måndag 23 februari 2015

Filmen Cirkeln

Om du älskade Cirkeln-boken och är rädd att filmen inte ska leva upp till förväntningarna, så kan du andas ut. Sara Bergmark Elfgren
Levan Akin har gjort ett fantastiskt jobb med manuset och Levan Akin är en väldigt duktig regissör. Hans Engelsfors blir verkligt och alla effekter känns naturliga.

Dessutom kunde inte ha valt bättre skådespelare att spela de Utvalda. De ÄR de utvalda. Så gå och se Cirkeln! Det är en bra film! Det är ju en spännande, läskig och magisk berättelse.


Betyg: +4 av 5

Orginaltitel: Cirkeln
Skådespelare: Josefin Asplund, Gustav Lindh, Irma von Platen, Miranda Frydman, Hanna Asp, Leona Axelsen, Helena Engström
Regissör: Levan Akin
Produktionsår: 2015

söndag 22 februari 2015

Isvaken av Catarina Söderquist

Jag älskar när jag inte har någon förväntan på boken och den överraskar mig. Så är det med Isvaken. Historien är berättad på så sätt att jag kan lätt kan se händelserna och ungdomarna framför mig. Det är intressant att läsa om hur händelsen präglar ungdomarna och vad som händer med dem. Jag tycker om kombinationen i boken av svärta och hopp.


Isvaken handlar om en fest i en bastu som spårar ur, ett bad i en isvak och vad som händer med vännerna efteråt.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Isvaken
Författare: Catarina Söderquist
Antal sidor: 158
Förlag: Caths Litteratur
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789163771552
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

lördag 21 februari 2015

Fantastiskt Falsk äppelkaka både mjölkfritt och vanlig variant

Det här är ett av mina absoluta favoritrecept. Den är så saftig och god och många har blivit lurade att tro att det är äpplen i.

Jag hade min gamla klasskompis Daniel över i veckan. Han är mjölkallergiker. Så då gjorde jag om receptet till mjölkfritt variant. Den var minst lika god så. Om du vill göra den som vanlig variant så byter du ut iMat mot 3 dl gräddfil+0,5 dl vatten. Dessutom använder du vanligt smör/margarin.



Evas Falska Äppelkaka

Ingredienser:
175 g mjölkfritt smör (smör/margarin)
2 1/2 dl socker
2 ägg
2,5 dl Oatley iMat (vanligt recept: 3 dl gräddfil + 0,5 dl vatten)
4,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 krm salt

Kanel
Socker
Mjölkfritt smör (smör/margarin)

Gör så här:
1. Smörj och bröa en springform.
2. Sätt ugnen på 175 grader.
3. Vispa smör och socker vitt.
4. Blanda i äggen.
5. Blanda vetemjöl, vaniljsocker, salt och bakpulver.
6. Blanda i mjölblandningen och iMat i smeten.
7. Häll hälften av smeten i formen.
8. Strö kanel och sover över smeten.
9. Häll på resten av smeten.
10. Strö över socker ock kanel.
11. Hyvla över lite snmör.
12. Grädda i ugnen i ca 40 min.


fredag 20 februari 2015

Stalker av Lars Kepler

En mer fängslande berättelse kan man nog inte hitta. Stalker höll mig faktiskt i ett hårt grepp från början av boken till slutet av boken. Det var en otroligt intensiv läsupplevelse och jag kunde inte låta bli att snegla mot fönstren när jag läste. Känslan av att vara iakttagen smittar av sig. Det hår inte undgå att man blir lite mörkrädd, skvätträdd och paranoid. Det var både en känsla av lättnad och saknad som infann sig när boken var slut.



Stalker är med i årets bokrea 2015.

I Stalker är det en seriemördare i farten, som filmar sina offer genom fönstret i deras hem. Sedan lägger mördaren upp filmen på youtube och tar sig in och mördar sitt offer.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Stalker
Författare: Lars Kepler
Del av serie: Joona Linna 5
Antal sidor: 602
Förlag: Albert Bonnier förlag
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789100136741
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON
Upplagd av Boktokig kl. 21:39 1 kommentarer Länkar till det här inlägget

Bananpannkaka


Bananpannkaka är så gott och så enkelt att göra.

Du tar och skivar och mosar en banan i en skål. Sedan knäcker du 2 ägg och så vispar du ihop äggen med bananerna. Jag använde en gaffel för det.


Det gör inget att det inte är slätt, men det ska vara uppvispat. Sedan är det bara att steka bananplättar.



Fundering kring läsandet

Vad som gör att vissa böcker har en sorts magi som gör att vi älskar dom, kommer vi kanske aldrig att förstå. Men att magin finns där, det är en sak som är klar. En annan sak som är klar är hur viktig den magin är. För en person kan det vara ett sätt att koppla av, för en annan ett sätt att orka med, för en tredje för att förstå något och för en fjärde att upptäcka något den inte får vara med om annat än i en bok.

Vad än läsandets magi gör för oss, är det viktigt att få chansen att uppleva det. Det spelar ingen roll om magin uppstår för en läsare eller för tusen. Den är ju lika viktig för var och en som upplever den!

Därför tänker jag att det aldrig får finnas bibliotek som väljer bort litteratur, för att den inte anses bra nog. Därför önskar jag att inga bokhandlare ska fnysa åt vissa böcker. Jag hoppas på en värld där inga recensenter ondgör sig över vissa böcker och verkligen går in för att göra ner dom och hånar dom som läser dessa böcker.

Man får absolut tala om vad man tycker och man måste inte tycka allt är bra. Man måste inte tycka lika och man får berätta vad man inte gillar i boken. Jag är inte ute efter att man inte ska våga tala om vad man själv tycker om boken. Men jag tycker samtidigt att man kan ha i huvudet att det kan finnas de som gillar den boken som man själv läst och inte gillat. De är inte idioter för det. De har bara en annan upplevelse av boken. Att respektera deras läsupplevelse av boken borde vara självklart. Man kanske till och med kan vara lite avundsjuk över att de hittat den magi som man själv missat.

Tänk vad sorgligt om en persons (eller några personers) smak leder till att ett person missar att läsa den bok som gör att den personens liv, barn som vuxen, tar nya vändningar.

torsdag 19 februari 2015

Lejontämjaren av Camilla Läckberg

Lejontämjaren är ett trevligt tidsfördriv. Kanske lite lätt att lista ut hur allt hänger ihop, men jag tyckte ändå om att läsa boken. Det finns ett driv i berättelsen som gör att man läser den väldigt snabbt.

Jag har alltid gillat att läsa om Erica eftersom hon känns nära. Jag kan förstå henne och hon ger tyngd åt det jag känner och känt. Den här gången kommer jag dock inte lika nära Erica, men jag tycker om hur Läckberg skildrar vardagslivet.

Med Lejontämjaren kommer tankarna på hur vi blir sådana som vi blir och vad man kan göra för att förhindra det. Vad är det som gör att vissa blir medkännande och känsliga, medan andra blir okänsliga och självcentrerade. Är det något man föds med eller är det miljön?


Lejontämjaren är med i årets bokrea 2015.

Lejontämjaren handlar om en flicka som försvunnit som plötsligt dyker upp framför en bil. Var har hon varit? Samtidigt så håller Erica på att skriva en bok om Laila och vad som verkligen hände i Skräckens hus.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Lejontämjaren
Författare: Camilla Läckberg
Del av serie: del 9 i serien om Patrik och Erica
Antal sidor: 351
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789137137780
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON