Jag och min kompis ska till Barcelona i helgen. Någon som har något tips när det gäller vad man ska se, äta och shoppa så dela gärna med er. Det är vår första resa till staden.
tisdag 9 september 2014
lördag 6 september 2014
Det krävs tusen vackra ord av Rose Marie Bouw
Det här en vacker bok. Både på utsidan (för jösses vilket vackert omslag. Definitivt årets vackraste!), men även insidan är vacker. Jag kommer på mig flera gånger under läsningen att tänka att jag verkligen tycker om den här boken. Sättet Rose Marie Bouw för historien framåt är underbart. Jag tar både Ulrika och självklart även Molly till mitt hjärta. Det finns en hel del att tänka på och saker vi människor borde ta i beaktande när det gäller våra medmänniskor men framför allt det som Alva säger: Man ska vara snäll mot sig själv, det är inte så många andra som är det. Det krävs tusen vackra ord är en en underbar bok. En bok att älska!

Det krävs tusen vackra ord handlar om Ulrika, som på något sätt tappat bort sig själv. Hon dövar känslor med mat och kakor. Plötsligt visar vågen 143 kg och hon flyr sin familj till ett Pensionat. Efter att ha bott där ett tag möter Ulrika Molly. Molly är 7 år och hennes rättframma sätt når fram till Ulrika, som är rädd för vad människor tycker om henne.
Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Det krävs tusen vackra ord
Författare: Rose Marie Bouw
Antal sidor: 270
Förlag: Ordberoende förlag
ISBN: 9789187595042
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
Det krävs tusen vackra ord handlar om Ulrika, som på något sätt tappat bort sig själv. Hon dövar känslor med mat och kakor. Plötsligt visar vågen 143 kg och hon flyr sin familj till ett Pensionat. Efter att ha bott där ett tag möter Ulrika Molly. Molly är 7 år och hennes rättframma sätt når fram till Ulrika, som är rädd för vad människor tycker om henne.
Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Det krävs tusen vackra ord
Författare: Rose Marie Bouw
Antal sidor: 270
Förlag: Ordberoende förlag
ISBN: 9789187595042
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
onsdag 3 september 2014
Skickat in Läsbingo?
Jag undrar om alla som deltog i läsbingon skickat in det till mig? Ni behöver inte ha fyllt den helt för att kunna visa den för mig. Vill ni vara med i utlottningen av böcker bör ni snarast visa bingobrickan. :)
måndag 1 september 2014
En enda natt av Simona Arnstedt
Simona är så grym på att skriva Romance. När man börjar läsa En enda natt ska det mycket till för att man ska lägga den ifrån sig. Maken kan gott laga maten och barnen får väl se en stund extra på tv. För. Jag. Vill. Inte. Sluta. Läsa. Eller rättare sagt. Jag kan inte. Jag är fast och det är en sån skön känsla. Att bara låta sig uppslukas av boken. Känna att man bara njuter. Vilket man inte gör när boken är slut. För då vill man ha nästa bok. Som inte finns än. Fast det kan man ta. När man fått ha det så underbar stund. Så nu vet ni vad ni ska både köpa till er själv, men också till er bästa vän, mamma, svärmor och varför inte mormor. Vi behöver alla lite Romance i vardagen. Speciellt sån här välskriven Romance. Med bra intriger och härliga karaktärer. Det märka också att Simona gjort grundlig research. Och så är det ju hett förstås! Som det ska vara!

En enda natt handlar om Nathalia de la Grip som arbetar inom finansvärlden. Hon är mycket skicklig, vacker och adlig. Hon kämpar med att få sin far att förstå hennes värde. Så korsas hennes vägar med Den snygge och framgångsrike riskkapitalisten David. David är ute efter hämnd på Nathalias familj och träffar henne för att se om hon kan till nytta affärsmässigt. Vad han inte väntar sig är att bli intresserad av Nathalia. Båda två känner attraktionen. Men det är en onödig komplikation för David. Fast han försöker undvika det så upptäcker han att han ändå följer attraktionen.
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: En enda natt
Författare: Simona Arnstedt
Antal sidor: 494
Förlag: Bokförlaget Forum
ISBN: 9789137143101
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
En enda natt handlar om Nathalia de la Grip som arbetar inom finansvärlden. Hon är mycket skicklig, vacker och adlig. Hon kämpar med att få sin far att förstå hennes värde. Så korsas hennes vägar med Den snygge och framgångsrike riskkapitalisten David. David är ute efter hämnd på Nathalias familj och träffar henne för att se om hon kan till nytta affärsmässigt. Vad han inte väntar sig är att bli intresserad av Nathalia. Båda två känner attraktionen. Men det är en onödig komplikation för David. Fast han försöker undvika det så upptäcker han att han ändå följer attraktionen.
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: En enda natt
Författare: Simona Arnstedt
Antal sidor: 494
Förlag: Bokförlaget Forum
ISBN: 9789137143101
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
fredag 29 augusti 2014
Daimchokladkaka i långpanna
Fredagsbaket idag blev en Daimchokladkaka i långpanna.

Eftersom jag inte hämtat den ur en bok så bjuder jag på receptet:
Deg:
4 ägg
5 1/2 dl socker
200 g smält smör
3 dl vetemjöl
6 msk kakao
2 msk vaniljsocker
1 nypa salt
Topping
4 hackade dubbeldaim
Gör så här:
1. Vispa ägg och socker.
2. Blanda alla torra ingredienser.
3. Rör försiktigt ner de torra ingredienserna. Sikta gärna.
4. Tillsätt de avsvalnade smöret.
5. Grädda i långpanna ca 20x30 cm i 175 grader i ca 30 min.
6. Strö över daimen på den varma kakan. Man kan sätta in kakan en kort stund i ugnen och sedan ta ut. Så daimen smälter fast lite lättare.
7. Skär upp kakan i bitar.


Eftersom jag inte hämtat den ur en bok så bjuder jag på receptet:
Deg:
4 ägg
5 1/2 dl socker
200 g smält smör
3 dl vetemjöl
6 msk kakao
2 msk vaniljsocker
1 nypa salt
Topping
4 hackade dubbeldaim
Gör så här:
1. Vispa ägg och socker.
2. Blanda alla torra ingredienser.
3. Rör försiktigt ner de torra ingredienserna. Sikta gärna.
4. Tillsätt de avsvalnade smöret.
5. Grädda i långpanna ca 20x30 cm i 175 grader i ca 30 min.
6. Strö över daimen på den varma kakan. Man kan sätta in kakan en kort stund i ugnen och sedan ta ut. Så daimen smälter fast lite lättare.
7. Skär upp kakan i bitar.
torsdag 28 augusti 2014
Min önskning för min 40-årsdag på måndag
Jag hoppas att jag får några böcker på min 40-årsdag på måndag. Jag önskar alla sorters böcker: Bakböcker, skönlitteratur, barnböcker, ungdomsböcker, faktaböcker. Skulle vara helt fantastiskt att få öppna mängder med bokpaket.
Jag skulle kunna bada i böcker precis som Joakim von Anka gör med sina pengar! Bara för att jag älskar böcker så mycket! Skulle i alla fall kunna göra det i tanken om inte annat! Tror maken skulle ha några ord att säga om jag fyllde ett rum med böcker. Dessutom skulle det nog vara lite hårt. däremot skulle jag kunna tänka mig ett bibliotek här hemma. Alla väggar täckta med vita, fina bokhyllor. Så en skön fåtölj och läslampa och ett fint bord att ha läsfikat på. Åh, vad jag skulle kunna ge för att få till det. Det vore en 40-års present som heter duga!
Jag skulle kunna bada i böcker precis som Joakim von Anka gör med sina pengar! Bara för att jag älskar böcker så mycket! Skulle i alla fall kunna göra det i tanken om inte annat! Tror maken skulle ha några ord att säga om jag fyllde ett rum med böcker. Dessutom skulle det nog vara lite hårt. däremot skulle jag kunna tänka mig ett bibliotek här hemma. Alla väggar täckta med vita, fina bokhyllor. Så en skön fåtölj och läslampa och ett fint bord att ha läsfikat på. Åh, vad jag skulle kunna ge för att få till det. Det vore en 40-års present som heter duga!
onsdag 27 augusti 2014
Stark som en Björn, snabb som en örn av Kalle Zackari Wahlström
Varför ska man läsa den här träningsboken? Då svarar jag att det kan man göra av säkert tusen skäl. Bland annat för att den är så rolig! För det är den verkligen. Kalle Zackari Wahlström lyckas få till det där roliga med bara något eller några extra ord. Det verkligen beundrar jag.
"Kruxet är att det där belöningssystemet jag pratade om är lite lurigt. Det belönar oss nämligen när vi struntar i att träna också. Suck."
Eller när han ger rådet att träna på studsmatta med ett barn och man ska hoppa tills barnet inte vill längre. Och rådet avslutas med ett "Lycka till!"
Men man kan också läsa boken för att bli peppad att träna också. För det blir man. Och har man inte blivit det innan kapitel 23, så blir man det då!
Man kan läsa boken för att man tycker det är intressant att få veta mer om några olika träningsformer. Jag slår vad om att du inte har samma syn på t ex Bodybuilding och Lidingöloppet.
Man kan läsa boken för att den har ett skönt förhållningssätt till träning och mat. Jag älskar t ex Kalles 5:2 diet! Du måste läsa om den!
Man kan läsa boken som en träningsbiografi. (Och nu blev jag genast nyfiken på hur vanliga dom är. Det känns inte som det är så vanligt. Men denna är ett utmärkt exempel på att det är intressant att läsa om andras träning. När man gör det på ett så här bra sätt!)

Det finns många träningsböcker där ute, men inte så många som är så här underhållande och faktiskt sunt stärkande. Och du: Missa den inte bara för att du tror att det inte är en bok för dig. För jag tror det är det. Läs och skratta. Läs och bli peppad. Läs och gråt om du vill. Men för guds skull läs!
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Stark som en Björn, snabb som en örn
Författare: Kalle Zackari Wahlström
Antal sidor:
Förlag: Printz publishing
ISBN: 9789187343339
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
"Kruxet är att det där belöningssystemet jag pratade om är lite lurigt. Det belönar oss nämligen när vi struntar i att träna också. Suck."
Eller när han ger rådet att träna på studsmatta med ett barn och man ska hoppa tills barnet inte vill längre. Och rådet avslutas med ett "Lycka till!"
Men man kan också läsa boken för att bli peppad att träna också. För det blir man. Och har man inte blivit det innan kapitel 23, så blir man det då!
Man kan läsa boken för att man tycker det är intressant att få veta mer om några olika träningsformer. Jag slår vad om att du inte har samma syn på t ex Bodybuilding och Lidingöloppet.
Man kan läsa boken för att den har ett skönt förhållningssätt till träning och mat. Jag älskar t ex Kalles 5:2 diet! Du måste läsa om den!
Man kan läsa boken som en träningsbiografi. (Och nu blev jag genast nyfiken på hur vanliga dom är. Det känns inte som det är så vanligt. Men denna är ett utmärkt exempel på att det är intressant att läsa om andras träning. När man gör det på ett så här bra sätt!)
Det finns många träningsböcker där ute, men inte så många som är så här underhållande och faktiskt sunt stärkande. Och du: Missa den inte bara för att du tror att det inte är en bok för dig. För jag tror det är det. Läs och skratta. Läs och bli peppad. Läs och gråt om du vill. Men för guds skull läs!
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Stark som en Björn, snabb som en örn
Författare: Kalle Zackari Wahlström
Antal sidor:
Förlag: Printz publishing
ISBN: 9789187343339
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
måndag 25 augusti 2014
Färgen på drömmar av Ruta Sepetys
Jag blir så glad över författare som Ruta Eepetys. Hon skriver böcker som jag bara tycker om på en gång. Böcker som direkt fångar mig. Med Färgen på drömmar så har hon gjort det igen. Hennes miljöskildringar omger mig och jag tas med till New Orleans. Jag ser allt klart framför mig och stämningen är magisk. Hon har fångat mig och får mig att läsa sida upp och sida ner med en värme inombords. Det är vackert när det händer.

Färgen på drömmar handlar om Sjuttonåriga Josie Moraine. Hon har vuxit upp på en bordell, men drömmer om att börja på universitet. Hennes mamma jobbar på bordellen och Josie brukar städa där. Det hela utspelar sig i New Orleans.
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Färgen på drömmar
Originaltitel: Out of easy
Författare: Ruta Sepetys
Antal sidor: 348
Förlag: B Wahlströms
ISBN: 9789175579092
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
Färgen på drömmar handlar om Sjuttonåriga Josie Moraine. Hon har vuxit upp på en bordell, men drömmer om att börja på universitet. Hennes mamma jobbar på bordellen och Josie brukar städa där. Det hela utspelar sig i New Orleans.
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Färgen på drömmar
Originaltitel: Out of easy
Författare: Ruta Sepetys
Antal sidor: 348
Förlag: B Wahlströms
ISBN: 9789175579092
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
söndag 24 augusti 2014
Fredagsbakat del 2
Den andra kakan jag bakade var minst lika god. Receptet kommer från Två Systrars Söta.
Receptet heter Morot-och kokoskakor.

Och jag vill bara visa vad som händer om man glömmer bakpulver och mjölet. Då blir det så här. Väldigt gott det också (jo jag var ju tvungen att smaka) men inte riktigt vad jag var ute efter.

Men skam den som ger sig. Jag gjorde en ny deg och den gången kom jag ihåg mjölet.

Rullade kakorna och la dom på en plåt.

När de var klara stämplade jag dom med min kakstämpel och här nedan ser ni resultatet. Givetvis provsmakade jag dom så fort de var svala nog. ;)

Receptet heter Morot-och kokoskakor.
Och jag vill bara visa vad som händer om man glömmer bakpulver och mjölet. Då blir det så här. Väldigt gott det också (jo jag var ju tvungen att smaka) men inte riktigt vad jag var ute efter.
Men skam den som ger sig. Jag gjorde en ny deg och den gången kom jag ihåg mjölet.
Rullade kakorna och la dom på en plåt.
När de var klara stämplade jag dom med min kakstämpel och här nedan ser ni resultatet. Givetvis provsmakade jag dom så fort de var svala nog. ;)
fredag 22 augusti 2014
Fredagsbak del 1
Fredagsbakade idag två olika kakor. Först ut är Vaniljrutor, de är löjligt goda. Så därför måste jag dela med mig av receptet:

Vaniljrutor
Deg
500 g smör
10 dl vetemjöl
4 dl socker
4 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver
Fyllning
5 dl créme fraiche
4 ägg
3 dl strösocker
2 dl kesella
1 msk vaniljsocker
Gör så här:
Degen behöver en stor bunke när man ska röra ihop den.

Rör ihop alla ingredienser till degen och tryck ut halva degen i en bakplåtspappersförsedd långpanna ( 30x40 cm ).

Blanda ihop fyllningen och häll den i långpannan.

Smula sedan över resten av degen.

Det hela gräddas i 200 grader i 30 minuter.
Vaniljrutor
Deg
500 g smör
10 dl vetemjöl
4 dl socker
4 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver
Fyllning
5 dl créme fraiche
4 ägg
3 dl strösocker
2 dl kesella
1 msk vaniljsocker
Gör så här:
Degen behöver en stor bunke när man ska röra ihop den.
Rör ihop alla ingredienser till degen och tryck ut halva degen i en bakplåtspappersförsedd långpanna ( 30x40 cm ).
Blanda ihop fyllningen och häll den i långpannan.
Smula sedan över resten av degen.
Det hela gräddas i 200 grader i 30 minuter.
torsdag 21 augusti 2014
Gå om intet av Sandra Gustafsson
Ni vet hur man ibland fastnar direkt i en historia när man läser den. Så var det för mig med Gå om intet. Fastän jag inte var förtjust i någon av personerna, så fängslade berättelsen mig och det är ett kvitto på en bra berättelse. När man vill läsa fast man inte tycker om hur personerna är. Boken bara svischade förbi och var alltför snabbt slut. Snyft!

Sara och Tobias har skilda historier om varandra om och Joakim. Joakim är mördad och hans flickvän Sara säger att hon har en affär med Joakims bror Tobias, men Tobias säger att de inte haft det. Vem ljuger och vem talar sanning? Och vem mördade Joakim?
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Gå om intet
Författare: Sandra Gustafsson
Antal sidor: 148
Förlag: Hoi förlag
ISBN: 9789175579092
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
Sara och Tobias har skilda historier om varandra om och Joakim. Joakim är mördad och hans flickvän Sara säger att hon har en affär med Joakims bror Tobias, men Tobias säger att de inte haft det. Vem ljuger och vem talar sanning? Och vem mördade Joakim?
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Gå om intet
Författare: Sandra Gustafsson
Antal sidor: 148
Förlag: Hoi förlag
ISBN: 9789175579092
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon
tisdag 19 augusti 2014
Releasefest för boken
Jag har varit på releasemingel för den vackra boken Det krävs tusen vackra ord. Kolla bara omslaget!!!

Releaseminglet hölls på mysiga och fina bokhandeln Bysis Bok och papper. Den måste jag besöka igen!


Visst dekorerar de fint?


Under högläsningen blev jag akut sugen på att läsa boken. Den verkar riktigt bra.

Releaseminglet hölls på mysiga och fina bokhandeln Bysis Bok och papper. Den måste jag besöka igen!
Visst dekorerar de fint?
Under högläsningen blev jag akut sugen på att läsa boken. Den verkar riktigt bra.
måndag 18 augusti 2014
Helt rätt att han fick medalj
Jag läste idag att Martin Widmark fått medaljen Illis quorum av regeringen. Motiveringen är:
"Regeringen tilldelar författaren Martin Widmark medaljen i guld av åttonde storleken med inskriften Illis quorum meruere labores för hans utomordentliga författarskap och inspirerande arbete med att främja barns och ungas läsning."
Det är helt rätt att han fått det tycker jag. Han har ju jobbat med projektet En läsande klass, som är ett suveränt gratis material för alla skolor. Jag kommer arbeta med det i höst med min fyra.
Det är kul när man visar uppskattning för någon som gör ett bra jobb för att främja läsningen. Heja Martin Widmark och grattis!
"Regeringen tilldelar författaren Martin Widmark medaljen i guld av åttonde storleken med inskriften Illis quorum meruere labores för hans utomordentliga författarskap och inspirerande arbete med att främja barns och ungas läsning."
Det är helt rätt att han fått det tycker jag. Han har ju jobbat med projektet En läsande klass, som är ett suveränt gratis material för alla skolor. Jag kommer arbeta med det i höst med min fyra.
Det är kul när man visar uppskattning för någon som gör ett bra jobb för att främja läsningen. Heja Martin Widmark och grattis!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)