onsdag 25 mars 2015

Kära föräldrar jag glömde att säga detta om den viktiga läsningen

Jag pratade om lässtrategier igår på ett föräldramöte. Jag pratade även om vad föräldrar kunde göra för att hjälpa sitt barn med läsningen. Senare på väg hem kom jag (naturligtvis) på vad jag också skulle ha sagt. Hur jag skulle ha förklarat hur viktigt det är med läsning hemma.

Jag skulle ha pratat om att barn behöver träna läsmuskeln. Läsmuskeln blir inte stark om man inte tränar. Precis som att man ställer upp för sitt barns dansträning, hockeyträning eller ridning så behöver man ställa upp för sitt barn lästräning. Liksom det inte räcker med den fotboll som eleven tränar på idrottslektionen för att barnet ska bli duktig på fotboll, så räcker det inte med den läsning eleven tränar under skoldagen. Det är viktigt att skapa utrymme för läsning!

#skola #läsning
#blogg100

1 kommentar:

Bokskorpionen sa...

Jättebra uttryck; att prata om att träna läsmuskeln! Hoppas dina föräldrar läser din blogg - eller att du kan berätta detta vid ett annat tillfälle. Det är ju så viktigt!