måndag 21 oktober 2013

Lögner på femte våningen av Do Van Ranst

Lögner på femte våningen är en intressant och varm skildring om svårigheten att acceptera att sin mamma har en ny kille. Så en liten parantes. Det är kul att få läsa en Belgisk författare.

Lögner på femte våningen handlar om Jeff som bor på femte våningen i ett höghus i förorten  Det handlar om hans utvecklingsstörda storasyster och hans mamma. Det handlar också om mammans nya kille, som Jeff inte alls gillar. Han tycker att killen stjäl mamman. Mamman har berättat att hon dödat Jeffs pappa i självförsvar med en kniv. Detta kommer Jeff tillbaka till om och om igen både i sina tankar och när han pratar med sin vän Süleman.

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Lögner på femte våningen
Orginaltitel: Moeders zijn gevaarlijk met messen
Författare: Do Van Ranst
Antal sidor: 173
Utgivningsår: 2013
Förlag: Massolit förlag
ISBN: 9789174431070
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

söndag 20 oktober 2013

Spindlar och spöken av Ewa Christina Johansson

Spindlar och spöken är spännande och småläskig. Den passar utmärkt i åldern 6-9 år. Passar för t ex barn som har kommit igång lite, men som ännu inte är redo att läsa böcker med mer text. Det är ungefär 8 meningar per sida.

Spindlar och spöken handlar om Malte. Han och hans syster hälsar på hos sin moster. Där sägs det finnas ett spöke. Hans syster Matilda slår vad med honom. Om han går upp på vinden ska han få hennes godis. Han antar vadet. Trots att han är rädd.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Spindlar och spöken
Författare: Ewa Christina Johansson 
Del av serie: Första delen i spökhuset
Antal sidor: 30
Utgivningsår: 2013
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 9789132162381
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

lördag 19 oktober 2013

Fredagsbakat med min mamma och ny bok

Bakfredag är bakfredag även om man fått besök. Eller kanske särskilt när man fått besök av min mamma. Det är hon som skapat mitt stora bakintresse, eftersom jag alltid fick vara med och baka som barn.

Hon älskar bullar, så jag tänkte att det passar ju bra att pröva att göra Cinnamon Rolls ur nya boken United States of Cakes av Roy Fares.



Då får jag chans att använda min hushållsassistent som annars samlar damm i skåpet. Jag använder den bara när jag ska baka bullar och min man använder den bara när vi ska baka pizza. Annars står stackaren bortglömd i skåpet.



Dottern älskar att vara med när man bakar och extra spännande är det när älskade mormor är med. Jag satte min mamma på att kavla ut degen, för om det är någon som är expert på att kavla så är det hon!





Så här ser resultatet ut. Och utsidan är faktiskt lite lurig, för den avslöjar inte på något sätt hur gott innehållet är. Fast jag kan avslöja att det blev väldigt goda och saftiga bullar! Jag skulle till och med säga lite krämiga bullar. Bra recept blir min kommentar i kanten på detta recept i boken.



fredag 18 oktober 2013

Var det bra så? av Lena Andersson

Det här är årets Stockholm läser bok.


Jag måste säga att Var det bra så? skakade om mig. Den fick mig att inse att jag har mycket i mitt liv som är bra och att det gäller att uppskatta det man har. Den är riktigt gripande.

Var det bra så? är en fantastisk samhällsskildring, mörk men fantastisk. Det är en lika fantastisk skildring av att växa upp. Det där svåra med att få kompisar. 

Var det bra så? handlar om Lotta och hennes klasskompisar. De växer upp i höghusen i Stensby under 1970- och 1980-talen. Det pratas mycket om jämlikhet men för Lotta och hennes klasskompisar är det bara ord. I den verklighet de lever i så är det inte så enkelt.

Det här är en Lättläst version av boken. Lena Anderssons bok är återberättad av Cecilia Davidsson.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Var det bra så?
Författare: Lena Andersson 
Antal sidor: 174
Utgivningsår: 2013
Förlag: LL-förlaget
ISBN: 9789170534379
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

Tips: Boksmakarna

Boksmakarna har precis kommit igång. Där kan du varje vecka provlyssna på veckans bok och få höra en författarintervju . Denna vecka är den fantastiska boken Det enda rätta och en intervju med författaren Susanne Boll kommer ut under dagen.

Gå in på boksmakarna.se

torsdag 17 oktober 2013

Mitt bultande hjärta av Alf Kjetil Walgermo

Mitt Bultande hjärta är ett exempel på varför jag ibland tvekar att kategorisera böcker som ungdomsböcker. För mig är ungdomsböcker böcker som handlar om ungdomar, men jag tycker lika gärna vuxna kan läsa dem. Denna tycker jag definitivt att vuxna lika gärna kan läsa. Det är en fin skildring om hur det kan vara att vara hjärtsjuk, ja till och med döende, och vänta på att få ett nytt hjärta.

Mitt Bultande hjärta handlar om Amanda som är förälskad i David, som är ny på skolan. Mitt i det hela får hon veta att det är ett fel på hennes hjärta och hon behöver göra en hjärttransplatation om nu de kan hitta ett nytt hjärta i tid. Amanda tycker att det hela är extra svårt för kan David tycka om någon som inte orkar med att  ex cykla.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Mitt bultande hjärta
Orginaltitel: Mitt bankande hjarte
Författare: Alf Kjetil Walgermo 
Antal sidor: 207
Utgivningsår: 2013
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 9789132161698
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

onsdag 16 oktober 2013

Rörgast av Johan Theorin

Oj, vad jag har längtat efter den fjärde boken i Ölandssviten och nu är den här. Det är med saknad som jag lägger ifrån mig Rörgast, när jag läst klart den. Jag kommer verkligen, verkligen att sakna miljön och Gerlof Davidsson. Johan Theorin beskriver miljön så bra att man förälskar sig i hans Öland. Jag har även blivit så förtjust i Gerlof Davidsson. Det känns jobbigt att inte få träffa honom mer i nya böcker. Har du inte läst Johan Theorins Ölandssvit, så ska du ABSOLUT göra det! Första boken heter Skumtimmen.

Rörgast visar hur skicklig Johan Theorin är som historieberättare. Han växlar mellan dåtid och nutid och olika personer utan att det blir förvirrande utan bara känns naturligt. Han suger in en i berättelsen, så man bara vill fortsätta läsa. Och så har vi det där med miljöskildringarna. Jag kan riktigt känna temperaturväxlingarna, känna lukterna och jag ser allt framför mig lika tydligt som om jag verkligen är där. För att du ytterligare ska förstå hur bra jag tycker denna bok är och de övriga tre, så skulle jag kunna läsa om den. Det är bara böcker som jag tycker riktigt bra om som jag ens överväger det med.

Rörgast utspelar sig på sommaren. Det är varmt och mycket folk på Öland. En av alla dessa människor som kommit dit är Hemvändaren. Han är där för att hämnas. Gerlof rotar i det hela och kommer allt närmare hemvändaren.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Rörgast 
Författare: Johan Theorin
Serie: Ölandsserien del 4
Antal sidor: 464
Förlag: W&W
Utgivningsår: 2013
ISBN: 9789146221562
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCDON