fredag 12 februari 2010

Dagens fundering - Njutningsfull läsupplevelse

Hade en sådan härlig lässtund igår. Jag har haft så fullt upp denna vecka att jag inte haft möjlighet att läsa så mycket som jag velat. Men igår fick jag en härlig lästimme. En sådan där när man njuter av att läsa. Man kommer till ro med sin läsning och slukas av boken. Jag funderade över det där med att njuta av sin läsning. Alla böcker njuter jag inte av att läsa, även om jag tycker att de är bra... eller till och med otroligt bra. Ett exempel för mig är Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva. Jag tyckte den var otroligt bra, men jag njöt inte av att läsa den. En del böcker njuter jag av att läsa fast de inte är speciella, som t ex Sa du singel? Böcker som bara är en i mängden. Böcker som man snabbt glömmer att man läst, men som det var så skönt att ligga och läsa just då. Njutningsfulla läsupplevelser är svåra att förutsäga tycker jag. Det är mycket som behöver stämma. Mitt humör, mitt läshumör, inga störande moment i omgivningen, en bok som på ett eller annat sätt vöcker njutning samt tid att läsa. Det är inte lätt att pricka in allt dessa i en hektiskt liv som småbarnsförälder. Men då njuter man desto mer när man får denna upplevelse!

Har ni haft någon njutningsfull läsupplevelse senaste tiden?

Inga kommentarer: