Jag tyckte verkligen om den här filmen. Jag gillar den där spänningen som kommer när man ser deras tricks. Jag gillar magin. Men så gillar jag också det där med hur de överlistar alla. Jag får Mission impossible-känslor. Jag sa direkt efter filmen att den här vill jag se igen. Så det säger mycket om filmen!
I Nu ser du mig jagar FBI ett super-team av världens största illusionister, "The Four Horsemen". "The Four Horsemen". I deras första nummer utför de ett bankrån på en annan kontinent inför publiken och ger sedan publiken alla pengarna. FBI-agenten Dylan Hobbs arbeta tillsammans Interpolagenten Alma Vargas för att försöka sätta dit dem. Han tar också hjälp av Thaddeus Bradley, som brukar avslöja hur magiker gör sina tricks på sin hemsida.
Betyg: +4 av 5
Orginaltitel: Now you see me
Skådespelare: Jesse Eisenberg, Woody Harrelson, Isla Fisher, Morgan Freeman
Produktionsår: 2013
Regissör: Louis Leterrier, Woody Harrelson
måndag 19 augusti 2013
lördag 17 augusti 2013
Goda fredagsbakningen ur boken Cookies
Igår fredagsbakade vi ur boken Cookies. Vi gjorde Cookies med russin, tranbär och nötter. Först plockade vi fram alla ingredienser. Jag tycker det är lättare att baka då.

Vi gjorde halva receptet eftersom vi ändå inte hinner äta upp 40 kakor. Eller rättare sagt om vi gör 40 kakor äter mamman i familjen ALLDELES för många kakor! I alla fall fick 8-åringen räkna ut hälften av allt! Här visar hon hur hon tänkte ut att hälften av tre är en och en halv.

5-åringen och 8-åringen hjälpa åt att mäta upp och hälla i ingredienser. Härligt att se deras samarbete!


Så här blev resultatet:

Jag lovar! Jag hade kunnat äta upp allihop själv! Varenda en!
Vi gjorde halva receptet eftersom vi ändå inte hinner äta upp 40 kakor. Eller rättare sagt om vi gör 40 kakor äter mamman i familjen ALLDELES för många kakor! I alla fall fick 8-åringen räkna ut hälften av allt! Här visar hon hur hon tänkte ut att hälften av tre är en och en halv.
5-åringen och 8-åringen hjälpa åt att mäta upp och hälla i ingredienser. Härligt att se deras samarbete!
Så här blev resultatet:
Jag lovar! Jag hade kunnat äta upp allihop själv! Varenda en!
fredag 16 augusti 2013
Förhandsvisning av White Queen baserad på Rosornas krig
Jag blev inbjuden att se förhandsvisning av den nya serien White Queen, som kommer att gå på HBO Nordic från och med den 18:e augusti. Det höll till på Grand Hôtel.

Väldigt trevligt med både frukt, jordgubbar och bubbel!

Vi var inbjudna att se de två första avsnitten. Det är väldigt snyggt filmat! Väldigt snyggt. Så först och främst njöt jag av det. Sedan är det något tilltalande med en serie som utspelar sig i 1400-talets England, då det varit tronföljdkrig i nio år. Det är både intriger, magi och sex. Här kan ni se en trailer: http://youtu.be/zEtKmzO0oXw

Svenska Rebecca Ferguson spelar huvudrollen Elizabeth. Det gör hon riktigt bra!
Och det här trevliga fick jag med mig hem. White Queen är ju baserad på boken Den vita drottningen av Philippa Gregory. Jag hann börja läsa boken på tåget hem och av det jag hann läsa så måste jag säga att dels är det bra och dels är serien väldigt trogen boken. Så långt som jag läst i alla fall.

Väldigt trevligt med både frukt, jordgubbar och bubbel!
Vi var inbjudna att se de två första avsnitten. Det är väldigt snyggt filmat! Väldigt snyggt. Så först och främst njöt jag av det. Sedan är det något tilltalande med en serie som utspelar sig i 1400-talets England, då det varit tronföljdkrig i nio år. Det är både intriger, magi och sex. Här kan ni se en trailer: http://youtu.be/zEtKmzO0oXw
Svenska Rebecca Ferguson spelar huvudrollen Elizabeth. Det gör hon riktigt bra!
Och det här trevliga fick jag med mig hem. White Queen är ju baserad på boken Den vita drottningen av Philippa Gregory. Jag hann börja läsa boken på tåget hem och av det jag hann läsa så måste jag säga att dels är det bra och dels är serien väldigt trogen boken. Så långt som jag läst i alla fall.
torsdag 15 augusti 2013
Dagboken från i morgon av Cecelia Ahern
Jag fastnade för Dagboken från i morgon. Det är något med hur Cecelia Ahern beskriver saker. Hur hon formulerar sig, men också vad hon väljer att berätta. Jag tycker om hur hon skildrar Tamara. Hur hon är bitsk och lite svår och hon vet om det.
"Nåja, min mamma är inte död.
Inte än. Inte medicinskt, men även om hon inte är död så är hon inte heller levande. Hon är som ett vandrande lik som nynnar lite då och då, som för att prova om hon fortfarande lever."
Jag tycker också om hur nunnan är. Jag skulle säga att det jag gillar lite extra med Dagboken från i morgon är att det inte är några schablon-människor. Dessutom är det en spännande berättelse som man inte riktigt vet var den ska ta vägen.
Dagboken från i morgon handlar om bortskämda Tamara som förlorat sin pappa. Han har tagit sitt liv och familjen tvingas flytta från sitt luxuösa hem till Tamaras morbror. Tamara får knappt kontakt med sin mamma (som bara sover och sover) och Tamara hatar att vara där. Hon tycker det är dödstrist. Hon träffar dock en trevlig och annaorlunda nunna som heter Ignatius och en kille som kör bokbuss. Med sig från bokbussen får hon en låst bok. En bok som visar sig vara väldigt märklig.
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Dagboken från i morgon
Titel: Dagboken från i morgon
Författare: Cecelia Ahern
Antal sidor: 396
Förlag: BazarISBN: 9789170283109
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
Sara Lövestams releasefest för boken Hjärta av Jazz
Jag var på releasefesten för Hjärta av Jazz av Sara Lövestam. Hon har tidigare skrivit Böckerna Udda, I havet finns så många stora fiskar samt Tillbaka till henne. Om ni inte har läst de böckerna kan jag varmt rekommendera dom. De handlar om vitt skilda saker men är allihop väldigt bra!
På releasefesten lärde jag mig att förutom att Sara är en mästare på att skriva böcker så är hon riktigt duktig på att göra dekorationer på tårtor! Kolla bara på dessa figurer som hon gjort:

Sara höll också ett tal och sedan så introducerade hon männen som skulle underhålla oss med lite jazzmusik.

Jisses vad bra det var! Det var så mysigt att sitta och lyssna på de talangfulla männen!

Sara hade en riktig trattgrammofon som hon spelade för oss på.

Jag har inte läst Saras nya bok, men ser fram emot att göra det!

På releasefesten lärde jag mig att förutom att Sara är en mästare på att skriva böcker så är hon riktigt duktig på att göra dekorationer på tårtor! Kolla bara på dessa figurer som hon gjort:
Sara höll också ett tal och sedan så introducerade hon männen som skulle underhålla oss med lite jazzmusik.
Jisses vad bra det var! Det var så mysigt att sitta och lyssna på de talangfulla männen!
Sara hade en riktig trattgrammofon som hon spelade för oss på.
Jag har inte läst Saras nya bok, men ser fram emot att göra det!
måndag 12 augusti 2013
Fredagsbaka Sigrid Bárány
Det blev även vanlig fredagsbakning. Kunde inte låta bli att göra en Rödvinbärskaka ur boken Spisvärme av Sigrid Bárány.

Vår Magic Bullet fick ställa upp och mala mandeln. Jag älskar den och använder den ofta!

När smeten var klar tryckte jag ut den i en pajform och täckte den med Röda vinbär som barnen plockat åt mig i trädgården. Det var lätt att trycka ut den. Dock hade jag inte på riktigt lika mycket bär som det stod eftersom barnen tappade lusten att plocka mer och jag tyckte det kunde duga.

När den hade gräddats var det dags att lägga på ett marängtäcke. Då var jag rejält sugen på att äta den!

Jag hann inte ens foto pajen när den var klar innan NÅGON var tvunget smaka den!

Mums filibaba! Gillade verkligen mandelsmaken på botten och kontrasten mellan sött och syrligt!
Vår Magic Bullet fick ställa upp och mala mandeln. Jag älskar den och använder den ofta!
När smeten var klar tryckte jag ut den i en pajform och täckte den med Röda vinbär som barnen plockat åt mig i trädgården. Det var lätt att trycka ut den. Dock hade jag inte på riktigt lika mycket bär som det stod eftersom barnen tappade lusten att plocka mer och jag tyckte det kunde duga.
När den hade gräddats var det dags att lägga på ett marängtäcke. Då var jag rejält sugen på att äta den!
Jag hann inte ens foto pajen när den var klar innan NÅGON var tvunget smaka den!
Mums filibaba! Gillade verkligen mandelsmaken på botten och kontrasten mellan sött och syrligt!
söndag 11 augusti 2013
Gycklarens arv av Kersti Vikström
För det första så gillar jag titeln på den här boken. Gycklarens arv ger en känsla av vad boken kommer att handla om. Man kan ana att det är en spännande läsning man har framför sig och att det ska utspela sig i en annan tid och en annan värld. Det är härligt när förväntan på boken byggs upp så. Jag behövde inte bli besviken heller när jag började läsa. Det var både en annan tid och en annan värld. Det var spännande att få följa med på allt som händer Esmeralda. Jag tycker också om miljöbeskrivningarna.
Gycklarens arv handlar om Esmeralda som i bokens början är 10 år. Hon får inte längre bo hemma eftersom hon vid sin födelse blivit bortlovad som kontraktsarbetare hos Guvernören. Det är ingen som berättat detta för henne utan hon blir helt bryskt avlämnad av sin pappa där. Hon har dock tur att bli kammarjungfru till Agnes-Marie. Men så händer det här med de som kallas Sollerna.
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Gycklarens arv
Titel: Gycklarens arv
Författare: Kersti Vikström
Antal sidor: 396
Förlag: OpalISBN: 9789172995857
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
