söndag 8 november 2020

Jag vågar visst och Mortina och den förskräckliga kusinen

Det har kommit ut två böcker i serien Rys& mys, som riktar sig till åldern 3-6 år. Det är verkligen mysrys, för de är inte läskiga alls. 



I ”Jag vågar visst” följerOtis med sina storasyskon till Ödehuset. Utmaningen är att gå fram till huset en i taget och se vem som vågar gå närmast. Abbe vågar bara nudda grunden. Vilma är lite modigare. När det är Otis tur så hör han något som prasslar i gräset och bestämmer sig för att se efter.


En bra bok för att prata om rädslor och vad som händer när man konfronterar dem. 

Min favorit är dock ”Martina och den förskräckliga kusinen”. Dels på grund av humorn som finns gömd i berättelsen. Men också för att bilderna tilltalar mig enormt. Jag rekommenderar att man även som vuxen tittar noga på bilderna. 



Förlag: Rabén & Sjögren 






Inga kommentarer: