tisdag 17 september 2019

Ljudböcker: nya rapport

Svenska författarföreningen har publicerat en ny rapport. Rapporten Ljudboken: Hur den digitala logiken påverkar marknaden, konsumtionen och framtiden är skriven av Hedda Hanner, Alice O’Connor och Erik Wikberg.

En av de saker som kommer fram är detta:
”Den starka kopplingen mellan sällskapsbehov och en positiv attityd gentemot ljudböcker är ett av studiens mest intressanta resultat. Det innebär bland annat att man inte bör förringa uppläsarens roll och betydelse för ljudbokslyssnaren, säger Alice O’Connor

Det där sistnämnda kan jag verkligen hålla med om. Ifall jag väljer mellan två böcker att lyssna på och den ena är en uppläsare som jag verkligen tycker om och den andra är okänd, så tar jag den jag tycker om. Dessutom så vem har inte upplevt att man har det mysigt med flrfattaren när man lyssnar på ljudbok. 


Denna som Helge Skoog läst in, förgyllde en sommar för  mig. Jag kan fortfarande känna den känslan.

Vad tycker och tänker du kring ljudböcker?

Inga kommentarer: