måndag 7 november 2022

Våra förlorade hjärtan av Celeste Ng

Det är en stark läsning som känns obehagligt nära. Det känns som att det kan hända. Att det inte är långt borta eller orimligt. Det gör att man ryser när man läser boken. En fantastisk dystopi med andra ord. 

Det påminner också om orimligheter som hänt i historien och händer idag. Barn som skiljs från sina föräldrar. Böcker som förbjuds och bränns för att de anses farliga. Människor som jagas för att de protesterar mot saker de tycker är fel och andra som blir rädda för att säga minsta lilla som kan uppfattas fel.

Boken handlar om ett USA där en kris har lett till införandet av strikta lagar. Allt för att värna om den amerikanska kulturen och se till att det är fred och välstånd. Det är Kina som man ger skulden för krisen och medborgare av asiatiskt ursprung får det tufft i samhället. Bird bor med sin pappa efter att hans mamma blivit tvungen att gå under jorden. Plötsligt en dag får Bird ett brev av sin mamma med en teckning av katter.

Ytterligare en sak som gör att boken är så bra är att relationerna är fint beskrivna, till exempel pappan och  Bird, Bird och hans vän och Bird och hans mamma.

Dessutom måste man ju älska hur biblioteken har en stor roll i berättelsen. Det gör ju att mitt boktokiga hjärta slår lite extra hårt.

Utgiven av @albertbonniersforlag


Bokchatt

Chatta här

fredag 4 november 2022

Animox: Härskarbestens arv av Aimée Carter

Vill man sätta en riktigt spännande bok i händerna på ett barn i mellanstadieåldern, så kan jag rekommendera den nya serien Animox och den första boken Härskarbestens arv. Den kan nog fungera högre upp än så.

Jag blev helt fångad av den fartfyllda berättelsen om 12-åriga Simon, som bor med sin farbror medan hans mamma är ute i världen och jobbar. Simon har en hemlighet som han inte kan prata med någon om - han kan prata med djur. 

Samma dag som han börjar sjuan kommer en örn för att varna honom om att han svävar i livsfara. Innan örnen hinner förklara mer blir han avbruten.

Den dagen kommer Simons mamma tillbaka, bara för att kidnappas av en flock råttor. Han får veta att han är en Animox. Människor som kan förvandla sig till djur. Simon bestömmer sig för att rädda sin mamma.

Berättelsen överraskar mer än en gång och det är svårt att veta vem Simon kan lita på. Författaren har skildrat karaktärerna och miljöerna underbart levande. Det blir en härlig berättelse att leva sig in i.

Omslaget är fantastiskt. Bara det gör ju att man vill plocka upp boken och läsa den. 



torsdag 3 november 2022

Bortbytaren av Anders de la Motte

Det här är Anders de la Motte bästa bok. Han har hittat rätt med så mycket.

Jag älskar vad han gjort med karaktärerna. Hur de balanserar varandra och ger krydda åt historien.  Naturligtvis också hur de är. De är en samling originella personer som har ett lockande djup. Redan i första kapitlet om Leo Asker lyckas författaren få mig nyfiken på henne, förälska mig i henne och få mig att ställa mig på hennes sida. På ynka 5 sidor. 

Så har vi miljöerna. De förstärker handlingen. Vi har Resursavdelningen som kallas ”avdelningen för vilsna fall och förlorade själar” som ligger på plan -1 i polishuset. Dit Asker förpassas med en skenbar befordran i form av avdelningschef. Man märker att det är väl uttänkt med var avdelningen är placerad och hur den är uppbyggd. Anders de la Motte har utnyttjat möjligheten med den på bästa sätt. Ett annat exempel är hur han beskriver berget i första kapitlet. Miljön blir en del av handlingen och driver på historien. I miljöbeskrivningarna märks det också hur väl skriven boken är. Att författaren slipat på formuleringarna.

Genom berättelsen finns också en svag underliggande humor, som ger sitt till berättelsen. Det är precis som när man tar lite salt i en kaka eller en aning av något sött i en maträtt för att lyfta smakerna. 

Bortbytaren är en väluppbyggd och smart skriven historia. Den är komplex och medryckande. Det är inte en bok som man vill eller kan lägga ifrån sig när man väl börjat läsa.

Det är inte ofta jag vill läsa om en deckare, men den här känner jag så med. Om inte det visar hur bra den är, så vet jag inte.


måndag 31 oktober 2022

Spökräddarna: Det gosiga spöket

Spökräddarna: Det gosiga spöket är en ny härlig del i serien om de två syskonen som räddar spöken. Den här gången handlar det om spöksorten Sökare och personer som drömmer att någon kryper ner i deras säng när de sover.

Jag tycker det är en sådan bra idé att låta varje del handla om en sort inom spökvärlden. Man blir riktigt nyfiken på vad nästa bok kommer handla om. 

Det är inte läskigt, utan mysrys och mysterium. Boken är skriven så att man engagerar sig och bryr sig om spöket. Det är skrivet med värme och gör att man som läsare tycker genuint om berättelsen. Även bilderna ger den känslan. Det är Sofia Falkenhem som står för de underbara bilderna.







Spökhunden Buster: Den hemliga operationen och En mardröm i källaren

Här är tre spökiga tips på favoriter för 6-9 årsåldern.

Böckerna om Spökunden Buster är en hit. De är lagom läskiga för åldern. Tobias Söderlund skriver med fingertoppskänsla om Lorraine, Ellen och så förstås Ellens hund, som kan se spöken.




Spökhunden Buster: En mardröm i källaren handlar om att Ellens klassrum ska renoveras och att Ellens klass därför måste byta klassrum till det gamla kemihuset. Detta har stått tomt efter en olycka. Tobias Söderlund bygger upp den läskiga stämningen så bra. Först är det obehagliga meddelandet på svarta tavlan och sedan hur barnen reagerar när de blir instängda i källaren. Till och med jag ryser.

Parallellt med det spökigt läbbiga handlar det om det otäcka att Ellens bror har cancer och allt som händer kring det. Författaren skildrar det på ett inkännande sätt och samtidigt på ett sätt som gör att det blir ytterligare ett spänningsmoment.

I Buster: Den hemliga operationen är Ellens bror Oscar på sjukhuset och blir bara sjukare och sjukare. När Oscars läkare verkar komma på hur han ska hjälpa Oscar är han med om en olycka och dör. Skildringen av doktorsspöket i både text och bild är otäckt skickligt. Får man inte kalla kårar av det, då blir man inte rädd av något.






En saga av Stephen King

Det ÄR en tegelsten, men jag märkte inte det när jag läste. Jag var så trollbunden av berättelsen. Sidorna bara rann iväg som vatten mellan fingrarna.

Det här är Stephen King i sitt esse. Det ryms så mycket i denna berättelse. Det är en saga med obehagliga partier likväl som en fin skildring av en pojke med en pappa som är alkoholist. Den tar upp det mörka stråk som finns i var och en, men också ljuset. Den skildrar vad vi är kapabla till - ont liksom gott.

 I ”En saga” kommer Stephen Kings fantasi till sin rätt och jag varken kan eller vill sluta läsa. Jag bara njuter av en väl berättad historia.



torsdag 27 oktober 2022

En Minecraft Creepers dagbok: Akta, jag sprängs och En Minecraft-zombies dagbok: Ett oväntat besök

Läslovet närmar sig med stormsteg. Här är två riktigt roliga böcker att locka till läsning med för barnen i mellanåldern (9-12 år). Jag skrattade gott när jag läste, ja till och med min 14-åring lockades och satt och skrattade.

Liksom mina egna barn är det många som har spelat Minecraft och tycker det  är underbart att få läsa böcker som utspelar sig i den världen. Det är roligt att få känna igen sig.

Båda böckerna är skrivna i en lättläst dagboksform och handlar om karaktärer i mellanstadieålder.

I den nya serien ”En Minecraft Creepers dagbok: Akta, jag sprängs” får man följa Creepern Jasper. Man får veta varför Creepers alltid sprängs och det är inte som man kan tro.

I ”En Minecraft-zombies dagbok: Ett oväntat besök” får man återigen följa med Minecraft-zombien. Denna gång ska han på släktkalas och kompisen Erik ska följa med, men hans irriterande lillebror gör att de får vilse i öknen. 

Utgiven av @hegasforlag 



tisdag 25 oktober 2022

Brittas arv av Eleonore Holmgren

Det var underbart att få komma tillbaka till Lindö och återse karaktärerna från ”Sista sommaren”.

Precis som i förra boken är relationerna trassliga, men också fina och varma. Karaktärerna är härliga och man kommer dem så nära. De är skildrade med stor värme oavsett om de har sina bättre eller sämre stunder.

En annan sak som författaren lyckas med, är att få läsaren att verkligen vara med i berättelsen. Man är där  med personerna och i miljön.

Så visst har Eleonore Holmgren lyckats med sin fortsättning av ”Sista sommaren”. Jag tyckte mycket om att läsa ”Brittas arv”.




måndag 24 oktober 2022

Blodland av Kim Faber och Janni Pedersen

Det är mörkt och realistisk i denna tredje del om Martin Juncker och Signe Kristiansen. Intrigen är välkomponerad och karaktärerna har många bottnar. Författarna har fått till en riktigt spännande berättelse kring ett aktuellt ämne som får mig att bara läsa och läsa. Visst är det väl härligt när en bok fångar en så? 



fredag 21 oktober 2022

Tjejmiddagen av Marie-Louise Marc

Marie-Louise Marc kan det där med att porträttera människor. Hon får mig att vilja träffa bokens tre kvinnor och vara på tjejmiddag med dem. De är så olika och just därför blir det så intressant. Det är så fint att de genom åren haft sina middagar och varandra. I boken händer dock något som krånglar till det och deras träffar. 

Denna gång har Marie-Louise Marc dessutom kryddat berättelsen med både spänning och mörker. Så det blir både feelgood och dramatik, vilket fungerar alldeles ypperligt.

Det är ingen tillfällighet att jag håller utkik efter Marie-Louises böcker.

Utgiven av @printzpublishing 




onsdag 19 oktober 2022

Mystiskt och spännande i Sverige av Björn Höglund

Här har vi en bok som riktar sig till 9-12 år, men som definitivt passar alla åldrar. Tala om att fånga läsaren! 

Det är smart att dela in texten i olika rutor. Då tänker man: ”Jag ska bara läsa den där rutan”. Därefter är det lätt att tänka: ”Jag tar den där också”. Man liksom luras att läsa lite till, eftersom det bara blir en aning till.

Författaren har dessutom formulerat sig lättillgängligt och intresseväckande. Det märks att det är en lärare som skrivit. Han har valt ut det bästa och har inte lurats att berätta för mycket. Det är precis så mycket att man både lär sig en massa saker och vill läsa vidare. En fin balans som han har fixat på bästa sätt.

Bilderna gör sitt till. Det är fina foton och illustrationer. Dessutom är det gått om dem. Bra tänkt!

Nu har jag lust att göra en lista med platser från boken och få kryssa av de jag redan besökt samt göra en plan för de jag inte besökt.








tisdag 18 oktober 2022

Isberg av Turner Olovzon

Jag hade inga förväntningar när jag började läsa, men den här debuten knockade mig.

Berättelsen är sinnrikt upplagd. Författaren lyckas hålla läsaren nyfiken genom att man dels inte är säker på vart berättelsen ska leda och dels bara får bara veta lite, lite i taget. Det är fängslande.

Karaktärerna är riktigt intressanta. De är udda, men de är inga karikatyrer. Det jag speciellt gillar är att de överraskar. Man är inte säker på var man har dem. De har flera lager som man upptäcker allt eftersom.

En annan sak som bidrar till läsupplevelsen är språket. Det är välformulerat och har ett fint flyt. 

Med andra ord så är det här en debut som sticker ut.