker kan ändras. Fördomar. Homofobin som finns inom nätverket. Vapenstilleståndet som blir ett krig mellan de två maffiafamiljerna. Det känns som en utmärkt skildring av 80-talet i maffiavärlden.

Det här är en berättelse som jag kommer ihåg väldigt tydligt i detaljnivå efter jag läst den. Det betyder att författaren varit skicklig på att skildra både miljöer, personer och händelser. Man möter många namn, men eftersom Don Winslow målar upp allt så tydligt, så hade jag inga problem med det. Fast jag gillar å andra sidan när det är ett myller av människor som man får möta. Jag förstår dock att de många namnen inledningsvis kan vara svårt för andra.

Jag tyckte verkligen om läsningen av boken och att göra det i form av en Readalong. Jag kommer definitivt läsa fortsättningen på trilogin.






Inga kommentarer: