De nominerade böckerna till Barnens Romanpris 2015 är:
Lite mer än en kram av Mårten Melin, Rabén & Sjögren
Den blomstertid nu kommer av Marie-Chantal Long, Opal
Berättelsen om Taur av Bengt Tollesson, Idus förlag
Inmurade av Lena Ollmark, B Wahlström
Vi ses i Obsan av Cilla Jackert, Rabén & Sjögren
måndag 11 maj 2015
söndag 10 maj 2015
Denna dagen, ett liv : En biografi över Astrid Lindgren av Jens Andersen
Denna dagen, ett liv är en intressant bok om en riktigt intressant person. Vad vore Sverige utan Astrid Lindgren. Hon hördes i samhällsdebatten och har genom sina barnböcker satt djupa spår hos mig och så många andra med mig. När jag läser boken så tänker jag på vilken tuff tid hon levde i när hon fick barn utan att vara gift och var tvungen att lämna bort pojken på fosterhem ett par år! Hur svårt det var som kvinna att slå sig fram i tidningsbranschen eller överhuvudtaget göra karriär. Jag funderar mycket på både nu och då. Jag funderar också över hur barnlitteraturen hade sett ut om hon inte skrivit sina böcker. Jag tänker också att i dagens Sverige hade vi behövt Astrid Lindgren som aldrig förr. Hon som talade för de som själv inte kunde föra sin talan. Hon som tog avstånd från rasism.
Det är en väldigt välskriven biografi som får mig att vilja läsa om alla Astrid Lindgrens böcker med de ögon som jag ser nu med efter att ha läst denna boken om henne.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Denna dagen, ett liv : En biografi över Astrid Lindgren
Författare: Jens Andersen
Antal sidor: 432
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789113060224
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
#blogg100 Inlägg 63 av 100
Det är en väldigt välskriven biografi som får mig att vilja läsa om alla Astrid Lindgrens böcker med de ögon som jag ser nu med efter att ha läst denna boken om henne.
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Denna dagen, ett liv : En biografi över Astrid Lindgren
Författare: Jens Andersen
Antal sidor: 432
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789113060224
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
#blogg100 Inlägg 63 av 100
lördag 9 maj 2015
Att se i Bryssel
Tog mig iväg. Inte helt frisk, men attan den som ger upp. Och tur är väl det, för har haft en fin helg med mamma.

Turist som man är måste man ju se Manekken Pis!

Och där vid hörnet kunde man köpa de mest underbart goda våfflor med choklad och stracciatellaglass.

Torget hade ju väldigt fina hus och så vackert stadshus.

Och fint upplyst på kvällen



Härlig galleria

Där flera butiker sålde så goda praliner att jag bara vill springa dit och köpa allt i butiken. (Belgisk choklad ÄR god)


Turist som man är måste man ju se Manekken Pis!
Och där vid hörnet kunde man köpa de mest underbart goda våfflor med choklad och stracciatellaglass.
Torget hade ju väldigt fina hus och så vackert stadshus.
Och fint upplyst på kvällen
Härlig galleria
Där flera butiker sålde så goda praliner att jag bara vill springa dit och köpa allt i butiken. (Belgisk choklad ÄR god)
onsdag 6 maj 2015
Sjuk
Så dukade man under av sjukdom. Jobbade halvdag men sen gick det inte. Har inte ens orkat läsa. Suck. Det här är inte bra alls inför helgen!
tisdag 5 maj 2015
B.L.ÖH : barnens lilla överlevnadshandbok av Jan-Erik Ullström
Jag gillar tonen i den här boken. Den lär ut överlevnadsstrategier på ett tilltalande, lättläst och lockande sätt, bland annat genom att använda humor. De fina bilderna bidrar också. Den tar även upp några fel som barnen skulle kunna göra och det tycker jag är bra. Det hade dock gärna fått vara mer om vad man ska tänka på när man går vilse. Men det är en trevlig bok att ge 9-12-åringen och visst kan den locka barnet ut i naturen.

B.L.ÖH : barnens lilla överlevnadshandbok innehåller överlevnadsstrategier, som t ex vad du kan äta, hur du hittar något att dricka, hur du gör skydd och hur du gör upp eld.
Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: B.L.ÖH : barnens lilla överlevnadshandbok
Författare: Jan-Erik Ullström
Antal sidor: 80
Förlag: Idus förlag
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789175771700
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
#blogg100 Inlägg 60 av 100
B.L.ÖH : barnens lilla överlevnadshandbok innehåller överlevnadsstrategier, som t ex vad du kan äta, hur du hittar något att dricka, hur du gör skydd och hur du gör upp eld.
Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: B.L.ÖH : barnens lilla överlevnadshandbok
Författare: Jan-Erik Ullström
Antal sidor: 80
Förlag: Idus förlag
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789175771700
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
#blogg100 Inlägg 60 av 100
måndag 4 maj 2015
Bokcirkelbok på webben
Vi läste Stalins kossor och konstaterade att vi tyckte den var hoppig och att det var svårt att fastna för en karaktär. Vi var alla lite förvånade över att vi bara hört positiva recensioner. Men även om man inte är så förtjust i en bok så är det var intressant att prata om boken i alla fall. Drt är ju det som är så bra med en bokcirkel: man får prata om det man kände och tyckte om boken som man läst med andra som också läst den. Man får saker bekräftade och ser med nya ögon på andra saker. Det är verkligen jättekul med bokcirklar.
Nästa bok som vi läser är: Mandelkärnan
#blogg100
Nästa bok som vi läser är: Mandelkärnan
#blogg100
söndag 3 maj 2015
fredag 1 maj 2015
Evas oatmeal cookies
När havregrynen tog slut testade jag att använda müsli, för jag hade inte tid att gå till affären. Det blev riktigt lyckat! Mums! Det ska jag göra fler gånger!

Evas oatmeal cookies
Ca 20 kakor
Ingredienser
1 dl hasselnötter
1,5 dl havregryn
1,5 dl müsli med t ex frukter och nötter
1 3/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk kanel (½ tsk)
1/2 msk vaniljsocker
120g rumstempererat osaltat smör
1 3/4 dl farinsocker
1 ägg
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 170 grader.
2. Grovhacka hasselnötterna.
3. Blanda dem med müsli och havregryn i en skål.
4. Blanda mjöl, bikarbonat, kanel och vaniljsocker i en bunke.
5. Vispa smör, farinsocker och ägg fluffigt i en annan bunke.
6. Rör ner mjölblandningen och arbeta ihop till en deg.
7. Tillsätt nötblandningen och blanda noga.
8. Gör bollar av degen och placera ut glest på plåten.
9. Grädda mitt i ugnen i 10–12 minuter, eller tills kakorna har fått en fin färg.
Evas oatmeal cookies
Ca 20 kakor
Ingredienser
1 dl hasselnötter
1,5 dl havregryn
1,5 dl müsli med t ex frukter och nötter
1 3/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk kanel (½ tsk)
1/2 msk vaniljsocker
120g rumstempererat osaltat smör
1 3/4 dl farinsocker
1 ägg
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 170 grader.
2. Grovhacka hasselnötterna.
3. Blanda dem med müsli och havregryn i en skål.
4. Blanda mjöl, bikarbonat, kanel och vaniljsocker i en bunke.
5. Vispa smör, farinsocker och ägg fluffigt i en annan bunke.
6. Rör ner mjölblandningen och arbeta ihop till en deg.
7. Tillsätt nötblandningen och blanda noga.
8. Gör bollar av degen och placera ut glest på plåten.
9. Grädda mitt i ugnen i 10–12 minuter, eller tills kakorna har fått en fin färg.
torsdag 30 april 2015
Bokcirkelträffen i söndags
Vi hade bokcirkelträff i söndags hemma hos Malin. Hon bjöd på massor av gott. Bland annat detta:
Björnbärsglass gjort av Björnbär och Turkisk yoghurt.

Brownie på svarta bönor. Väldigt gott!

Vi hade läst Expeditionen av Uusma. Vi var helt överens om att det var en 5:a och pratade länge om bland annat den tidens naiva sätt att se på expeditinsresor och Uusmas besatthet, som vi alla tyckte var mycket inspirerande.
#blogg100 inlägg 62 av 100
Björnbärsglass gjort av Björnbär och Turkisk yoghurt.
Brownie på svarta bönor. Väldigt gott!
Vi hade läst Expeditionen av Uusma. Vi var helt överens om att det var en 5:a och pratade länge om bland annat den tidens naiva sätt att se på expeditinsresor och Uusmas besatthet, som vi alla tyckte var mycket inspirerande.
#blogg100 inlägg 62 av 100
onsdag 29 april 2015
tisdag 28 april 2015
Fangirl av Rainbow Rowell
Jag har faktiskt läst fanfiction. Det är en fascinerande värld. Där kan saker och ting ändras. Saker som man inte gillade med serien. Man kan ändra slut. Man kan ändra vem som blir ihop. När det till och med kan bli så att det skrivs i fanfiction anses som en bättre version än det författaren skrivit. Det tycker jag är häftigt. Det är som när du läst en bok och funderar ut vad som händer sen. Eller när du ändrar slut i ditt huvud för att du inte gillar slutet. Jag tycker det är spännande att följa Caths fanfictionskrivande. Vad kan jag säga? Jag gillar nörderier helt enkelt.
Men det är inte bara det med fanfictionbiten som håller mig fången vid den här boken. Det är allt det andra i Caths liv som intresserar. Vad händer när Cath skiljs från sin syster? Vad händer i Collegelivet? Hur utvecklas Cath? Hur mår pappan egentligen? Vad är grejen med Caths mamma? Hur kommer det att bli med killarna? Det finns helt enkelt så mycket som gör att jag dras till den här boken. Det är mysigt att läsa och det kändes tomt när boken var slut. Kanske man får sätta sig ner och skriva fanfiction till Fangirl.

-Fangirl handlar om Cath som börjar college. Det gör hennes tvillingsyster också. Men hennes syster vill inte dela rum, utan bor i ett annat hus på college. Cath känner sig lite övergiven. Dessutom har hon svårt med nya saker och letar därför inte upp cafeterian, där hon kan äta. Hon försöker klara sig på sina proteinbars. Hennes syster hittar snabbt nya vänner, medan Cath har svårt med det. Cath är bra på att skriva och går därför en skrivarkurs. Hon skriver fanfiction om Simon Snow. Hon är ett superfan, dvs ett fan med egna fans. Hon har 20 000 träffar. På skrivarkurser träffar hon Nick och de skriver arbeten tillsammans. Flirtar Nick med henne? Så finns Levi som är hennes rumskamrats pojkvän. Vad känner hon för honom? Och hur ska pappa klara sig när hon och hennes syster inte bor hemma? Han spårar väl inte ur?
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Fangirl
Författare: Rainbow Rowell
Antal sidor: 427
Förlag: Bergh
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789150220773
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
#blogg100 Inlägg 60 av 100
"Cath fick ofta höra att läsarna inte ser originalet med samma ögon när de läst hennes texter."
Men det är inte bara det med fanfictionbiten som håller mig fången vid den här boken. Det är allt det andra i Caths liv som intresserar. Vad händer när Cath skiljs från sin syster? Vad händer i Collegelivet? Hur utvecklas Cath? Hur mår pappan egentligen? Vad är grejen med Caths mamma? Hur kommer det att bli med killarna? Det finns helt enkelt så mycket som gör att jag dras till den här boken. Det är mysigt att läsa och det kändes tomt när boken var slut. Kanske man får sätta sig ner och skriva fanfiction till Fangirl.
-Fangirl handlar om Cath som börjar college. Det gör hennes tvillingsyster också. Men hennes syster vill inte dela rum, utan bor i ett annat hus på college. Cath känner sig lite övergiven. Dessutom har hon svårt med nya saker och letar därför inte upp cafeterian, där hon kan äta. Hon försöker klara sig på sina proteinbars. Hennes syster hittar snabbt nya vänner, medan Cath har svårt med det. Cath är bra på att skriva och går därför en skrivarkurs. Hon skriver fanfiction om Simon Snow. Hon är ett superfan, dvs ett fan med egna fans. Hon har 20 000 träffar. På skrivarkurser träffar hon Nick och de skriver arbeten tillsammans. Flirtar Nick med henne? Så finns Levi som är hennes rumskamrats pojkvän. Vad känner hon för honom? Och hur ska pappa klara sig när hon och hennes syster inte bor hemma? Han spårar väl inte ur?
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Fangirl
Författare: Rainbow Rowell
Antal sidor: 427
Förlag: Bergh
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789150220773
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
#blogg100 Inlägg 60 av 100
måndag 27 april 2015
Nikkis dagbok #4 av Rachel Renée Russel
Min dotter tyckte så här om den:
"Den är bra för det är väldigt mycket humor i den. Jag gillar det sättet hon pratar på. Hon pratar väldigt roligt. Det här är en sak som jag tycker är rolig:
Nikkis lillasyster är väldigt busig. När Nikki duschar ropar hennes lillasyster att hon vill in och hämta dockan. Men Nikki vill inte det och säger att hon får vänta. Sedan säger Nikkis lillasyster att det är någon på Nikkis mobil som vill prata med henne. Nikki tror att det är ett knep för att få komma in så hon säger: Du kan säga att till den personen du pratar med att den aldrig får ringa mer och den ska dra åt skogen.
Men det är på riktigt och det är killen som Nikki gillar. Lillasyster säger det som Nikki sagt att hon ska säga. Plötsligt förstår Nikki att det är på riktigt.
Boken är också bra att det är lite kärlek i den. Det är spännande. Det är också spännande för den slutar helt plötsligt och då måste man komma till nästa bok för att veta vad som händer."
Jag håller med min dotter om att den är rolig. Jag gillar också att det är skrivet så att det ser ut som om man läser en dagbok. Härligt att den är så lättläst fast det är en så tjock bok.

Nikki vill bli skridskoprinsessa på Holiday on Ice. Tyvärr är hon inte så bra. Hon är rätt klantig på isen Så är hon kär. Det är inte heller så lätt. Kommer allt att lösa sig?
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Nikkis dagbok #4
Författare: Rachel Renée Russel
Serie: Nikki 4
Antal sidor: 346
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789176450789
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
#blogg100 Inlägg 59 av 100
"Den är bra för det är väldigt mycket humor i den. Jag gillar det sättet hon pratar på. Hon pratar väldigt roligt. Det här är en sak som jag tycker är rolig:
Nikkis lillasyster är väldigt busig. När Nikki duschar ropar hennes lillasyster att hon vill in och hämta dockan. Men Nikki vill inte det och säger att hon får vänta. Sedan säger Nikkis lillasyster att det är någon på Nikkis mobil som vill prata med henne. Nikki tror att det är ett knep för att få komma in så hon säger: Du kan säga att till den personen du pratar med att den aldrig får ringa mer och den ska dra åt skogen.
Men det är på riktigt och det är killen som Nikki gillar. Lillasyster säger det som Nikki sagt att hon ska säga. Plötsligt förstår Nikki att det är på riktigt.
Boken är också bra att det är lite kärlek i den. Det är spännande. Det är också spännande för den slutar helt plötsligt och då måste man komma till nästa bok för att veta vad som händer."
Jag håller med min dotter om att den är rolig. Jag gillar också att det är skrivet så att det ser ut som om man läser en dagbok. Härligt att den är så lättläst fast det är en så tjock bok.
Nikki vill bli skridskoprinsessa på Holiday on Ice. Tyvärr är hon inte så bra. Hon är rätt klantig på isen Så är hon kär. Det är inte heller så lätt. Kommer allt att lösa sig?
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Nikkis dagbok #4
Författare: Rachel Renée Russel
Serie: Nikki 4
Antal sidor: 346
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789176450789
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
#blogg100 Inlägg 59 av 100
söndag 26 april 2015
Helg-gott från United States of Cakes
United States of Cakes (på kanal 5 på torsdagar kl. 20) är ett totalt livsfarligt program. I alla fall om man 1. Gillar och baka och/eller
2. Gillar att äta bakat.
Denna veckas recept var bland annat Macademia Moonpie och Key Lime Pie. Jag testade de två recepten i helgen. Jättegoda båda två. Key Lime Pie finns i Roy Fares underbara bok som också heter Unitesmd States of Cake. Jag kan varmt rekommendera den boken. Du ångrar inte att du köper den!

Men du ska absolut vänta till Key Lime Pie är HELT kall innan du spritsar på grädde! Annars händer detta. Det går äta ändå men ser inte lika fint ut!
#blogg 100 inlägg 58 av 100
2. Gillar att äta bakat.
Denna veckas recept var bland annat Macademia Moonpie och Key Lime Pie. Jag testade de två recepten i helgen. Jättegoda båda två. Key Lime Pie finns i Roy Fares underbara bok som också heter Unitesmd States of Cake. Jag kan varmt rekommendera den boken. Du ångrar inte att du köper den!
Men du ska absolut vänta till Key Lime Pie är HELT kall innan du spritsar på grädde! Annars händer detta. Det går äta ändå men ser inte lika fint ut!
#blogg 100 inlägg 58 av 100
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)