måndag 26 september 2011

Intervju med Helena von Zweigbergk

Tack vare Bokus.com fick jag möjlighetern att ställa några frågor till Helena von Zweigbergk. Helena har skrivit skrivit böckerna Ur vulkanens mun och Sånt man bara säger. Hennes nya bok heter Anna och Mats bor inte här.

Jag började med att säga att jag tyckte att hennes böcker har väldigt intresseväckande titlar.

Helena blev glad och sa att hon tänkt kring det där och inte varit säker på om det är så bra titlar. Därför var det roligt att höra att jag tyckte det. Hon tycker att det är svårt med titlar och veta om de är bra eller inte.

Så frågade jag henne när hon vet vad boken ska heta. När är titeln klar?

Helena svarade att titeln kommer mot slutet. Sedan så berättade hon att boken Sånt man bara säger hade arbetstiteln Gästen, men så var det förlaget som tyckte att boken inte kunde heta Gästen utan föreslog att den skulle heta Sånt man bara säger. Helena tyckte att det var en mycket bättre titel på boken. Så då fick det bli det.

Jag frågade även hur hon själv väljer böcker. Går hon efter titeln eller hur väljer hon de böcker hon ska läsa.

Helena svarade att det är en kombination mellan titel, framsida och rekommendationer från andra. Det kan vara lite olika.

1 kommentar:

Hannele på Hisingen sa...

Kul för dej att få träffa henne på riktigt.