tisdag 9 juli 2013

Nya bibliotek

Jag tycker det är kul att gå in på bibliotek där jag inte varit förut. Just nu är jag och hälsar på min mamma och jag passade på att besöka deras bibliotek tillsammans med min mamma.




Det är alltid spännande att se hur de organiserat sitt bibliotek.

De hade en liten fotoutställning med gamla kort! Det gillade jag!




Min mamma kom hem med en hel hög med böcker! Helt mitt fel! ;)




måndag 8 juli 2013

Bröllop

Jag har varit på bröllop i helgen. Det är min brorsdotter som gift sig. Det var ett riktigt vackert bröllop med en mycket rolig fest. Ett riktigt sagobröllop! Hon fick sin man och han fick sin fru! Det är så rörande med bröllop.




fredag 5 juli 2013

Bil-lektyr

Är på resande fot just nu. Det här är min läsning i bilen just nu:




torsdag 4 juli 2013

Saeculum av Ursula Poznanski

Saeculum är inte lika brilliant som jag tyckte Erebos var. Jag gillar början av Saeculum väldigt mycket och jag hamnade i samma mysiga bokslukarstämning som när jag läste Erebos. Jag gillar det där med lajvet och den medeltida stämningen. Jag tyckte den var spännande när saker och ting började hända. Men sedan hände något. Eller kanske inte hände. Den blev lite för långsam i mitten. För mycket förklaringar. För lite personbeskrivningar. Så det drar ner på betyget. Fortfarande är det en bok som jag tyckte var rätt bra, men jag önskar att Ursula hade vågat ta ut svängarna lite.

Saeculum handlar om Bastian som blir medbjuden på ett lajv. Men det är en plats där en otäck sägen utspelat sig och saker börjar hända.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Saeculum
Författare: Ursula Poznanski
Antal sidor: 442
Förlag: Opal
ISBN: 9789172995437
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

onsdag 3 juli 2013

Du har väl inte missat?

Du har väl inte missat det underbara programmet Min bokhylla på SR4? Det är Marc Levengood och bibliotekarien Jenny Lind som besöker kända svenskar.

Jag gillar kombinationen av mysiga Marc och härliga Jenny. Jag gillar deras humor och deras samtal. Så gillar jag Jennys analys av bokhyllorna.

Det senaste besöket var hos Michael Nyqvist.

Här kan du lyssna:
http://bit.ly/15TWZ42



tisdag 2 juli 2013

Usla utsikter (Dagbok för alla mina fans) av Jeff Kinney

Det går inte annat än att tycka om den här serien. Usla utsikter är rolig på ett absurt sätt och så är den härligt lättläst. Jag har många gånger sett killar som annars inte läsa böcker sluka böckerna om Greg Heflley och nu har de en ny att njuta av.
 
Usla utsikter handlar om ett somarlov, som inte blir som Greg Heffley tänkt sig. För det första blir han utsparkad från countryklubben, sen är han tvungen att betala Rowleys pappa för alla de fruktdrinkar de beställt. Så blir inte den årliga resan till havet av för att de inte har råd. Greg upptäcker att man tydligen inte får klippa gräsmattan och lämna de fläckar där det är hundbajs och att man ska absolut inte se brorsans skräckfilmer. Men andra ord så har det här sommarlovet verkligen usla utsikter.  
 
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Usla utsikter
Författare: Jeff Kinney
Antal sidor: 220
Förlag: BonnierCarlsen
ISBN: 9789163868344
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

måndag 1 juli 2013

Var man av Torbjörn Flygt

Ja, vad säger man om denna då? Absolut läsvärd. Men inget man läste i ett svep. Var man var påträngande och väckte tankar.
 
Var man handlar om Kim som plötsligt får besök av sin sambos tidigare kille. han som är far till sambons botter. En man som övergav sambon när hon var gravid. Kim känner sig som dotterns pappa och vill bara att mannen ska ge sig av innan sambon kommer hem. Så är också deras granne över och vill ha hjälp med sonen igen. En son med feber.
 
Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Var man
Författare: Torbjörn Flygt
Antal sidor: 218
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113050522
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon