lördag 7 november 2020

Att omfamna ett vattenfall av Ida Therén

Det här är en verkligt fascinerande historia. I början på boken förflyttas jag tillbaka till ett USA på 1920-talet. Författaren lyckas skildra allt så att det känns som att jag ser det och upplever det. Det är en fantastisk känsla att befinna sig där.

Den ena berättelsen handlar om June Mansfield. Berömd på sin tid. Bortglömd nu. Ida Therén har ansträngt sig för att berätta hennes historia utifrån vad som nämns om henne i Anaïs Nin och Henry Miller skrifter. Och hur väl författaren lyckas. Efteråt är jag helt övertygad om att så här måste det ha varit.

June Mansfields historia varvas vartannat kapitel av en berättelse om en författare i nutid som ska skriva om June Mansfield. Det är ett smart drag och ger ytterligare en dimension åt berättelsen. 

När jag stänger boken lägger jag märkte till sidnumret på sista sidan, 270. Jag häpnad över det faktum att författaren lyckats berätta så otroligt mycket på så få sidor. Hennes ord är väl valda. Det är precist. Nerkokat till något som blir en fantastisk läsupplevelse. Wow!


Betyg: +4 av 5
Förlag: Natur & Kultur


Inga kommentarer: