fredag 26 april 2024

Ankomsten av Malin Edgren

Det här är bra! Språket, karaktärerna och storyn. Jag fångas totalt. Jag kan knappt vänta på att få läsa den högt för min klass. En bok (och trilogi) om barn med superkrafter är något som jag är säker på att mellanstadiebarnen faller för. Det är dock inte bara det mystiska och spännande som fångar, utan även vardagsproblem som barn kan känna igen sig i.

”Ankomsten” handlar om elvaåriga Yrjö, som plötsligt måste flytta med föräldrar till Storvik eftersom de fått ett oemotståndligt jobberbjudande.

Storvik drabbas av ständiga hemska oväder, internet fungerar inte och platsen verkar totalt avskuren från omvärlden. Något är fel och det skrämmer Yrjö mer än han vågar erkänna. Han börjar förstå att Tinas prat om superkrafter, tester och försvunna barn inte bara är fantasier – och att det finns vuxna här som de absolut inte kan lita på. 

Jag måste också bara säga att man hittat hem med omslaget. Precis ett sådant som får eleverna att plocka upp boken.

Boken känns också som ett bra tv-serie material.

Utgiven av @b.wahlstroms 



Inga kommentarer: