söndag 22 februari 2015

Isvaken av Catarina Söderquist

Jag älskar när jag inte har någon förväntan på boken och den överraskar mig. Så är det med Isvaken. Historien är berättad på så sätt att jag kan lätt kan se händelserna och ungdomarna framför mig. Det är intressant att läsa om hur händelsen präglar ungdomarna och vad som händer med dem. Jag tycker om kombinationen i boken av svärta och hopp.


Isvaken handlar om en fest i en bastu som spårar ur, ett bad i en isvak och vad som händer med vännerna efteråt.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Isvaken
Författare: Catarina Söderquist
Antal sidor: 158
Förlag: Caths Litteratur
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789163771552
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

lördag 21 februari 2015

Fantastiskt Falsk äppelkaka både mjölkfritt och vanlig variant

Det här är ett av mina absoluta favoritrecept. Den är så saftig och god och många har blivit lurade att tro att det är äpplen i.

Jag hade min gamla klasskompis Daniel över i veckan. Han är mjölkallergiker. Så då gjorde jag om receptet till mjölkfritt variant. Den var minst lika god så. Om du vill göra den som vanlig variant så byter du ut iMat mot 3 dl gräddfil+0,5 dl vatten. Dessutom använder du vanligt smör/margarin.



Evas Falska Äppelkaka

Ingredienser:
175 g mjölkfritt smör (smör/margarin)
2 1/2 dl socker
2 ägg
2,5 dl Oatley iMat (vanligt recept: 3 dl gräddfil + 0,5 dl vatten)
4,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 krm salt

Kanel
Socker
Mjölkfritt smör (smör/margarin)

Gör så här:
1. Smörj och bröa en springform.
2. Sätt ugnen på 175 grader.
3. Vispa smör och socker vitt.
4. Blanda i äggen.
5. Blanda vetemjöl, vaniljsocker, salt och bakpulver.
6. Blanda i mjölblandningen och iMat i smeten.
7. Häll hälften av smeten i formen.
8. Strö kanel och sover över smeten.
9. Häll på resten av smeten.
10. Strö över socker ock kanel.
11. Hyvla över lite snmör.
12. Grädda i ugnen i ca 40 min.


fredag 20 februari 2015

Stalker av Lars Kepler

En mer fängslande berättelse kan man nog inte hitta. Stalker höll mig faktiskt i ett hårt grepp från början av boken till slutet av boken. Det var en otroligt intensiv läsupplevelse och jag kunde inte låta bli att snegla mot fönstren när jag läste. Känslan av att vara iakttagen smittar av sig. Det hår inte undgå att man blir lite mörkrädd, skvätträdd och paranoid. Det var både en känsla av lättnad och saknad som infann sig när boken var slut.



Stalker är med i årets bokrea 2015.

I Stalker är det en seriemördare i farten, som filmar sina offer genom fönstret i deras hem. Sedan lägger mördaren upp filmen på youtube och tar sig in och mördar sitt offer.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Stalker
Författare: Lars Kepler
Del av serie: Joona Linna 5
Antal sidor: 602
Förlag: Albert Bonnier förlag
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789100136741
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON
Upplagd av Boktokig kl. 21:39 1 kommentarer Länkar till det här inlägget

Bananpannkaka


Bananpannkaka är så gott och så enkelt att göra.

Du tar och skivar och mosar en banan i en skål. Sedan knäcker du 2 ägg och så vispar du ihop äggen med bananerna. Jag använde en gaffel för det.


Det gör inget att det inte är slätt, men det ska vara uppvispat. Sedan är det bara att steka bananplättar.



Fundering kring läsandet

Vad som gör att vissa böcker har en sorts magi som gör att vi älskar dom, kommer vi kanske aldrig att förstå. Men att magin finns där, det är en sak som är klar. En annan sak som är klar är hur viktig den magin är. För en person kan det vara ett sätt att koppla av, för en annan ett sätt att orka med, för en tredje för att förstå något och för en fjärde att upptäcka något den inte får vara med om annat än i en bok.

Vad än läsandets magi gör för oss, är det viktigt att få chansen att uppleva det. Det spelar ingen roll om magin uppstår för en läsare eller för tusen. Den är ju lika viktig för var och en som upplever den!

Därför tänker jag att det aldrig får finnas bibliotek som väljer bort litteratur, för att den inte anses bra nog. Därför önskar jag att inga bokhandlare ska fnysa åt vissa böcker. Jag hoppas på en värld där inga recensenter ondgör sig över vissa böcker och verkligen går in för att göra ner dom och hånar dom som läser dessa böcker.

Man får absolut tala om vad man tycker och man måste inte tycka allt är bra. Man måste inte tycka lika och man får berätta vad man inte gillar i boken. Jag är inte ute efter att man inte ska våga tala om vad man själv tycker om boken. Men jag tycker samtidigt att man kan ha i huvudet att det kan finnas de som gillar den boken som man själv läst och inte gillat. De är inte idioter för det. De har bara en annan upplevelse av boken. Att respektera deras läsupplevelse av boken borde vara självklart. Man kanske till och med kan vara lite avundsjuk över att de hittat den magi som man själv missat.

Tänk vad sorgligt om en persons (eller några personers) smak leder till att ett person missar att läsa den bok som gör att den personens liv, barn som vuxen, tar nya vändningar.

torsdag 19 februari 2015

Lejontämjaren av Camilla Läckberg

Lejontämjaren är ett trevligt tidsfördriv. Kanske lite lätt att lista ut hur allt hänger ihop, men jag tyckte ändå om att läsa boken. Det finns ett driv i berättelsen som gör att man läser den väldigt snabbt.

Jag har alltid gillat att läsa om Erica eftersom hon känns nära. Jag kan förstå henne och hon ger tyngd åt det jag känner och känt. Den här gången kommer jag dock inte lika nära Erica, men jag tycker om hur Läckberg skildrar vardagslivet.

Med Lejontämjaren kommer tankarna på hur vi blir sådana som vi blir och vad man kan göra för att förhindra det. Vad är det som gör att vissa blir medkännande och känsliga, medan andra blir okänsliga och självcentrerade. Är det något man föds med eller är det miljön?


Lejontämjaren är med i årets bokrea 2015.

Lejontämjaren handlar om en flicka som försvunnit som plötsligt dyker upp framför en bil. Var har hon varit? Samtidigt så håller Erica på att skriva en bok om Laila och vad som verkligen hände i Skräckens hus.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Lejontämjaren
Författare: Camilla Läckberg
Del av serie: del 9 i serien om Patrik och Erica
Antal sidor: 351
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789137137780
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

tisdag 17 februari 2015

Snabbintervju med författarduon Lars Kepler

Efter att ha pratat med Anna Jansson hade jag turen att få ställa några korta frågor till Alexander Ahndoril och Alexandra Coelho Ahndoril (som skriver under pseudonymen Lars Kepler). Anna Jansson berättade ju för mig att hon märkt att det är skillnad på hur Sverige och andra länder ser på deckare. Det gjorde att jag blev nyfiken på vad Alexander och Alexandra hade för erfarenheter av detta. Om dom märkt av att det i Sverige görs åtskillnad mellan deckare och skönlitteratur, men inte i andra länder.

De svarade att de märkt att i andra länder är pressen mer intresserade av historien och huvudpersonerna och ställer frågor om det. I t ex Holland gjorde en tidning ett helt uppslag om romankaraktärerna. De är också intresserade i andra länder av att analysera och fundera kring deckarhistorien. I Sverige får författarna däremot oftast frågor om deras (författarnas) liv.

Alexander och Alexandra pratade också om att i Sverige är deckare ju något folkligt. Vi har en deckartradition sedan Sjövall & Wahlöö. Men det som är folkligt är inte fint. De funderade också över om det kanske ändras när det inte bara är Kultursidorna som skriver, utan många andra aktörer. Ändringen kan komma med nytt folk med nya infallsvinklar.






Snabb intervju med Anna Jansson

Jag gjorde en snabb med Anna Jansson om Deckarfestivalen Crimetime och vad hennes spontana tanke var när hon fick reda på om den.

Hon tyckte att det faktiskt är konstigt att vi i Sverige inte haft någon sån festival, för det finns i så många andra länder. Vi i Sverige har ju så mycket deckarförfattare och det är ju så stort.

Så kom Anna in på att i Sverige gör man åtskillnad mellan deckare och skönlitteratur. Deckare är inte lika mycket värda. I Tyskland är det ingen åtskillnad. Inte heller Frankrike och Spanien. Det är konstigt att det är det i Sverige. Att det finns folk som ser ner på deckare, just eftersom vi har så många stora deckarförfattare.

Jag frågade också vad hon tror festivalen kommer att få för betydelse. Anna svarade att för Gotland betyder den jättemycket. De behöver sina evenemang. Men visst har det säkert betydelse för deckargenren i sig också.



Crimetime Gotland 13-16 august

Du som gillar deckare har i sommar din chans. Den 13-16 augusti är det nämligen en internationell Deckarfestival på Gotland. Bland annat kommer Viveca Steen, Anders de la Motte, Anne Holt, Jens Lapidius, Mari Jungstedt, Håkan Nesser, Denise Mina, Carin Gerhardsen, Belinda Bauer, Varg Gyllander och Emelie Schepp att vara där.

Det är 8 scener, 40 författare och 50 programpunkter. Det kommer bland annat att vara intervjuer, utflykter, skrivarkurser och mordgåtor. För att se det köper man ett festivalpass på 595 kr.

Mer information finns på:
Crimetimegotland.se






måndag 16 februari 2015

Ett oemotståndligt förslag av Birgitta Bergin

Ett oemotståndligt förslag är med i årets bokrea 2015.


Ett oemotståndligt förslag är utan tvivel en bok som man plöjer igenom och som man inte kan låta bli att läsa till sista sidan. Dock är jag inte säker på vad jag tycker om slutet än. Däremot så skulle nog inte heller jag kunna motstå erbjudandet, som Anna i boken får.

Ett oemotståndligt förslag handlar om Anna som bor i Kungälv. Hon har en pojkvän och ett helt okej jobb. Så plötsligt får hon ett erbjudande som hon inte kan motstå. Hon ska försöka få Carl-Henrik att lämna sitt Jetset-liv och börja på faderns firma. Lyckas hon får hon 5 miljoner euro. Dessutom får hon under tiden jobba på firman med en bra lön och underbar våning på Östermalm. Hon får dessutom en summa pengar även om hon inte lyckas. Så hon tar uppdraget.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Ett oemotståndligt förslag
Författare: Birgitta Bergin
Antal sidor: 341
Förlag: Bokfabriken
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789187301735
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

Hjärtformade tekakor


Hjärtformade tekakor


Ingredienser
50 g jäst
6 dl fingervarmt mjölk
2 dl havregryn
75 g smält smör
2 tsk salt
1 msk strösocker
1 ägg
12-14 dl vetemjöl

Gör så här:
1. Smula ner jästen i en bunke.
2. Tillsätt mjölken och rör tills jästen löst upp sig.
3. Tillsätt havregrynen, rör om och låt ligga i 5 min och lösa upp sig.
4. Tillsätt smör, salt, socker, ägg och vetemjöl och knåda ordentligt. Kör gärna i matberedare ett par minuter.
5. Låt degen jäsa i 45 minuter under bakduk.
6. Kavla ut degen till 1-2 cm tjocklek.
7. Använd pepparkaksform ca 10 cm diameter och stansa ut.
8. Låt jäsa på plåt i ca 30 min under bakduk.
9. Sätt igen på 250 grader (varmluft 225 grader).
10. Grädda bröden i 8-10 min.
11. Låt svalna på galler.

söndag 15 februari 2015

Frågor och svar om filmen cirkeln med författarna Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren och regissör Levan

Jag var och lyssnade på ett samtal med där skådespelarna i filmen Cirkeln, regissören Levan samt författarna Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren fick svara på frågor.

Först presenterade skådespelarna sig och de konstaterade alla att de har en hel del gemensamt de rollkaraktärerna de spelar.

Sara och Levan fick frågan:
- Hur var processen med manuset? Hur tog ni beslut om vilka som skulle vara med och vilka som skulle bort?

Levan:
- Det var en ganska organisk process.

Sara:
- Vi pratade ganska mycket Levan och jag vilken genre det här är och då sa vi att det är en coming-of age historia. Det handlar om att växa upp. Det handlar om att vara ung. Det är berättelsens hjärta. Konflikterna. Relationerna. Handlingen som får magiska uttryck. Så finns det en slags Thrillermotor i den. Det var det som vi hade som utgångspunkt. Vi kände att det viktigaste var att föra samman huvudpersonerna. De utvalda. Deras resor. Sedan kanske man får göra lite andra val i hur man berättar dom.

Levan:
Det var en sak som också var viktig för oss. Det var att verkligen sätta
världen och tonen ordentligt, så man verkligen tar sig tid för karaktärerna så att man bryr sig om dom på riktigt. Och Inför en eventuell uppföljare, så man verkligen kommer in i världen. Det var aldrig på tal om 1h 40 min version utan det skulle få ta tid.

Sara:
2.24 blev den.
Vi var ju tvungna förstås att ta bort saker och berätta saker på ett annat sätt, men det är ju också roligt.

Mats:
Det var jättespännande och ibland lite konstigt för mig också att följa den här processen när det ibland var så här: "Den här karaktärer ryker. Jag bara Vaaa??" Så grät jag lite. Men det var skitspännande för mig också att följa processen ett steg bort. Det har ju alltid funnit otroligt bra skäl till de val ni gjort. Ibland kunde jag känna: varför tänkte inte vi på det när vi skrev boken. Det är ju ännu mer awsome att göra på det här sättet

Sara:
Vi har ju två karaktärer som vi tagit bort i filmen. Som vi vet att många är lite ledsna över att vi tagit bort och som kanske några inte känner till. Kanske kommer som en chock. Nicholaus och Mona Månstråle är inte med i filmen.
Skälet var till det var faktiskt att vi har en situation här då vi att vi har fyra huvudpersoner. Det är dom som ska stå i centrum. Man måste verkligen känna att dom är helt hänvisade åt varandra. Att dom är väldigt ensamma. Att dom verkligen måste tvingas ihop. Då kunde man inte ha en karaktär som Nicholaus. Om de kommer till Tjärgruvan och så står det nån gubbe där, som visserligen inte har så mycket koll, men då får man inte samma känsla av att tjitt dom måste samarbeta. Dom har bara varandra. Samma sak med Mona Månstråle. Stoppar man in henne i berättelsen så undrar man varför går dom inte till henne mer, varför försöker de inte få mer svar av henne och vi har ju bara en begränsad tid att berätta den här berättelsen på. Det var väldigt tråkigt, men vi kände oss tvungna.

Mats fick frågan:
Hur kändes det att släppa ifrån dig manuset. Vad var det som gjorde att du inte var med?

Mats:
Det kändes skönt och jättekonstigt. Jag var avundsjuk ganska ofta på Sara och Levan, som hade så himla roligt. Det kändes som att min jobbfru var otrogen och hade mycket roligare med sin nya kille.... Men det var skönt. Jag tror det var det bästa för filmen. Dels att Levan kom in med en ny energi och gjorde sitt Engelfors. Dels så höll jag och Sara höll på att redigera Nyckeln och jag tror inte min och Saras relation riktigt hade fixat eller det hade inte blivit bra. Det hade inte blivit någon energi om vi hade gjort det och om jag då skulle skriva mitt första filmmanus.

(Mer frågor och svar kommer med ett underbart svar av Mats Strandberg)


lördag 14 februari 2015

Vill önska er


Jag vill önska er alla en fin Alla hjärtans dag! Jag är glad att alla ni läsare finns. Tack för alla era kommentarer! Kram!