”Hej då, vi ses väl?” är en berättelse som går rakt in i hjärtat. Jag var inte beredd på det. Varken att jag skulle ta huvudpersonen till mig så mycket eller hur nära berättelsen kom. Jag skulle bara läsa ett par sidor inatt, men det slutade med att jag läste hela. Det är en verkligt fin skildring av början på vuxenlivet och att längta efter något mer.
onsdag 18 december 2019
Hejdå, vi ses väl?
Så jävla kallt
Vilka minnen av kyla den här väcker! Om kalla vintrar i Lapplands inland. Brrr! Men framför allt är det fantastiskt hur berättelsen får en att känna vad huvudpersonen känner. Författar lyckas verkligen skildra hennes längtan efter att åka bort och hennes kärlek till hunden Hemingway.
Läs denna under varma filtar med en kopp varmt te och njut!
Handling: Hur känns kyla? Som minus 38. Som nyårsafton när man väntar på bussen hem utan att det kommer någon, för det går inga bussar här på röda dagar. Som långpromenad i tunnstrumpor så att man måste lägga sig i badkaret för att tina blåådrorna över benen mitt i natten. Som att Hemingway ska dö. Karla längtar bort. Söderut, till storstan eller vart som helst där det inte är mörkt och isande kallt. Till en plats där hunden Hemingway inte är sjuk och behöver avlivas. För att rädda sin hund rymmer Karla hemifrån tillsammans med två kompisar. De ska söderut. Helst till Medelhavet.
Sönderslagen av Emma Johansson
Sönderslagen är en lysande berättelse som lämnar mig allt annat än oberörd. Jag lider med Juliet, hejar på henne och hoppas för hennes skull. Det är en riktigt fin skildring av Juliet osäkerhet och Juliets situation.
Nu bor hon inneboende i ett litet rum i en håla, pluggar franska tills ögonen blöder och hänger på fik med sina nya vänner. Och även om livet inte är ett stort äventyr trivs hon, är till och med lycklig och har äntligen börjat känna ett lugn.
Åtminstone till den dagen hon träffar Emil. Även om hon inte förstår det själv faller Juliet handlöst och släpper Emil närmre än hon släppt någon annan. Men han brottas med sina egna problem, och när Juliet får reda på exakt hur våldsam han kan vara börjar kampen. Kan hon verkligen bli kär en kille som honom och samtidigt skydda sig själv?
måndag 16 december 2019
En magisk julshow av Linda Skugge
Ännu en fantastisk del i serien om Iskompisar. Det är så härligt att de som önskar att de fick träna konståkning kan drömma sig bort och de som åker kan få känna igen sig. Det är också en sådan härligt snäll berättelse, men ändå intressant och verklighetsförankrad.
Den passar barn i 6-9 års åldern som kommit igång med sin läsning lite.
Men så kommer den dåliga nyheten: ishallen måste renoveras akut. För åkarna innebär det en katastrof. För hur ska det går med julshowen om de inte har en hall att uppträda i?
Saga berättar historien den här gången. Hon har alltid varit lite orolig av sig, och när hon råkar ut för en olyckshändelse tappar hon helt modet. Hon blir rädd för nästan allt: svåra hopp, att skada sig och för att göra bort sig. Iskompisarna måste hjälpa henne.
Betyg: 4 av 5
lördag 14 december 2019
Vänner för alltid?
Det här är igenkänning med teman som är tidslösa. Vänskap och kärlek. Vad gör man om man är tre vänner, men ena vännen försöker ha den andra vännen för sig själv. Vad gör man om man är kär i en kille och han är kär tillbaka, men bästa kompisen var kär i honom först?
Författaren har verkligen fått till det. Det är verklighetstroget skildrat av mellanstadieåldern. Den här skulle passa att läsa högt och ha klassdiskussioner om.
Beröringen av Gustav Tegby
Ibland tror man att Elin lider av Beröringen och ibland tror man att pappan bara ljugit. Just det där att man inte vet om det är något övernaturligt som händer eller om det är pappan som tvingat sin psykiska sjukdom på Elin gör den så bra. Det är en riktig blandvändsre, som är svår att glömma.
fredag 13 december 2019
Du, bara av Anna Ahlund
Anna Ahlund tar andan ur mig. Så skickligt skriven hennes debut är. Jag vet knappt vad jag ska säga. Att kunna skildra kärlek mellan två killar med och utan sex på det här initierade sättet. De där detaljerna som gör att man förstår och lever sig in och gör det äkta, ja det är dom som gör det. Wow säger jag bara!

Handling: Du, bara är en romantisk och hjärteknipande historia om sextonåriga John som blir kär i den två år äldre Frank. Frank är oturligt nog redan är tingad av Johns storasyster Caroline. Och Caroline är van att få som hon vill. John är van att backa, men det tänker han inte göra nu. Dessutom har Frank en egen vilja. Och ett krossat hjärta i bagaget, vilket krånglar till saker.Det handlar också om en bästis, ett båthus, en pappershandel, ett hustak med utsikt över hela Uppsala, Nick Drake, Räddaren i nöden, tusen papperstranor och trädgårdsrosor från Svartbäcken. Och så en hel del sex.
Handling: Du, bara är en romantisk och hjärteknipande historia om sextonåriga John som blir kär i den två år äldre Frank. Frank är oturligt nog redan är tingad av Johns storasyster Caroline. Och Caroline är van att få som hon vill. John är van att backa, men det tänker han inte göra nu. Dessutom har Frank en egen vilja. Och ett krossat hjärta i bagaget, vilket krånglar till saker.Det handlar också om en bästis, ett båthus, en pappershandel, ett hustak med utsikt över hela Uppsala, Nick Drake, Räddaren i nöden, tusen papperstranor och trädgårdsrosor från Svartbäcken. Och så en hel del sex.
Jag älskar dig redan imorgon
Visst kan man känna igen sig i att ha småsyskon. Ibland är de jobbiga och man vill inte ha dom där. Fast i andra stunder inser man hur mycket man älskar dom. I denna berättelse lyfts detta fram på ett fint sätt.


Idde och hajen av Ellen Ekman
Jag tokälskar bilderboken Idde och Hajen. Det finns så mycket att tycka om den för.
För det första, så känner man igen sig, både som vuxen och som barn. Det är viktigt. Barnet behöver känna igen sig, för då blir det roligare att lyssna. Men den vuxne ska läsa boken, säkerligen fler än en gång, och det blir det roligare att läsa när man får känna igen sig. Speciellt när det är med glimten i ögat och lite humoristiskt. Tack Ellen Ekman för att du förstår detta!
Sedan så säger jag bara BILDERNA! Om man inte älskar dom är man galen. Ansiktsuttrycken är så underbart skildrade. Och allt är liksom så aptitligt tecknat. Med det menar jag att man vill titta på bilderna. De är gulliga och söta med färger som gör det trevligt för ögat.
Det är dessutom mycket detaljer i bilderna som man kan titta på och fundera över och prata om. Det är också en sak som jag gillar som förälder.
Till sist tokälskar jag denna för att det är en bilderbok som gör mig så glad. Hela mitt inre spritter av glädje när jag läser. Det är så fint!
Betyg: 5 av 5
Tiden tar semester
Tiden tar semester är åt det poetiska hållet, lite drömsk. Den är väldigt annorlunda, med härliga färgstarka bilder.
Bilderboken handlar om Tiden som är utjobbad och tar semester. Hon lämnar över jobbet till två barn. De har tråkigt och så blir det att de önskar fram väldigt mycket på en och samma gång. Tur att Tiden kommer utvilad tillbaka och tar över.
Betyg: 3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tiden tar semester
Författare: Mattias Käck
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tiden tar semester
Författare: Mattias Käck
Jag har ett slott i skogen
Bilderboken ”Jag har ett slott i skogen” kan nog många känna igen sig i. Just att man inte får vara med och leka.
Jojo löser detta genom att hitta på att han har ett fantastiskt slott i skogen. Den buttre Janne tycker först att allt är dåligt, men så småningom är han med på noterna. Snart leker de en fantasifull lek.
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Jag har ett slott i skogen
Författare: Caroline Bruce
Titel: Jag har ett slott i skogen
Författare: Caroline Bruce
På rymmen i rymden av Julia Donaldson
Det är en fin berättelse om att få tycka om vem man vill och leka med vem man vill, Att olikheter inte är farligt, som de vuxna tror. Känns som en aktuell berättelse just nu.
Bilderna är härligt färglada. Det är lätt att se att det är Axel Scheffler som ritat dom.
Betyg: 3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: På rymmen i rymden
Författare: Julia Donaldson
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: På rymmen i rymden
Författare: Julia Donaldson
Hur ska det gå för Toribo?
Vilket roligt slut på den här berättelsen. Det var en tvist som heter duga. Min dotter (som är äldre än målgruppen) var helt chockad när hon kom till slutet. Jag tror 3-6-åringar kommer tycka om den.
Hur ska det gå för Toribo? är en berättelse som fångar pricksäkert hur det är för föräldrar till små barn. Det blir en berättelse som är underhållande att läsa högt.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)