tisdag 20 november 2012

Dagens fundering: Lästid?

Just nu så är jag i det där läget när det är svårt att få till Lästid. Eller kanske egentligen koncentrerad lästid. Det spelar egentligen ingen roll om boken som jag läser är hur bra som helst. Jag läser ändå bara ett litet tag och sedan är det något som jag plötsligt kommer på att jag ska göra eller så är det någon som pockar på min uppmärksamhet. Jag kan längta hela dagen efter att läsa men ändå hr jag svårt att väl komma till ro på kvällen när jag är hemma och ska läsa. Jag längtar så jag kan dö till en dag med helt ostörd läsning så jag kan sluka inte bra en bok utan flera!

Hur är det med er läsning just nu?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är tacksam för att jag åker kommunalt; sammanlagt är det en knapp timmes ostörd läsning - eftersom jag ändå inte kan göra någonting annat än "vänta" :) Det är meditation för mig. Annars läser jag när jag äter (ja kan hända är det en dålig vana om man får lyssna på mindfullness-förespråkarna) om jag gör det ensam förståss. Det mysigaste som FINNS är väl att lägga sig, rofylld och klar för natten med en bra bok. Bestäm dig för att "klippa av" alla andra tankra och bara koncentrera dig på boken - eftersom de ändå inte kan göras så mycket åt, de där tankarna? När man vaknar igen har oftast sömnen rett ut saker och ting - det är iaf min erfarenhet :) Lycka till!

BokMamma sa...

Känns som att det är helt hopplöst att få till lite lästid precis som du säger. Jag går och lägger mig tidigt för att hinna läsa lite men somnar efter att jag läst 5 sidor.

Christian Berghänel sa...

Känner igen det där. Jag kan gå hela dagen och planera för hur jag ska läsa under kvällen. Men sen dyker den ena saken upp efter den andra. Sen när det är läggdags är jag ofta för trött för att ta upp boken.

bloggbohemen sa...

Jag har någon slags långsam men stadig rytm denna höst på läsningen och trivs bra med det.

Ingrid sa...

Sedan jag fick barn har det inte blivit mycket läst. Tyvärr. Ljudböcker har blivit min räddning.
Det var länge sedan jag skrev här, men det är kul att se att det verkar bra med dig. Vi är ju nu hemma i Sverige igen och alla har landat in bra.
Trevlig advent

Boktokig Eva Boström sa...

scillisen: Ja, det är bra när man får sådan lästid. Jag kör bil och det blir inte ens av att jag lyssnar på ljudbok då. Tack. Ska försöka!
BokMamma: Jag önskar att jag kunde somna av en bok ibland.
Christian: Det är trist när det är så!
Bloggbohemen: Låter skönt!
Ingrid: Vad roligt att höra ifrån dig! Tänker ofta på dig!