måndag 18 juli 2022

Sjöjungfrun av Anki Edvinsson

Det är så skönt när en uppföljare till en debutbok lever upp till förväntningarna, vilket Sjöjungfrun verkligen gjorde.

Det är lätt att fastna i berättelsen. Givetvis på grund av drivet som finns i den, men också för att det trovärdiga polisarbete som man får följa på nära håll. Även allt intressant som händer runt om bidrar. Hur man får följa med i människornas liv och helheten det bidrar till.

Jag tycker också om den för att den utspelar sig i Umeå med omgivningar, eftersom jag både bott där och tillbringat en hel del tid för genom åren. Det är välbekanta miljöer och jag tycker att det är roligt att staden och omgivningarna får ta plats i böckernas värld.

Fast det är en sak som jag undrar nu efter att ha läst boken - får man verkligen verkligen ha en sådan spännande cliffhanger i slutet? Hur ska jag klara mig tills nästa bok kommer?



Inga kommentarer: