tisdag 27 november 2012

Bokcirkelträff

Var på bokcirkelträff i söndags med Karin, Anna-Karin och Malin. Vi träffades hemma hos Karin, som gjort väldigt gott fika.






Hon hade gjort julinspirerat fika, med apelsinkaka, ingefärskakor och kanelkakor. Mums!!!

Böckerna vi hade läst var Snöängel av Anna-Karin Palm och Hundpojken av Eva Hornung.

Snöängel fick bara betyget 3 av oss. Vi alla upplevde den som spretig och svår att komma in i. Den hade dock fina miljöbeskrivningar.

Hundpojken däremot tyckte vi mycket om. Den handlar om en pojke som lever med hundar. Vi pratade om beskrivningarna om hur han levde med hundar. Både att de var jobbiga att läsa ibland för att de var äckliga men också bra gjorda, för man förstod att hon måste vara insatt. Vi diskuterade både specifika händelser i boken, som boken i stort.

Till nästa gång ska vi läsa Shantaram.

måndag 26 november 2012

Rubinernas bok av John Stephens

Jag är fångad från första sidan! John Stephens har verkligen det där i sig! Det där att kunna förtrolla läsaren. Jag älskade Smaragdernas bok och det gick inte att undgå att bli förälskad i den här med!!! Jag gillar tempot, vändningarna, magin, beskrivningarna, hur syskonen beskrivs - ja, det finns så mycket att tycka om i Rubinernas bok! Nu är det bara att vänta på del 3! Vilken jag ser fram emot med stor förväntan och sorg. Vill ju inte att den här underbara serien ska ta slut!

Rubinernas bok handlar om tre syskon som bor på barnhem sedan 10 år tillbaka. Deras föräldrar var tvungen att överge dem. Nu är de försvunna. Om barnen kan hitta Trolldomens tre skrifter kan de kanske rädda dem, men samtidigt är Den Ohygglige efter dem och också ha Trolldomens tre skrifter. Syskonen skingras när de blir anfallna av skränare på barnhemmet. Kate hamnar i New York - för 100 år sedan.

Rubinernas bok riktar sig till 9-12-åringar, eller till alla som gillar en spännande, välskriven och magisk berättelse!

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Rubinernas bok
Orginaltitel: The Fire Chronicle
Författare: John Stephens
Serie: Del 2 i triologin Trolldomens tre skrifter
Antal sidor: 367
Förlag: Semic
ISBN: 9789155258603
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON, FritzStåhl

söndag 25 november 2012

Fredagsbakat ut Julens godsaker

Jag tänkte att det är nog dags att börja med julbaket. Därför gjorde jag Kanelcookies ur boken Julens godsaker av Mia Öhrn.

Jag gjorde dom försvaret med och de blev en succé! De är så otroligt goda att jag var tvungen att kasta in dem i frysen så fort de svalnat för att vi skulle ha några kvar!


 

Ok. De blir väl inte så vackra, när jag gör dem. Fast jag brukar nöja mig med att mina kakor är goda på insidan istället för vackra på utsidan!

fredag 23 november 2012

Twillight saga: Breaking dawn del 2

Jag har varit och sett Breaking dawn del 2. Jag tycker överhuvudtaget att Twillightfilmerna är så mycket bättre än böckerna. Det kan jag säga att det inte är ofta jag säger, men i det här fallet är det så.

När man ser den här filmen får man både kärlek, spänning och action. Dessutom ett par snygga scener. Jag gillar också att Bella är tuff i den här filmen. Det är härligt att se. Jag är nöjd med den avslutande filmen i The twillight saga.

Betyg: 4 av 5
 
Genre: Äventyr, Fantasy, Drama, Action
Orginaltitel: Skyfall
Skådespelare: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner
Produktionsår: 2012
Regissör: Bill Condon

onsdag 21 november 2012

Mitt liv som bok av Paul Desalmand

Det var en rolig idé men jag blev inte helt såld på boken. Däremot kan jag känna igen mig i kärleken till böcker. Mina böcker känns som gamla vänner och det påminns jag om när jag läser boken. Jag påminns om kärleken till böckerna.
I Mitt liv som bok är det en bok som är huvudpersonen. Denna berättar om sitt liv. Om sina ägare och sina vänner bland de andra böckerna. Om diskussioner som böckerna har med varandra.
Betyg: 3 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Mitt liv som bok
Originaltitel: Le pilon
Författare: Paul Desalmand
Antal sidor: 178
Förlag: Ordfront
ISBN: 9789170376214
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON, FritzStåhl

tisdag 20 november 2012

Dagens fundering: Lästid?

Just nu så är jag i det där läget när det är svårt att få till Lästid. Eller kanske egentligen koncentrerad lästid. Det spelar egentligen ingen roll om boken som jag läser är hur bra som helst. Jag läser ändå bara ett litet tag och sedan är det något som jag plötsligt kommer på att jag ska göra eller så är det någon som pockar på min uppmärksamhet. Jag kan längta hela dagen efter att läsa men ändå hr jag svårt att väl komma till ro på kvällen när jag är hemma och ska läsa. Jag längtar så jag kan dö till en dag med helt ostörd läsning så jag kan sluka inte bra en bok utan flera!

Hur är det med er läsning just nu?

måndag 19 november 2012

Underbar efterrätt ur boken Spisvärme

Jag gjorde i lördags en efterrätt som var helt underbar. Jag gjorde Toblerone Parfait med halloncoulis ur boken Spisvärme av Sigrid Bárány.