tisdag 31 mars 2015

Etthundra mil av Jojo Moyes

Etthundra mil är en helt underbar historia. Jag älskade den från första sidan till sista. Den är skriven med värme och man lever sig verkligen sig in i historien. Det är en sån där berättelse som går in i hjärtat och som man läser med ett leende. Den är välskriven med detaljer som har betydelse för senare stunder i historien. Helt underbart! Så läs den noggrant! Om man kan bli kär i en bok, så är det precis vad jag blev i Etthundra mil!



Etthundra mil handlar om Jess som försöker få tillvaron att gå ihop med två barn, hennes eget och så hennes mans son. Hon har två jobb, dels städar hon hos folk (bland annat hos den rike Ed som plötsligt blivit föremål för insideraffärer) och dels så jobbar hon på en bar. Barnen går i en skola där de inte mår bra. Killen blir slagen och retad. De är rädda för grannbarnen som beter sig som gangstrar. Jess dotter är ett mattegeni och får ett erbjudande om ett 90% stipendium på en privatskola. Trots det så har Jess inte råd. Hon kontaktar barnens pappa (hennes make som bor hos sin mamma för att komma på fötter efter en depression), men han säger att han inte kan hjälpa till. Så dyker en matematiktävling upp. Prispengarna är 5000. Det skulle räcka att betala skolgången för dottern. Problemet är bara att det ligger uppe i Skottland och hon inte har råd att ta tåget. Fast makens bil finns ju. Även om hon hatar att köra bil. Även som han blir galen om hon tar den. Men saker händer och plötsligt är Ed intrasslad i det hela.

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Etthundra mil
Originaltitel: The one plus one
Författare: Jojo Moyes
Antal sidor: 379
Förlag: Printz publishing
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789187343476
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

#blogg100 blogginlägg 31 av 100

måndag 30 mars 2015

Bara människor av Ann Liljeroth

Jag är väldigt svag för berättelser som handlar om flera personer, så jag blev så glad att Bara människor handlar om ett helt hyreshus med människor. Jag tycker det är spännande att läsa om hur personerna i hyreshuset hör ihop och hur de är. Hur de förändras under bokens gång och hur allt utvecklas. Jag är glad att jag har nästa bok som heter Vanliga människor glömmer och går vidare, så jag kan fortsätta följa alla personerna på Smedjegatan 6.


Bara människor handlar om Saga som är journalist. Hon köper ett hyreshus i staden hon har växt upp i. Hon ser sin chans att göra upp med de som behandlat henne illa när hon växte upp. Men saker och ting blir inte som hon tänkt sig.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Bara människor
Författare: Ann Liljeroth
Antal sidor: 381
Serie: del 1
Förlag: Hoi Förlag
Utgivningsår: 2013
ISBN: 9789186775520
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

#blogg100 blogginlägg 30 av 100

söndag 29 mars 2015

Kungsgatan av Ivar Lo-Johansson

Jag har läst den lättlästa varianten på Kungsgatan av Ivar Lo-Johansson. Den är skickligt gjord. Jag är så glad att denna berättelse blir tillgänglig för de som inte kan läsa originalhistorien. Bara för att man inte har den svenska som krävs eller har svårigheter med att läsa så bör man ju ändå få kunna läsa klassiker om man vill, eller hur?


Kungsgatan är en sorglig berättelse, men är så bra på så många plan. Det där att vilja bli något större. Frigörelse från föräldrar. Avundsjuka om någon lyckas. Svartsjuka. Skam när man inte lyckas så bra. Tidsandan. Flytten till stan.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Kungsgatan
Författare: Ivar Lo-Johansson
Antal sidor: 134
Förlag: LL-förlaget
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789170535208
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

#blogg100 blogginlägg 29 av 100

lördag 28 mars 2015

Sanning med modifikation av Sara Lövestam

Sara Lövestam fortsätter att överraska med underbara historier. Denna gång om en papperslös kille, Kouplan, som börjar jobba som detektiv. Hans första fall får han av en kvinna vars dotter försvunnit. Hon vill inte kontakta polisen och det passar Kouplan bra, eftersom han behöver hålla sig undan polisen. Sanning med modifikation är både spännande och tankeväckande. Den har humor men är också lite sorglig. Den har lite av allt och det ska bli spännande att följa Kouplan.


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Sanning med modifikation
Författare: Sara Lövestam
Serie: del 1
Antal sidor: 255
Förlag: Piratförlaget
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789164204462
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

#blogg100 blogginlägg 28 av 100

fredag 27 mars 2015

Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty

Den här boken gillade jag! Öppnas i händelse av min död var mysig och jag ville bara inte sluta läsa den. Jag älskar att den utspelar sig i Australien. Det är ett sånt trevligt miljöombyte. Dessutom är det så kul att den utspelar sig i påsktid och att de har en påskparad med påskhattar för precis när jag läst om det, läste jag hur en på Instagram höll på att göra påskhatt till påskparad. Jag vill också ha en påskparad. Och hur kan man inte bara älska rektorn, som fick barnen att känna sig välkomna på skolan och som förgyllde skolan för dom. Lite förutsägbar var den, för jag kunde lista ut vad som stod i brevet, MEN det gör inget för sedan var det intressant att läsa om vad som händer när innehållet i brevet är ute. Jag tycker det var en intressant berättelse och som sagt mysig att läsa.



Öppnas i händelse av min död handlar om Cecilia, som lever i Sydney i en villaförort till Sydney med sin man och deras tre döttrar. En dag hittar hon ett brev som Jean-Paul har skrivit. Det står Öppnas i händelse av min död och när hennes man Jean-Paul hör att hon hittat det vill han absolut inte att hon öppnar det. Det handlar också om Tess som får reda på att hennes man och hennes kusin blivit förälskade. Hon tar deras son och flyr till sin mamma , som bor i samma villaförort som Cecilia. Det handlar också om Rachel, vars dotter blev mördad som tonåring och som också lever i villaförorten. Rachel arbetar på skolan och är övertygad om att det är Connor, som arbetar som idrottslärare på skolan, som mördat hennes dotter.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Öppnas i händelse av min död
Författare: Liane Moriarty
Antal sidor: 345
Förlag: Albert Bonnier förlag
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789100141417
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

#blogg100 inlägg 27 av 100

torsdag 26 mars 2015

Toscana tur och retur av Åsa Hellberg

Toscana tur och retur är en trevlig feelgood-bok. När jag läser den längtar jag så tillbaka till Toscana. Den ger mig en skön stund med verklighetsflykt.



Toscana tur och retur handlar om Sara som skilt sig från sin man och som bestämmer sig för att ta motorcykeln och åka ner till Toscana. Hon vill ha med sin bästa vän Jessica på turen. Men Jessica är inte så pigg på det.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Toscana tur och retur
Författare: Åsa Hellberg
Antal sidor: 311
Förlag: Forum bokförlag
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789137144047
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

#blogg100 blogginlägg 26 av 100

onsdag 25 mars 2015

Kära föräldrar jag glömde att säga detta om den viktiga läsningen

Jag pratade om lässtrategier igår på ett föräldramöte. Jag pratade även om vad föräldrar kunde göra för att hjälpa sitt barn med läsningen. Senare på väg hem kom jag (naturligtvis) på vad jag också skulle ha sagt. Hur jag skulle ha förklarat hur viktigt det är med läsning hemma.

Jag skulle ha pratat om att barn behöver träna läsmuskeln. Läsmuskeln blir inte stark om man inte tränar. Precis som att man ställer upp för sitt barns dansträning, hockeyträning eller ridning så behöver man ställa upp för sitt barn lästräning. Liksom det inte räcker med den fotboll som eleven tränar på idrottslektionen för att barnet ska bli duktig på fotboll, så räcker det inte med den läsning eleven tränar under skoldagen. Det är viktigt att skapa utrymme för läsning!

#skola #läsning
#blogg100

tisdag 24 mars 2015

Kärleksmums med Kolaglasyr

Kärleksmums med Kolaglasyr


Ingredienser
2 ägg
3 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 ½ dl mjölk
150 g smör

Kolaglasyr
125 g smör
1 ½ dl strösocker
¾ dl vispgrädde
¾ dl ljus sirap
1 tsk kakao

Garnering
riven kokos

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
3. Smält smöret.
4. Blanda bakpulver, mjöl, kakao och vaniljsocker.
5. Rör ner det i äggsmeten tillsammans med smör och mjölk.
6. Vispa snabbt ihop det till en slät smet.
7. Häll smeten i form, ca 25 x 35 cm, klädd med bakplåtspapper.
8. Grädda kakan mitt i ugnen i 25–30 min.
9. Kolaglasyr: Smält smöret i en kastrull. Tillsätt resten av ingredienserna. Låt det koka upp under omrörning. Sjud på svag värme i ca 20 min.
10. Bred ut kolaglasyren på kakan. Strö över kokos.
11. Skär i rutor när kolan stelnat lite.


#blogg100 blogginlägg 24 av 100

måndag 23 mars 2015

Nödrop från lyckobubblan: En bok om att vara förälder av Johanna Stenius

Nödrop från lyckobubblan är absolut en viktig bok. Mer än någonsin. Det är lätt att bli stressad som förälder när man ser andras stausuppdateringar på Facebook eller Instagrambilder och tänka att man misslyckas för att man inte har det som dom.

Det är det som den här boken tar upp. Att livet som förälder inte är perfekt. Måste inte vara perfekt. Man står där i kaoset med barnen och skriker inombords likväl som man myser i sängen en söndagsmorgon. Kletiga fläckar på köksgolvet blandas med barnkramar.

Det handlar om jämförelsehets, myter, oskrivna regler, den komplicerade kärleken och undantag. Det handlar om alla som ska tycka till om hur man gör saker när det gäller barnen, amning t ex. Det finns mycket att känna igen sig i och stärkas av. Det finns mycket som man borde diskutera på föräldrautbildningarna när man är gravid och föräldraträffar när barnet är fött. Det är saker man borde prata om med sina vänner.


Jag ska erkänna att jag vågade faktiskt försöka bli med barn först efter att ha följt en mammas blogg där hon skrev om hela paket, som t ex när barnen var magsjuka samtidigt som henne och de spydde i kapp med henne och hon var tvungen att ta hand om dem samtidigt som hon bara ville lägga sig ner och dö. Dagar då hon inte orkade vara pedagogisk. När hon erkände att hon var lättad när barnen sov på kvällen. När hon kände att hon inte alls varit en bra mamma. Det blandat med lyckan i att höra mamma för första gången. Stolthet över äldsta barnets prestationer i skolan. Jag behövde höra att det inte var så underbart hela tiden som alla sa att det var. Jag behövde veta vad jag gav mig in på. Så därför vet jag att det även på det planet gör denna bok viktig.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Nödrop från lyckobubblan: En bok om att vara förälder
Författare: Johanna Stenius
Antal sidor: 187
Förlag: Massolit förlag
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789187785139
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

#blogg100 inlägg 23 av 100




söndag 22 mars 2015

Sagan om Halvdan Hårde av Erik Magntorn

Jag läste Sagan om Halvdan Hårde för min 6-åring. Hon tyckte den var spännande. Det är en ganska mörk historia och det är kittlande för de barn som gillar sådana. Illustrationerna passade bra till texten.



Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Sagan om Halvdan Hårde
Författare: Erik Magntorn
Antal sidor:
Förlag: Hirschfeld förlag
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789198004755
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

#blogg100



lördag 21 mars 2015

Goda Nutellafyllda kakor eller fyllda med belgiska chokladsnäckor

Goda nutellafyllda kakor

Ingredienser:
150 g Smör
2 dl Strösocker
2 Ägg
1 tsk Vaniljsocker
4.5 dl Vetemjöl
1tsk Bakpulver
Nutella eller belgiska chokladsnäckor eller vad man vill pröva

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Plocka fram minifunninsformar gärna i minimuffinsplåt.
2. Vispa smör, strösocker vitt och pösigt.
3. Vispa ner äggen, ett i taget.
4. Blanda vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver i en bunke och rör sedan ner det i äggsmeten.
5. Arbeta ihop till en jämn deg.
6. Rulla 24 bollar av degen och lägg dem i muffinsformarna.
7. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter.
8. Använd ett glas ned liten botten (eller som jag gjorde ett måttglas för medicin) och tryck ner det i varje kaka direkt när de kommit ut ur ugnen.
9. Fyll sedan med nutella eller t ex belgiska chokladsnäckor ( de smälter när de läggs i den varma degen)
10. Låt kakorna kallna innan du lyfter upp dem ur formarna.


Jag prövade att fylla både med Nutilla, belgiska chokladsnäckor och toffepraliner. Det blev gott alltihop! Nackdelen med nutella är att de blir väldigt kladdiga. Fast de är ju väldigt goda!

#blogg100 blogginlägg 21 av 100

fredag 20 mars 2015

Bildningsakuten: Bli expert på 5 min av Göran Everdahl

Åh, vilken fantastisk bok. Bildningsakuten presenterar fakta på ett intresseväckande och roligt sätt. Jag försjönk i den och kunde inte låta bli att läsa om ett ämne till och ett ämne till. Och vips så blir man allmänbildad på kuppen. Jag läser om jazz och den första jazzskivsn och var ordet kommer ifrån. Om jazziga ord och jazzåldern. Om jazzens utveckling och om klassiska jazzalbum. Sen hoppar jag till att läsaAlexander den store och hans liv i milstolpar och hur han var ett utställningsföremål efter sin död med hjälp av honung.


Bildningsakuten är dessutom perfekt för mig som arbetar med Grej of the Day. För man kan förutom den viktigaste faktan, kan hitta små anekdoter som man kan berätta. Så bra! Älskar denna bok!

Enda nackdelen med boken är väl att den borde ha varit ännu tjockare, så den kunde ha innehållit ännu fler ämnen!



Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Bildningsakuten: Bli expert på 5 min
Författare: Göran Everdahl
Antal sidor: 284
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789113059679
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

#blogg100 inlägg 20 av 100

torsdag 19 mars 2015

Serien Unbreakable Kimmy Schmidt

Jag har börjat se en ny serie på Netflix som jag tycker är riktigt bra och underhållande. Den heter Unbreakable Kimmy Schmidt. Den är både rolig, tänkvärd och mysig att se på.


Den handlar om en kvinna som levt i en bunker tillsammans med några kvinnor och en galen pastor flera år. Så blir de plötsligt räddade och blir inbjudna till en pratshow i New York. Efter Prat Showen bestämmer sig Kimmy för att stanna i New York, för att kunna vara anonym. Fast hon står ut ur mängden eftersom det är mycket som hon inte har en aning om vad det är.

#blogg 100 inlägg 19 av 100