torsdag 26 september 2013

Mulleboken 2004-2005 av Lena Furberg

Vem kan motstå charmiga, galna och besvärliga Mulle? Inte jag i alla fall och definitivt inte min dotter. Vi läste boken var för sig och sedan blev det mycket av "Läste du den där serien?" "Visst var den rolig!" "Du måste höra här!" Vi skrattade på var sitt håll och tillsammans. Jag rekommenderar den verkligen! Och inte bara till barn!!!

Mulleboken 2004-2005 är samlade serier om den lilla busiga hästen Mulle ur tidningen Min häst. Dessa är från åren 2004 och 2005. Mulle är inte alltid riktigt så lätt att ha att göra med.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Mulleboken 2004-2005
Författare: Lena Furberg
Antal sidor: 66
Förlag: Egmont Kids Media Nordic
ISBN: 9789174058185
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

onsdag 25 september 2013

Filmen White house down

Den stora behållningen i den här filmen är humorn. Jag skrattade högt flera gånger. Sedan är det en vanlig save the day-action, men jag tycker att sådana är underhållande. Förutsägbart? Absolut! Men ändå underhållande.

White house down handlar om John Cale som är i Vita huset och ansöker om jobb i Secret Service. Med sig har han sin 11-åriga dotter, som älskar politik och som är överlycklig över att få besöka Vita huset. John har inte ett sådant bra förhållande med sin dotter. Tyvärr får inte John Cale jobbet, men han klarar inte av att säga det till sin dotter. De går i alla fall rundturen och under rundturen passar hans dotter på att gå på toaletten. Då blir plötsligt Vita huset attackerat av några män. Dessa slår med lätthet ut bevakningen. John Cale blir indragen i det hela när han letar efter sin dotter.

Betyg: +3 av 5

Genre: Action, Thriller, Drama Orginaltitel: White house down
Skådespelare: Channing Tatum, Jamie Foxx, Maggie Gyllenhaal
Produktionsår: 2013
Regissör: Roland Emmerich

tisdag 24 september 2013

Bokmässan: snart möts vi igen och tänk att jag vann

Bokmässan har känts långt bort, men nu är det snart dags! På torsdag efter att jag jobbat åker jag till bokmässan. Äntligen ska jag få komma dit igen och njuta av böcker, läsande, bokprat och författare! För er som inte åker till bokmässan ska jag försöka rapportera lite, så ni kan få känna er lite delaktiga. Det kommer att bli några intensiva dagar, men både roliga och spännande.

Dessutom hade jag tur att vinna en seminariebiljett hos Kim Kimselius. Jippi!!! Jag brukar inte ha tur, men denna gång hade jag det! :) Nu är det bara frågan vilket seminarium man ska besöka!

Lex bok av Sara Kadefors

Jisses vad Sara Kadefors kan skriva. Om du undrar varför du ska läsa denna så är det för hennes förmåga att skapa trovärdiga personer. Det är för hennes förmåga att skildra ungdomsvärlden så bra och ur ett annat perspektiv. För att hitta det där unika och skruva till det. Så, ja...läs!!!

Lex bok handlar om Lex som går sista året på gymnasiet. Hon ställer sig utanför betygshetsen. Mamman har en ny kille, som är författare. Lex gillar honom inte alls. Hon tycker att han är krävande och utnyttjar mamman. Detta leder till att hon skapar hon en blogg. En blogg som en ihopfantiserad Maya skriver och berättar om sin tragiska barndom. En världsvan och ifrågasättande Maya. Till sin förvåning märker Lex att allt fler läser och att hon blir betydande i bloggvärlden. Plötsligt är hon den som har framgång fast hon skriver och är emot framgång.

.Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Lex bok
Författare: Sara Kadefors
Antal sidor: 323
Förlag: Lilla Piratförlaget
ISBN: 9789187027512
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

måndag 23 september 2013

Dålig karma av David Safier

När jag berätta började berätta för en vän om den här boken, frågade min vän om jag skulle vilja återfödas som myra. Mitt svar var: "Aldrig! Speciellt inte efter att ha läst den här boken". 

När man läser denna bok kan komma in på samtal kring vad som händer när man dör och reinkarnation, men samtidigt kan man få en stunds trevlig, galen och humoristisk underhållning. Det är härligt när man kan få både och. Dessutom inledningen på boken är verkligen speciell:

"Dagen då jag dog var inte speciellt kul. Det berodde inte enbart på min död."

Tala om att de två meningarna fångade mig!

Dålig Karma handlar om programledaren Kim Lange, som olyckligtvis dör just efter att fått tv-pris. Hon återföds som myra eftersom, hennes karma inte varit bra. När hon upptäcker att hennes fd bästa vän är ute efter hennes sörjande make bestämmer hon sig för att göra något. Det är svårt att göra något åt saken som myra, vilket hon upptäcker när hon försöker gripa in men det resultatet blir att hon blir uppäten och hon återföds som myra. Igen. Hon måste försöka samla god karma så hon i alla fall återföds som något djur som kan göra något åt saken.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Dålig karma
Författare: David Safier
Antal sidor: 284
Förlag: Bazar
ISBN: 9789170282485
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

söndag 22 september 2013

Scweizernötkaka

Jag har en ny bakbok, som jag var tvungen att testa. Den heter Söta kakor och jag märkte vid första genombläddringen att det här är en underbar bok. Jag inte bara tror, utan jag vet att jag kommer att baka mycket ur denna bok!

Jag älskar ju choklad, så det första receptet ut är Scweizernötkaka. Ni hör ju på namnet hur resultatet kommer att bli.



Jag gillar ju att plocka fram alla ingredienser innan jag börjar baka. Det är smidigare så. Plus att jag slipper obehagliga överraskningar, som att jag inte har en viktig ingrediens hemma.


Smör OCH choklad! Det bara måste bli gott då!


Dottern älskade smeten! Hon försökte till och med slicka botten av skålen! Då sa jag stopp! Såg framför mig Emil-incidenten med soppskålen och det kunde jag vara utan!


In i ugnen och vänta! Jag kan säga att jag var väldigt otålig! Väldigt!





Jag kan bara säga att hur god du än tänker dig att denna var, så är du inte ens i närheten! Den var så god att jag förvandlades till Gollum! My Precious...

lördag 21 september 2013

Förr eller senare exploderar jag av John Green

Hur kan man inte tycka om denna bok? Svar: Det går inte. Punkt. Den grep verkligen tag i mig och har inte släppt taget om mig fast jag slutat läsa den. Den finns där i mina tankar och plötsligt i det jag gör så stannar jag upp och tänker på Gus och Hazel. Det är en sorglig historia men så kärleksfull och kryddad med underbar svart humor.

Förr eller senare exploderar jag handlar om 16-åriga Hazel som har sköldkörtelcancer med metastaser i lungorna. Hennes mamma tycker hon läser samma bok för mycket och inte kommer ut och träffar henne så hon tycker hon ska börja i en stödgrupp. Det gör hon och i denna möter hon 17-åriga Gus. 17 år gammal. Han har tvingats amputera ett ben eftersom han har haft osteosarcom, men han har nu varit cancerfri i nästan 1½ år. Hon nämner sin favoritbok  Ett storslaget lidande och han säger att han ska läsa den och ber henne läsa Gryningens pris och sedan ringa honom. Vilket hon gör och så startar det hela.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Förr eller senare exploderar jag
Författare: John Green
Antal sidor: 307
Förlag: Månpocket
ISBN: 9789175032573
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon