söndag 19 juli 2020

Renoveringsobjekten av Eli Åhman Owetz

Det här är en bok i min smak. Den kom precis i rätt tid, för just nu är jag extra sugen på både gamla saker och gamla hus. Ännu mer så efter att ha läst boken, för författaren skriver så inlevelsefullt att det är lätt att se både loppisfynd liksom rum och hus framför sig. 

Det är en fin historia och jag saknar att befinna mig i det lilla samhället Grävinge med människorna där, utom såklart de osympatiska och hänsynslösa Hans och Eva då. De som vill göra sina konstiga bruksrenoveringar både på den gamla fabriksbyggnaden, men även riva hus i samhället För att de inte passar in i deras vision. Men de andra är ett gäng härliga personer som det känns konstigt att inte få umgås med nu.


Handling: Susanne har slagit in på en ny väg i livet. Hon har brutit upp från ett passionslöst äktenskap och lämnat arkitektfirman i Stockholm för att starta eget. Ett prestigefullt uppdrag i det lilla samhället Grävinge i Roslagen är den perfekta chansen att börja om på nytt. Till en början verkar det vara ett riktigt drömjobb att rita om fabriken, där man en gång tillverkade den berömda Grävingesandalen , till en lyxig konferensanläggning.

Men när ägarparet presenterar sin vision börjar Susanne ana oråd. De vill riva alla husen längs fabriksgatan i byn. Ju mer Susanne lär känna sina nya grannar, desto mer omöjligt börjar hela renoveringsprojektet kännas. För vad kommer att hända med Ingegerd som har bott i Grävinge i hela sitt liv? Hon som bjuder på kaffe med dopp och minnen från förr. Och Conny, fastighetsskötaren som väver bilinredningar på fritiden? Han som är mycket yngre än Susanne men som får henne att skratta som hon inte gjort på väldigt, väldigt länge.

Betyg: +4 av 5
HarperCollins

1 kommentar:

Bektesh Jehona Sjostrom sa...

Sedan december 2019 har min kärleksförhållande med min make varit hemsk, det fanns ingen öppenhet och sanning från min kärlekspartner, jag älskade honom så dyrt och jag vet att han älskar mig samma sak, men han fortsätter att fuska, han är inte konsekvent och tar ansvar som mannen i hemmet, inget barnstöd, vi har två barn tillsammans, Jane och Terry är så underbara barn, de frågar mig hela tiden när kommer pappa att återvända hem, jag måste övertyga dem om att deras far gudar ett jobb i västra länder och de har velat träffa sin far igen, jag försökte allt mitt bästa för att söka hjälp för att få honom hem igen, min man lämnade hemmet för cirka 11 månader sedan, inga textmeddelanden och inga telefonsamtal från honom och han blockerade mig ut, jag kan inte kontakta honom igen, jag trodde aldrig på kärlek stavning med ljus ljus och annat material kan föra tillbaka min man hem, tills min mycket goda vän presenterade mig för en stor man som heter Dr.Oduduwa kärlek stavkanal , jag tog kontaktkommunikation med honom d inom några minuter fick jag svar och han berättade för mig allt som krävs och förfaranden för att delta i kärleksförtrollning framgångsrikt. Jag följde noga alla hans instruktioner och vägledning under bönprocessen för förtrollning av kärlek. det var enkelt och enkelt att förstå snabba svar är säkra. inom några timmar är det gjort och jag fick ett telefonsamtal från min kärleksman som har så länge inte kunde ringa mig på telefon och han ringde mig direkt omedelbart efter att all kärlek stavaktivering är framgångsrik. detta kan hända med någon om du tror att prova det idag. Jag är väldigt nöjd med min familj tillsammans eftersom jag gör alla åtgärder för att få honom tillbaka. Jag älskar min man så mycket, jag var redo att göra allt mänskligt möjligt för att få honom tillbaka till mig. vi har båda framtiden tillsammans och jag kan inte släppa honom. Idag är jag väldigt glad att jag har honom väldigt nära mig just nu med mer kärlek och förtroende för vårt kärleksförhållande mer än någonsin tidigare. Allt tack till Dr.oduduwa kärlek spell templet för brådskande lösning för att få tillbaka ex kärlekspartner. han hjälper dig att lära dig och utveckla bättre sätt att hantera de frågor som står i vägen för dina kärlekslivsmål. dr.oduduwaspellcaster@gmail.com