fredag 15 juli 2022

Fjärde doktrinen av Denise Rudberg

Jag ÄLSKAR den här bokserien. Jag gjorde det före den här boken, men även mer efter att ha läst denna.

Denise Rudberg lyckas ypperligt med att skildra den här tiden med allt vad den innebär, framför allt för kvinnor.

Överallt i berättelsen möter man tidstypiska detaljer - hur de tilltalar varandra, vad de äter, typen av kläder som nämns i förbifarten och inte minst miljön. Det gör att det känns som att befinna sig på 1940-talet och berättelsen lyfts verkligen av att författaren gjort sin research. Det blir ett tidsdokument som är både underhållande och intressant.

Dessutom blir det vansinnigt spännande, speciellt när Iris åker på sin systers bröllop i Berlin. Jag höll andan ett par gånger. Kriget kommer väldigt nära och jag tänker på hur historien alltid verkar upprepa sig - Andra världskriget och Kriget mot Ukraina har många paralleller.

Att få följa Elisabeth, Iris och Signe känns som en ynnest. I den här boken kommer man ännu närmare dem, i både vardag och arbete. De känns så verkliga att jag glömmer att de är karaktärer i en berättelse.

”Den fjärde doktrinen” får min varmaste rekommendation. Fast har du inte läst de tidigare böckerna i serien, så läs dem först. De är för bra för att hoppa över!



Inga kommentarer: