tisdag 16 februari 2021

Sportlovs-boktips för 6-9 år

Här kommer lite sportlovstips för 6-9 år och framför allt den som vill ha lättläst.

Zoom börjar skolan: Jag tycker det är en underbar nybörjarläsnings-bok. Man kan känna igen sig i att börja skolan med all spänning och oro, men med en rolig tvist eftersom Zom är en zombie och tillför zombieperspektivet.


Franken-Flugo är berättelsen med den enda flugan jag tycker om. Och som jag tycker om honom. Det är redan fjortonde boken med honom och jag vill bara ha mer. Det är också en bra bok för nybörjarläsaren, eftersom det är högst två meningar per sida och texten är skriven i stor storlek. Det är härliga, färgglada illustrationerna gör att man hamnar i ett glatt läshumör och berättelsen är både mysig och spännande.


I serien lilla skräckbiblioteket har turen kommit till sagan ”De tio försvunna prinsessorna”, eller De tolv dansande prinsessorna som den heter i en sagosamling av Bröderna Grim. Det brukar vara sagor som fått en grymmare version. Den här versionen känns dock inte så annorlunda originalet. Jag kommer däremot inte ihåg slutet på ”originalet” så jag gissar att detta är lite tydligare, utan att för den delen vara otäckt. Tycker man om att läsa sagor är det bra berättelse för den som kommit igång med läsningen en aning.



En ny bekantskap är serien Flippade sagor. Den första delen är ”Ask-ninjan” om askungen, vars dröm är att bli ninja-livvakt hos prinsen. Den andra delen är ”Zombie Hans & Greta” som handlar om en zombiefamilj som är hungriga på hjärna. De kommer på idén att låta barnen klä ut sig till människobarn för att lura till sig turister i den förtrollade skogen. Tyvärr går de vilse och möter en häxa. 

Båda böckerna är riktigt roliga och skruvade versioner av kända sagor. Det är skrivet i ett lättläst omtyckt serieformat. 



Hegas förlag






Inga kommentarer: