lördag 8 januari 2022

Frestelser av Lex Croucher

Man möts av 1800-talsmiljöer och blinkningar till Jane Austen. Men till skillnad från Jane Austen finns här dekadenta fester och ungdomar som bryter mot reglerna. Det är mycket dramatik och tankarna går definitivt till Mean girls.

När jag läser märker jag att författaren har plockat in detaljer som en 1800-tals författare inte skulle ha haft med, t ex personer som är homosexuella och ett multikulturellt samhälle. Detta förstör inte den historiska känslan, utan gör att det känns som ett uppdaterat 1800-tal. Att författaren beskriver det mer sanningsenligt.

Jag roades mycket av berättelsen, även om jag stundtals blev irriterad på huvudpersonen. Å andra sidan vore det konstigt att inte bli det, för det är ju meningen att hon ska växa som person.

Jag hoppas författaren skriver fler böcker som utspelar sig i 1800-talet, för jag vill gärna läsa mer.




Inga kommentarer: