tisdag 11 januari 2022

Min storslagna död av Jenny Jägerfeld

Jag skrattade så mycket när jag läste boken att jag har fördubblat min livslängd. Jag är så glad att vara tillbaka i Sigges liv och träffa alla igen. Jag älskade första boken ”Mitt storslagna liv”
och jag älskar denna minst lika mycket.

Sigges lillasyster Majken är helt underbar med sin attityd och självklara sätt att vara. Hon ger upphov till många skratt eftersom hon missförstår ord eller i situationer som till exempel denna: Hennes storebror Sigge säger åt henne att hon inte får tejpa marsvinet, efter att ha sett att hon tejpat huggtänder på sköldpaddan. Hon svarar då: ”Får man inte tejpa marsvin heller? Hur ska baskern då sitta kvar?” Men det är inte bara Majken som är rolig, utan humorn genomsyrar hela berättelsen.

Det är fullt med härliga karaktärer. Personer som tar plats och utmanar sätt att tänka kring saker och ting, vilket både är underhållande och givande. Jag tycker om kontrasten mellan karaktärerna, till exempel Majken som pratar högt och mycket och lillasyster Bobo som bara pratar med de hon känner.

Återigen visar Jenny Jägerfeld att hon har en fantastisk förmåga att gestalta och beskriva barn på ett realistiskt sätt. Hon har örat och ögat för hur de beter sig, hur de tänker, hur de formulerar sig och hur de känner sig. Vad deras rädslor och deras drömmar är. Det och allt det andra gör att det är en fröjd att läsa denna strålande pärla till bok. 

Boken passar från ca 9 år.

Utgiven av @rabensjogren 




Inga kommentarer: