lördag 14 september 2019

Hästpojkarna av Johan Ehn

Här kommer en lång recension om en bok som jag tycker mycket om. Väldigt mycket.

Johan Ehn skriver i Hästpojkarna, så att man verkligen förstår huvudpersonerna. Jag har inga problem att sätta mig in i Antons liv. Eller Saha och Janeks liv. Det spelar ingen roll att jag är hetero, tjej, 45 år eller lever på 2000-talet. Eller för den delen människa. Det är så fint porträtterat att man är däroch  lever med huvudkaraktärerna.

Jag fullkomligt älskar skildringen av relationen mellan Anton och den gamle man han sköter om via sitt jobb. Beskrivningen av den gamle mannen är så målande och rörande. Även beskrivningen av relationerna med hästarna står ut. 

Det författaren förmedlar med sin berättelse är att lyhördhet är värdefullt och leder till något. Det speglar sig både i berättelsen med den gamle mannen, men även i de passager som handlar om hästarna och deras människor. 

Jag förflyttas även tillbaks till 1930-talet och Sasha och Janeks liv. Johan Ehn skapar en atmosfär som verkligen andas den tidsandan. Som andas barnhemmet, cirkusen och Berlin vid den här tiden. Det är fantastiskt. 

Jag lär mig massor av att läsa boken. Jag lär mig om människor. Jag lär mig om historien, speciellt de homosexuellas historia. Det som slår mig, när jag läser, är att om vi inte lär oss av historien så kan vi varken inspireras av de goda exemplen eller lära oss av de dåliga, så vi slipper upprepa dem. Det gör att det finns en del personer jag skulle vilja sätta den här boken i händerna på. 

Hästpojkarna en helt enkelt en fantastisk berättelse. Den glittrar och står ut i höstens bokutgivning. 


Handling: Anton har nyligen tagit studenten och fått jobb inom hemtjänsten. En av dem han besöker är Alexander Kovac, en snart hundraårig man som inte pratar och som vägrar lämna sitt kök. Under ett arbetspass upptäcker Anton att gubben svarar honom -- genom att stöta med käppen i golvet. De börjar kommunicera, och i vardagsrummet hittar Anton foton på hästar och cirkusartister, och ett brev från Gestapo. Vad har den gamle egentligen levt för liv?

I tjugotalets Tjeckoslovakien växer två pojkar upp på ett barnhem. När den ena behandlas illa, rymmer de och får jobb på en cirkus där de utför de mest häpnadsväckande konster på hästryggen. Cirkusen tar dem vidare till Berlin och den mytomspunna och normbrytande klubben Eldorado. Medan pojkarna börjar förstå vad de egentligen känner för varandra, tar nazisterna makten och samhället hårdnar snabbt omkring dem.

Betyg: 5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Hästpojkarna
Författare: Johan Ehn
Antal sidor: 362
Förlag: Gilla böcker/ Lilla Piratförlaget
Utgivningsår: 2019
ISBN: 
9789178130474
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

Inga kommentarer: