onsdag 24 juni 2015

Ellen: En roman om livet, kärleken och demens av Christina Kellberg

Vilken pärla till bok! Så kärleksfullt skriven och den visar på ett sånt fint sätt hur demens kan vara, både för den anhöriga, men även för den drabbade. Så älskar jag även den historiska delen då man får läsa om Ellen som ung.

Kort sammanfattat: En helt underbar bok som jag rekommenderar varmt!



Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Ellen: En roman om livet, kärleken och demens
Författare: Christina Kellberg
Antal sidor: 278
Förlag: Bookmark förlag
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789187441141
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

tisdag 23 juni 2015

Falleri, fallera, falleralla av

Carin Gerhardsen gör ett strålande avslut med Falleri, fallera, falleralla. Allt knyts ihop och det är så spännande att jag håller andan. Hammarbyserien är en serie som jag gillat från början till slut med sin vardagsförankring. Falleri, fallera, falleralla berör, liksom de andra böckerna mig, och stannar kvar i mig långt efter att boken är slut.

Visst är det sorgligt att det är sista boken, men på ett sätt är jag glad. För nu går Carin ut med en smäll och jag har aldrig behövt känna det minsta besvikelse över något i serien. Däremot tacksamhet över att fått möjligheten att läsa en sån bra serie.



Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Falleri, fallera, falleralla
Författare: Carin Gerhardsen
Serie: Hammarbyserien 8
Antal sidor: 428
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789113049724
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

måndag 22 juni 2015

Zingalongtajm med Electric Banana Band: 25 glada djungelhits

Det finns en bok som gått varm här hemma. Ja, varje dag har jag hört den. Vilken är det då? Jo, det är Zingalongtajm med Electric Banana Band.. Det är en bok som har musiken i sig, man kan alltså bara trycka på en knapp och sjunga med. Låttexterna finns i boken.

7-åringen och blivande 10-åringen älskar den! För att inte tala om mamman. Som måste vara både listig och smart om hon ska lyckas få egentid med boken. För mamman vill ju läsa allt det som står vid sidan om alla låttexter, som t ex historien bakom Electric Banana Band, de roliga små historierna och för att inte tala om härliga Djungelskolan. Men barnen de vill bara sjunga, sjunga och sjunga.

Mamman har ju sina favoriter bland låtarna och barnen sina. Fast några favoriter delar vi och då sjunger hela familjen glatt. Jo, pappan kommer också som en blixt då och är med och sjunger. Vem kan inte låta bli att vara med och sjunga Electric Banana Tajm, Min piraya Maya och Zvampen?

Så tack för en fantastisk bok som skapar fina stunder!


Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Zingalongtajm med Electric Banana Band: 25 glada djungelhits
Författare: Lasse Åberg och Janne Schaffer
Antal sidor: 96
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789129694710
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

söndag 21 juni 2015

Demondeckarna. Skuggor över Svavelköping av Johan Egerkrans

Här kommer ett sommarlovstips till för åldern 9-12 år. Skuggor över Svavelköping är så där härligt spännande och lite småkuslig. Lärarvikarien är fullkomligt hemsk, men samtidigt finns det roliga inslag. Dessutom en varm vänskap.


Skuggor över Svavelköping handlar om tre barn som en dag får en hemsk lärarvikarie som får barnen att gråta. På en utflykt dyker plötsligt ett gyllene klot upp, som lärarvikarien tar hand om. När barnen frågar säger han att han skickat bort det till arkeologiska myndigheter. Barnen förstår att han ljuger.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Demondeckarna. Skuggor över Svavelköping
Författare: Johan Egerkrans
Serie: Demondeckarna 1
Antal sidor: 159
Förlag: B|Wahlströms
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789132164408
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

lördag 20 juni 2015

Godaste rabarberpajen med citron och ingefära

Bakade en ny favorit till efterrätt igår. Det är väldigt gott att blanda med jordgubbar. Igår gjorde jag det inte eftersom en i gänget inte tål jordgubbar.

Rabarberpaj med citron och ingefära

Smuldegen
150 g smör
2 dl vetemjöl
2 dl havregryn
1 dl socker

Fyllning
3 st små rabarber
Ev 1-2 dl jordgubbar
ca 1 cm Finriven färsk ingefära
1 msk vaniljsocker
1 riven citron
1dl rörsocker
1 msk potatismjöl

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Lägg alla ingredienser i en bunke och nyp ihop till en smulig deg.

Fyllningen:
1. Tvätta och skala rabarbern.
2. Skär den i centimetertjocka skivor.
3. Om du ska ha jordgubbar med så skölj dom och skiva.
4. Riv citronen.
5. Skala ingefäran och riv den.
6. Blanda ingefära, citronskal, vaniljsocker, rörsocker och rabarber (+ev jordgubbar) i en smord pajform.
7. Fördela smuldegen ovanpå.
8. Strö över potatismjöl.
9. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 min.



fredag 19 juni 2015

Badortsmysteriet

Badortsmysteriet är precis så där härlig som en klassisk pusseldeckare är. Den påminner mig om varför jag älskar pusseldeckare och varför jag älskar Agatha Christie. Det är underbart hur hennes böcker fortfarande håller och underhåller.

Vill man få sommarfeeling ska man läsa denna!


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Badortsmysteriet
Författare: Agatha Christie
Antal sidor: 238
Förlag: Bookmark förlag
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789187441073
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDon

torsdag 18 juni 2015

Stanna innan du går av Åsa Bonelli

Det var så mysigt att ligga och läsa Stanna innan du går. Det är så fint beskrivet om Skärgården, så att jag också vill ha ett sommarhus på en ö i skärgården. Dessutom är personerna trovärdigt och kärleksfullt beskrivna. Det höjer boken ytterligare. Till det kommer en underbar blandning av relationer, vänskap, kärlek och sex. Härligt säger jag. En riktig Sommarbok!


Stanna innan du går handlar om Malin som åker ut till barndomens hus på en ö i Stockholms skärgård för att läka sina sår efter att blivit lämnad. Hon tänker träffa sina vänner och skriva bok. Plötsligt känner hon sig dragen till en person som hon inte tycker hon borde vara dragen till.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Stanna innan du går
Författare: Åsa Bonelli
Antal sidor: 250
Förlag: Ordberoende förlag
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789187595080
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDon

onsdag 17 juni 2015

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E Lockhart

Åhhhhh. Älskar denna bok! Varför, varför tog den slut?!? Jag gillade att läsa den så mycket att jag höll på att glömma att stiga av tåget.

I Den ökända historien om Frankie Landau-Banks får man humor blandat med intelligens. Jag älskar den kombinationen. Jag älskar också att huvudpersonen får vara osäker på sig själv men ändå underbart intelligent och uppfinningsrik. Hur hon leker med språket är helt underbart. Jag älskar även hur boken är kritisk mot samhället och normer. Så älskar jag hur boken inte alls är förutsägbar. Ni ser. Ni måste läsa denna i sommar!


Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Den ökända historien om Frankie Landau-Banks
Författare: E. Lockhart
Antal sidor: 289
Förlag: LavenderLit
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789187879074
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDon

tisdag 16 juni 2015

Uppdraget av Camilla Lagerqvist

Här är en spännande sommarlovsbok för de som är ungefär i åldern 9-12 år. En riktig äventyrsbok som passar i t ex trädkojan, på stranden eller på ett badlakan på stranden.


Uppdraget handlar om tre barn (Maja, norska Hilde och judiska Ben) som bor i ett litet samhälle i Värmland, några mil från den norska gränsen. Året är 1943 och andra världskriget härjar ute i Europa. Men även i grannlandet Norge tas judar och skickas till koncentrationslägret. De tre barnen bildar en egen liten klubb och när de hör att Motståndskvinnan Svarta Rosen ska tillfångatas bestämmer de sig för att göra något åt det.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Uppdraget
Författare: Camilla Lagerqvist
Serie: Svarta Rosorna 1
Antal sidor: 158
Förlag: B|Wahlströms
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789132162602
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDon

måndag 15 juni 2015

Morsning & Goodbye av Magnus Härenstam och Petter Karlsson

Jag har svårt för "aldrig mer", så nu när Magnus Härenstam dog och tanken "aldrig mer" dök upp var det väldigt skönt att jag hade hans bok Morsning & Goodbye här hemma så jag kunde läsa.

I Morsning & Goodbye hör jag Magnus Härenstams röst och humor. Humorn blandas med allvar och förklarande historier om hans uppväxt samt varmt berätta historier om hans vänner och händelser han varit med om. Jag tycker det är fint att Magnus delar med sig av sig själv och det är gjort på ett sätt som jag faller för. Boken känns nämligen som ett samtal med läsaren, som att Magnus är där och berättar och förklarar och med sån mjukhet och kärlek. Petter Karlsson har gjort ett bra jobb med att hjälpa Magnus Härenstam med hans historia. Det som är ännu mer klart efter att ha läst boken är att Sverige har förlorat en stor man.

" I salongen satt en kvinna som hade ett sånt makalöst skratt, att skrattade man inte åt mig så skrattade man åt henne. Eller med henne, om så önskas. Det spelade nästan ingen roll vad jag sa eller hur jag sa det. Omständigheterna har aldrig varit mer gynsammare för en komiker.
Det där finns även bevarat på skivan. Lyssnar man på just "Verkmästaren i magen" kan man höra den där tanten som i sina stunder bara skriker rakt ut:
"Nej... Neeej! Neeeeeeej!"
Plattan har till dags dato sålt flera hundra tusen exemplar. Tack du anonyma!"



Morning & Goodbye är en självbiografi av Magnus Härenstam, som med hjälp av Petter Karlsson, berättar om sitt liv.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Morsning & Goodbye
Författare: Magnus Härenstam och Petter Karlsson
Antal sidor: 442
Förlag: Forum
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789137143330
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDon





söndag 14 juni 2015

Tack Magnus Härenstam

Nu har en av våra underbaraste underhållare gått ur tiden. Tänk vad han lärt oss mycket!

Tack Magnus!
För att du lärde mig om bokstäver och läsning. För att du lärde mig om begrepp som här och där. Jag kan än idag sångerna och sjunger dom med mina barn och ibland även andras barn. Men vill inte bara tacka för egen del utan vill tacka för att du hjälpt mig som lärare att hjälpa barn till läsning med dina (och Brasses och Evas) program. Och tackar för alla andra lärare som haft förmånen att använda programmen. Tänk vad många i Sverige som lärt sig läsa tack vare dig, Brasse och Eva.
Och det är inte sista gången som jag kommer att ta hjälp av dig i min undervisning. Till hösten ska mina 5:or få se detta.

Danska i mellanstadiet.

Tack också för alla skratt du gett både i programmet Fem myror är fler än fyra elefanter, men så många andra sketcher och framträdande också. Jag älskar att skratta och det har jag verkligen fått göra med dig! Tack också för att du visat att man kan lära in med humor likväl som man bara får en stunds lycka i kroppen.

Till sist vill jag också tacka för att du ledde Jeopardy och då förde fram att Kunskap är coolt! Det är häftigt att kunna saker.

Jag önskar att jag hade fått möjlighet att tacka dig personligen men nu blev det inte så. Jag hoppas att du ändå fick känna tacksamheten från andra som mig.

Vila i frid!



onsdag 10 juni 2015

Tänk att jag hade tänkt sluta

Tänk jag som hade tänkt hoppa över det här med att ge en elev som utmärkt sig en bok med en motivering vad den gjort bra! Jag var så trött efter tenta och allt att jag först tänkte att det räcker med det armband som hela klassen skulle få göra. Men något fick mig att tänka om på själva avslutningsdagen (vi har avslutning på kvällen). Så jag skyndade mig hem från jobbet innan kvällsavslutningen skulle börja för att fixa bok och skriva motiveringen.

Vem jag skulle ge boken till var redan klart i mitt huvud. Jag har en tjej i klassen som utmärkt sig gång på gång med sina redovisningar och hur hon insuper kunskap i klassrummet. En god förebild på flera sätt.

Efter vi haft avslutningen i kyrkan samlades vi (lärare i klassen, elever och förälder) i klassrummet efteråt. Jag läste först upp motiveringen och sedan sa jag hennes namn. Jag såg hur paff hon blev och att hon blev glad.

Så fick jag senare i efterhand veta hur glad hon verkligen blev. Hur hon glädjestrålande efteråt sprungit till sina föräldrar och visat boken. Hur hon flera gånger efteråt lyckligt läst motiveringen.

Det gör mig så lycklig att veta att jag gjort henne så glad. Det känns så fint att jag gett henne den gåvan att hon får känna sig så speciell, som hon ju faktiskt är. Att få visa henne och det finns någon som ser det bra som hon gör.

Jag är också så glad att jag tog den där sista gnuttan energi jag hade kvar och gjorde i ordning bokgåvan till henne. Jag ryser när jag tänker på att jag nästan inte gjort det. När jag tänker på att jag höll på att bryta den tradition som jag hållit på med i flera år. Att få lyfta någon elev och få visa den hur mycket värde jag sätter på vad den presterar det ger något något värdefullt. Inte bara för den eleven, inte bara för mig utan för de runt omkring också. Så den här traditionen får inte brytas. Ska inte brytas. Den stannar hos mig. Hur trött jag än är.