torsdag 8 mars 2012

Snälla hjälp mig sätta fokus på Kvinnliga författare som skriver om kvinnor

Jag tänkte att idag ska jag uppmärksamma kvinnor som skriver om kvinnor/tjejer. Jag tycker de är värda lite extra uppskattning idag då det är kvinnodagen.

Jag skulle vilja att ni hjälper mig att idag sätta fokus på bra kvinnliga författare. Gärna de som skriver om kvinnor/tjejer. Så gör gärna ett inlägg i din egen blogg eller skriv en kommentar här. Vilka kvinnliga författare tycker du är bra?

De här tycker jag är riktigt, riktigt bra:

Serien om Bricken: Sågverksungen, Bricken på Svartvik av Vibeke Olsson

När man skjuter arbetare av Kerstin Thorvall

Jag finns av Maja-Maria Henriksson

Bryta om av Åsa Anderberg Strollo

Penelopiaden av Margaret Atwood

Flicka möter pojke av Ali Smith

Niceville av Kathryn Stockett

3 kommentarer:

Caroline sa...

Jag gillar Anne Karin Elstads böcker. De har alltid en kvinnlig huvudkaraktär och utspelar sig ofta "förr i tiden". Precis i min smak. Tamara McKinley brukar väl också skriva om kvinnor men nu är det länge sedan jag läste något av henne. För tillfället håller jag på med Den glömda trädgården av Kate Morton. Den är bra. Och handlar om kvinnor. :-)

Full bokhylla sa...

Ingrid Sjöstrands Törnrosa-serie
Cora Sandels Albertetriologi

Boktokig Eva Boström sa...

Caroline: Jag har en av Elstads böcker i bokhyllan , men har inte läst den. Kul att höra att de är bra! Den glömda trädgården tyckte jag också var bra!

Full bokhylla: Tack för tipsen! Jag ska skriva upp dom på min läsalista!