lördag 25 april 2015

Havrefarsan av Leffe Delo

Leffe Delo har lyckats med det som en riktigt bra författare gör. Han har skapat magi med boken Havrefarsan. Ni vet det där när ord och meningar verkligen kommer till liv. När ord och meningar skapar något inuti läsaren. Den magi som gör att man bara vill springa runt bland folk och berätta vilken bra bok man läst och kärleksfullt tvinga dem att läsa boken. Gärna medan man själv tittar på. Så man kan säga: Visst var det där bra formulerat? Just det där skrattade jag också åt! Det där borde man tänka mer på! Vad tycker du om det där?

Havrefarsan är skriven med en härlig ärlighet och med varm kärleksfullhet. Bland allt sorgligt och mörkt finns en humor som jag fullkomligt älskare. Den ger en bra balans till allt. Som mamma till en ridtjej uppskattar jag humorn om hästarna och hästsakerna enormt, som t.ex. detta:
"Grimma är det som sitter bakom öronen och över nosen på hästen. För att du verkligen ska uppskatta den vill jag att du provar att ta in hästen från hagen utan den. Du kommer att märka att det är som att köra bil utan ratt. En bil som kan bita dig"

Den här boken tänker jag ta fram igen när mina döttrar blivit tonårsdöttrar. När mina vänners döttrar blivit tonårsdöttrar. Ska nog smyga in ett exemplar på jobbet också! För Leffe Delo har i all humor och all sorgligt och mörkt formulerat väldigt tänkvärda och insiktsfulla saker om att vara tonårsförälder och hur man kan tänka och göra.
"Tonåringar testar saker, tonåringar fuckar upp det. Det är deras jobb, och vårt jobb är att se till att de inte fuckar upp det för mycket."



Havrefarsan är en självbiografisk bok om Leffe Delos liv med sin tonårsdotter. En tonårsdotter som är upprorisk och som har det mycket jobbigt med sin mamma. En dotter som älskar att rida men som hatar skolan. Det handlar om det svåra att se sin dotter gå igenom jobbiga saker och det svåra i att vara förälder och veta hur man ska göra.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Havrefarsan
Författare: Leffe Delo
Antal sidor: 216
Förlag: Bullet Point Publishing
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789187049859
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

#blogg100 Inlägg 57 av 100

fredag 24 april 2015

Lotus Blues av Kristina Ohlsson

Oj! Lotus Blues är en hårdkokt thriller och grabbigt skriven och annorlunda än hennes andra serie. Vad spännande att hon ändrat skrivandet så totalt. Jag hade aldrig kunnat gissa att det var hon som skrivit den om jag inte vetat det.

Lotus Blues är definitivt spännande. Kristina Ohlson har lyckats skriva så man hela tiden vill veta mer. Man får direkt i början veta att något kommer att gå fel och man vill veta vad det är så man läser vidare. Historien tar intressanta vändningar och blir allt mer fartfylld.


Lotus Blues handlar om att Martin Benner motvilligt tar sig an ett fall med en kvinnlig seriemördare. Kvinnan är död och hennes bror hävdar att hon inte var skyldig trots att kvinnan själv erkänt.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Lotus Blues
Författare: Kristina Ohlsson
Serie: Martin Benner 1
Antal sidor: 434
Förlag: Piratförlaget
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789175790923
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

#blogg100 Inlägg 56 av 100

torsdag 23 april 2015

Tips på vad man kan läsa

Jag hade velat tillbringa denna Världsbokdag med att läsa böcker. I stället skriver jag rapport för Lärarlyftet. Matematik. Det är inte alls lika kul.

Men jag kan tipsa vad ni kan läsa istället.

Medan mörkret faller eftersom den handlar om det fruktansvärda att tro att en del människor är mer värda på grund av sin ras.

Odinsbarn eftersom den i fantasyform också tar upp människors rädsla för det som är annorlunda.

Hundra omistliga ting och Fågelburen för att de tar upp det som är viktigt i livet och båda ger en lust att rensa ut onödiga saker.

Vad Milo såg för att den är så underbart skriven med så härliga karaktärer och som påminner om att man ska lyssna på alla människor. Unga som gamla.

Naturlära som ger ro och som manar till reflektion.

Presidentens hatt för att man kan inte låta bli att tycka om den.

Lewismannen för de fantastiska miljöbeskrivningarna.

Projekt Rosie för det är en mysig och varm Feelgoodroman, men samtidigt visar att olikheter är bra.

Jag ger dig solen för att den är så fint skriven.

Etthundra mil för dess underbara historia.

Half bad för att den är en riktigt bra fantasybok och den ger tankar kring vad ondska är.

#blogg 100 inlägg 55 av 100


onsdag 22 april 2015

Jag ger dig solen av Jandy Nelson

När jag läste När jag ger dig solen tyckte jag den var fantastisk. Nu flera månader senare är den fortfarande kristallklar i mitt minne. Jag har inte ändrat mig. Den är fantastisk. Jag älskar hur hon skildrar tvillingarna. Hur man får se världen genom Noahs sätt att se hur har skulle teckna det. Helt underbart. Hur Jude ser världen utifrån sin farmors Swetwines bok. Hon har alltid en lök i fickan för att det i boken står:
"För att undvika allvarliga sjukdomar, ha alltid en lök i fickan"
Jag älskar hur Jandy Nelson formulerar sig.
"Vi önskar med våra händer, det är det vi gör som konstnärer."
Det är en helt underbar bok.


Jag ger dig solen handlar om tvillingarna Noah och Jude. De har varit bösta vänner men när deras mamma dör förändras allt och deras roller omkastas. Jude försöker ställa allt tillrätta. Men vad var det som hände?

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Jag ger dig solen
Originaltitel: I'll give you the sun
Författare: Jandy Nelson
Antal sidor: 379
Förlag: Gilla böcker
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789186634575
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

#blogg100 Inlägg 54 av 100

tisdag 21 april 2015

Piratförlagets skrivtävling

Piratförlaget vill uppmärksamma huvudpersonen Annika Bengtzon, eftersom sista boken om henne (Järnblod) kommer ut den 17:e juni. De utlyser därför tillsammans med Poppius Journalistskola en tävling.

Vinsten är en terminslång grundkurs i praktisk journalistik hösten 2015. En möjlighet för någon att uppfylla drömmen om att bli reporter!

Läs mer om tävlingen här: http://www.piratforlaget.se/2015/04/16/bli-nasta-annika-bengtzon/

#blogg 100 inlägg 53 av 100


I Vargavinterns land av Cecilia Ekbäck

I Vargavinterns land är blandningen mellan det magiska och det verkliga är i sån bra kombo. Det vilar en härligt mörk stämning över hela berättelsen. Dessutom älskar jag att det utspelar sig i Lappland och på den här tiden. Det handlar om något som man sällan läser om. Nybyggarna i Lappland.


I Vargavinterns land handlar om Maija, som flytt från Österbotten till Lappland, med Pavoo och deras två döttrar på 1700-talet. En av döttrarna hittar en död man vid Svartåsen. Först sägs det att det är en Björn som tagit honom och sedan pratas det om Svartåsen. Maija tror själv att det är en människa som dödat honom och inget övernaturligt.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: I Vargavinterns land
Originaltitel: Wolf winter
Författare: Cecilia Ekbäck
Antal sidor: 400
Förlag: Wahlström & Widstrand
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789146226048
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

#blogg100 Inlägg 52 av 100

måndag 20 april 2015

Godaste Kardemummatårta med blåbärsgrädde

Jag gjorde en jättegod blåbärstårta med kardemumma i nu i helgen. Alla tyckte det var en av de godaste tårtorna jag gjort. Jag blev inspirerad av Linda Lonelinos bok Lomelinos tårtor. (En helt fantastisk tårtbok!)





Här är receptet:

Kardemummatårta med blåbärsgrädde

8-10 bitar

Kardemummabotten
3 stora ägg
3 dl strösocker
1 dl mjölk
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk nystött kardemumma

1. Värm ugnen till 175 grader.
2. Smörj och bröa en form, 15 cm i diameter. Jag bröar med vetemjöl.
3. Vispa ägg och socker ljust och pösigt, i ca 5 minuter.
5. Värm mjölken tillsammans med vaniljsockret och blanda det med äggblandningen.
6. Blanda mjöl, bakpulver och kardemumma i en skål.
7. Sikta ner de torra ingredienserna i smeten och rör försiktigt tills allt är väl blandat och klumpfritt.
8. Häll smeten i formen.
9. Grädda botten i ca 50 minuter.

Vaniljkräm
2,5 dl mjölk 3%
0,5 vaniljstång
0,75 dl strösocker
4 äggulor
Ca 2,5 msk majsstärkelse
25 g mjukt smör

10. Koka upp mjölk med delad och urskrapad vaniljstång. Lyft ur stången efter uppkoket.
11. Vispa strösocker, äggula och majsstärkelse vitt och pösigt.
12. Slå över den heta mjölken under vispning.
13. Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp under kraftig vispning.
14. Häll över i en kall skål när blandningen tjocknat ordentligt.
15. Smält smöret i den varma krämen under vispning, fortsätt vispa tills krämen är slät.
16. Kyl vaniljkrämen i ett isbad eller i kylskåp.

Blåbärsgrädde till Fyllning
3 dl grädde
Blåbärssylt

17. Vispa grädden.
18. Blanda blåbärssylt och grädde efter smak, men det är gott om det är mycket blåbärssylt i.

Fyllningen
19. Dela bottnen i fyra delar.
20. Smeta blåbärsfyllning mellan de två första bottnarna. Rikligt!
21. Sedan breder du ut vaniljkrämen mellan nästa två.
22. Sedan breder du ut blåbärsfyllning mellan de sista två.

Dekoration
Grädde
Blåbär

23. Bred ut grädde över hela tårtan.
24. Dekorera med blåbär.

söndag 19 april 2015

Skymningsporten

Så mycket otäckheter i en och samma bok. Det var verkligen inte en feelgood-bok. Skymningporten är så rå, otäck och smutsig att jag blir stundtals matt. Nu kanske ni tror att jag inte tyckte det var en bra bok men det är det. Det är verkligen en läsupplevelse. Jag har precis läst om häxjakt och häxprocesser med mina elever och jag funderar om inte det här är nära verkligheten. Att man kunde göra vad som helst med en kvinna som man sa var en häxa och att det var otroligt lätt att anklaga någon för att vara en häxa. Fy tusan för att vara kvinna på den tiden. Men å andra sidan så finns det mycket konstiga idéer kring bland annat våldtäkt idag. Men att detta är en otrolig berättelse, som ger mycket tankar det är en sak som är klar. Däremot funderar jag om inte berättelsen hade varit ännu bättre utan de magiska inslagen


Skymningsporten utspelar sig i Lancashire på 1612. Där finns Thomas Potts som är besatt av att fånga in häxor. Han ser häxor överallt och han anklagar den rikaste kvinnan i trakten efter att hon hjälpt en kvinna när hon våldtogs. Kvinnan som våldtogs ansågs vara en häxa och då måste ju Alice vara det. Dessutom är ju Alice rik och det måste ju bero på att hon sålts sig till djävulen. Skymningsporten bygger den historiska målet i Lancashire 1612, som blev det mest berömda av de engelska höxprocesserna.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Skymningsporten
Originaltitel: The Daylight Gate
Författare: Jeanette Winterson
Antal sidor: 169
Förlag: Wahlström & Widstrand
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789146225003
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

#blogg100 Inlägg 50 av 100

lördag 18 april 2015

Tredje principen av Anna Jakobsson Lund

Tredje Principen är helt underbar. Den utspelar sig i ett dystopiskt Sverige. De som följer mig vet att jag älskar dystopiska berättelser. Den här är otroligt välskriven. Den känns egentligen inte svensk utan mer amerikansk. Vilket är ett bra betyg efterso många bra dystopiska berättelser skrivits där. Så kul att det kommer fram en sån bra svensk. Jag älskar de typiska Svenska inslagen. De hade gärna fått vara fler.


Tredje principen handlar om Ava. Hon kan styra andra människor tankar. Hon är rebell. Ava räddar Levi när han attackeras av några ungdomar. Levi vill egentligen inte arbeta med motståndsrörelsen men hans syster är gripen.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tredje principen
Författare: Anna Jakobsson Lund
Serie: Systemet 1
Antal sidor: 327
Förlag: Annorlunda förlag
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789198231700
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

#blogg100 Inlägg 49 av 100

fredag 17 april 2015

torsdag 16 april 2015

Avdelning 73 av Sofie Sarenbrant

Det är så härligt att läsa att läsa en bok som Avdelning 73, där läsningen bara flyter på. Den skaver ingenstans eller skorrar illa. Jag köper historien och jag köper karaktärerna. Dessutom är historien är spännande och det obehagliga lurar hela tiden under ytan. Det gör att det är svårt att släppa den när man måste göra annat. Jag gillade Avdelning 73 från början till slut.


Avdelning 73 är en fortsättning i serien om Emma Sköld. Emma vaknar upp på sjukhus. Hon är allvarligt skadad och har legat i koma flera månader. Det hon kommer ihåg är att hon var ute och red. Emma tror inte det var en olycka, som de andra runt om henne tror. Medan hon har varit i koma har Kristoffer tagit hjälp av sin fd sambo Hillevi som barnvakt. Fast det berättar han inte för Emma. Hillevi älskar att ta hand om Emmas dotter Ines, eftersom Hillevis egen har dött. Så mycket att hon låtsas att Ines är hennes.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Avdelning 73
Författare: Sofie Sarenbrant
Serie: Emma Sköld 4
Antal sidor: 364
Förlag: Massolit förlag
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789187783210
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

#blogg100 Inlägg 47 av 100


onsdag 15 april 2015

Grattis Sara Stridsberg

Sara Stridsberg får EU:s litteraturpris för sin roman Beckomberga - ode till min familj. Jag tycker det är välförtjänt att hon fick priset.

Prissumman är 5 000 euro, det motsvarar ungefär 47 000 kronor. Pristagarna deltar i olika evenemang till exempel de större bokmässorna i Europa.

Det är 11 andra författare som också får priset. Författarna ska ha publicerat mellan två och fem skönlitterära verk under de senaste fem åren. De ska också vara bosatta i något av de tolv årligen utvalda länderna. Så ska den utnämnda boken ska ha publicerats inom fem år innan priset tilldelas.

Årets vinnare är:
Carolina Schutti (Österrike); Luka Bekavac (Kroatien); Gaëlle Josse (Frankrike); Edina Szvoren (Ungern); Donal Ryan (Irland); Lorenzo Amurri (Italien); Undinė Radzevičiūtė (Litauen); Ida Hegazi Høyer (Norge); Magdalena Parys (Polen); David Machado (Portugal); Svetlana Žuchová (Slovakien) and Sara Stridsberg (Sverige).

#blogg 100




tisdag 14 april 2015

Den röda pyramiden av Rick Riordan

Jag gick verkligen igång på Den röda pyramiden. Nörden i mig kom till sin rött med alla hieroglyfer och all historia som ändå finns i äventyret. Det enda jag inte var så förtjust i var hur de två barnen turades om att berätta som en ljudinspelning. Just när de tog över efter varandra och tjafsade med varandra gjorde att jag hetsläste för att komma till de bra bitarna igen. Fast jag tror dock att den biten fungerar bra med barn. Den röda pyramiden är underhållning och spänning varvat med humor. Härligt med andra ord!


Den röda pyramiden handlar om syskonen Carter och Sadie, som växt upp på olika håll och bara träffats ibland. Plötsligt befinner de sig i ett fornegyptisk äventyr då deras pappa försöker frammana en egyptisk Gud och det går inte som han tänkt sig. Nu är flera gudar ute efter Carter och Sadie och deras pappa är försvunnen.

Jag kan tänka mig att boken passar från ca 11 år, eventuellt tidigare om man är en god läsare. Boken är ju tjock, men det är så spännande att läsningen flyger fram bara man börjat läsa!

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Den röda pyramiden
Författare: Rick Riordan
Serie: Kanekrönikan 1
Antal sidor: 581
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789176450765
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

#blogg100 Inlägg 45 av 100