söndag 10 mars 2013

Only väg is upp av Emmy Abrahamson

Only väg is upp handlar om Filippa som rest till London för att försöka ta sig in The Royal drama School. Hon ska försöka hitta jobb och rummet som hon trodde att hon hyrde visade sig vara en säng i ett rum med andra. Hon möter en kille, som inte hör av sig. Men samtidigt så är livet i London spännande.

Only väg is upp är underhållande och skulle man läsa den som tonåring så skulle det nog peppa för att bo utomlands. Filippa är modig som bara åker dit och hon visar att trots att saker ställer till sig, så ordnar det sig. Det gillar jag med boken. Att den visar svårigheter, men ändå hopp.

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Only väg is upp
Författare: Emmy Abrahamson
Antal sidor: 234
Förlag: Rabén & Sjögren
ISBN: 9789129683509
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

lördag 9 mars 2013

Jag längtar efter Saeculum

Den här boken längtar jag efter att läsa:




Det är Ursula Poznanski, som kommit ut med en ny bok Saeculum. Jag läste och fullkomligt älskade hennes bok Erebos. Så jag har höga förväntningar på denna!

fredag 8 mars 2013

Receptfantasi

Dottern vill ju bli kock! Hon tycker om att titta i receptböcker. Precis som sin mamma.

Idag komponerade hon sin egna sallad. Hon använde som hon själv uttryckte det: din receptfantasi!




Det var faktiskt en jättegod sallad som vi åt till pasta och köttfärssås.

Ester Roxbergs bok Fågelhuset

Jag var på releasefest för Ester Roxbergs bok Fågelhuset igår.



Festen var på Bondens bar och det var en väldigt trevlig tillställning!


Jag gillade hur de hade tänkt till om boken och satt ut godisägg åt gästerna att äta. Sådant uppskattar jag!


Jag ser fram emot att läsa boken. Jag har tidigare läst hennes debutbok Antiloper och den tyckte jag om.

torsdag 7 mars 2013

Som om jag frågat av Johanna Lindbäck

Som om jag frågat är en typisk Johanna Lindbäck-bok. Trovärdiga karaktärer, utspelar sig i Norrland, realistisk ungdomsroman och väldigt bra läsning.
 
Som om jag frågat handlar om John, som börjar nian. Hans bästa vän Saga, som också är hans granne, blir ihop med hans andra bästa vän Lucas och plötsligt pratar han och Saga inte längre med varann och med Lucas känns det konstigt. Hans mamma och pappa bestämmer sig för att ta en paus från varandra. HUr ska det bli med allt?
 
Betyg: 4 av 5
~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Som om jag frågat
Författare: Johanna Lindbäck
Antal sidor: 249
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789129680430
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

tisdag 5 mars 2013

Fredagsefterrätt

Jag slog till och gjorde en Tiramisu i helgen ur boken Mingelmat av systrarna Eismann.




En massa goda ingredienser. Mmm.




Mycket att vispa. Först ska ägg och socker vispas. Sedan ska grädde vispas.




Sedan ska de blandas!




Det ser ju inte så gott ut med uppblötts kex i botten. Men med lite mascarponegrädde så blir det ljuvligt!




Så på med lite kakao innan man ska servera så är det bara att njuta sen!




Jag gjorde en barnvariant också och då varvade jag bara kex (som inte doppats i kaffeamaretto) med mascarponegrädden. Mina barm älskade det!

söndag 3 mars 2013

Sågspån och eld av Vibeke Olsson

Sågspån och eld är tredje boken om Bricken, som växt upp på ett sågverk. I den här boken är hon 20 år. Del 1 heter Sågverksungen och del 2 heter Bricken på Svartvik.
 
Det här är en sån bra serie att jag bara vill skrika läsa den! Gillade du Fogelströms Mina drömmars stad så tror jag faktiskt att du skulle gilla den här serien också. Jag vill bara gråta för att den här boken redan är slut!
 
Betyg: +4 av 5
~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Sågspån och eld
Författare: Vibeke Olsson
Serie: Del 3 i serien om Bricken på Svartvik
Antal sidor: 367
Förlag: Libris
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789173872553
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON