söndag 9 januari 2022

100 år med Lenni och Margot

Vilken fantastisk berättelse! Skratt och gråt blandas. Ja, det blir många känslor när jag läser. Jag förälskar mig i huvudpersonerna och jag är helt tagen av berättelsen. Den tog mig med storm.

Boken handlar om dödssjuka 17-åriga Lenni bor på terminalvårdsavdelningen på sjukhuset. Hon möter den 83-åriga Margot på sjukhusets konstterapigrupp. De blir vänner och bestämmer sig för att måla 100 tavlor, som berättar om deras liv. En tavla för varje år de levt.

Tack vare historien man får höra kring varje tavla, så kommer man Lenni och Margot nära. Deras vänskap är så fin. Det är även Lennis vänskap med prästen Arthur. Lenni är en väldigt speciell karaktär, som man inte kan annat än älska. Jag kommer sakna henne.

Det är en otroligt vackert skriven berättelse. Jag slås av hur levande den är. Fastän det bara är början på året så är jag säker på att jag kommer räkna denna som en av årets bästa böcker 2022.