måndag 14 juni 2010

När man skjuter arbetare av Kerstin Thorvall

När jag läste denna bok så väckte den många känslor hos mig. Jag blev både tagen och illa berörd. Stundtals kände jag flammande ilska.

Boken utspelar sig på 20- och 30-talet. Bokens huvudperson, den enkla skogshuggardottern Hilma, träffar en man (en prästson och läroverksadjunkt) när hon hälsar på sin kusin i Tärnaby. Han friar och det bestäms att de ska gifta sig efter bara några veckor. Först på bröllopsnatten så visar det sig varför brudgummens föräldrar haft så bråttom med att gifta bort sin son. Han är sinnessjuk och får maniska perioder. Han har mycket stark sexuell drift och ger sig på Hilma.

Boken väcker många tankar. Hur annorlunda det var för kvinnor vid den här tiden. Hur det var mannens behov som spelade roll, inte kvinnans.Hur stor roll Skammen hade och hur den kunde styra så mycket. Och så det där med att man inte skulle tro sig vara mer än vad man var.
 
Det här är en mycket, mycket bra bok! Jag bara måste prata om den med alla jag träffar! Jag hoppas att du också läser den, om du inte redan läst den! Och har du redan läst den, så lovar jag... Den håller för en omläsning!
 
Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: När man skjuter arbetare
Författare: Kerstin Thorvall
Antal sidor:
Förlag: Albert Bonnier förlag
ISBN: 978-91-00-56005-8

3 kommentarer:

Linnea sa...

En av mina favoritböcker! :)

Rondine sa...

Tack för senast och tack för sympatikommentaren om "sorg".
Vi nämnde inget om ny bokchatt, men jag antar att vi gör uppehåll över sommaren, eller?

Liolej sa...

När jag såg titeln "När man skjuter arbetare" blev jag inte alls intresserad av att läsa boken. Men efter ditt inlägg har jag ändrat mig helt. Det verkar vara en gripande och läsvärd historia som jag planerar att läsa. Det är otroligt vad titeln gör mycket...