onsdag 27 augusti 2014

Stark som en Björn, snabb som en örn av Kalle Zackari Wahlström

Varför ska man läsa den här träningsboken? Då svarar jag att det kan man göra av säkert tusen skäl. Bland annat för att den är så rolig! För det är den verkligen. Kalle Zackari Wahlström lyckas få till det där roliga med bara något eller några extra ord. Det verkligen beundrar jag.

"Kruxet är att det där belöningssystemet jag pratade om är lite lurigt. Det belönar oss nämligen när vi struntar i att träna också. Suck."

Eller när han ger rådet att träna på studsmatta med ett barn och man ska hoppa tills barnet inte vill längre. Och rådet avslutas med ett "Lycka till!"

Men man kan också läsa boken för att bli peppad att träna också. För det blir man. Och har man inte blivit det innan kapitel 23, så blir man det då!

Man kan läsa boken för att man tycker det är intressant att få veta mer om några olika träningsformer. Jag slår vad om att du inte har samma syn på t ex Bodybuilding och Lidingöloppet.

Man kan läsa boken för att den har ett skönt förhållningssätt till träning och mat. Jag älskar t ex Kalles 5:2 diet! Du måste läsa om den!

Man kan läsa boken som en träningsbiografi. (Och nu blev jag genast nyfiken på hur vanliga dom är. Det känns inte som det är så vanligt. Men denna är ett utmärkt exempel på att det är intressant att läsa om andras träning. När man gör det på ett så här bra sätt!)


Det finns många träningsböcker där ute, men inte så många som är så här underhållande och faktiskt sunt stärkande. Och du: Missa den inte bara för att du tror att det inte är en bok för dig. För jag tror det är det. Läs och skratta. Läs och bli peppad. Läs och gråt om du vill. Men för guds skull läs!

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Stark som en Björn, snabb som en örn
Författare: Kalle Zackari Wahlström
Antal sidor:
Förlag: Printz publishing
ISBN: 9789187343339
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon



måndag 25 augusti 2014

Färgen på drömmar av Ruta Sepetys

Jag blir så glad över författare som Ruta Eepetys. Hon skriver böcker som jag bara tycker om på en gång. Böcker som direkt fångar mig. Med Färgen på drömmar så har hon gjort det igen. Hennes miljöskildringar omger mig och jag tas med till New Orleans. Jag ser allt klart framför mig och stämningen är magisk. Hon har fångat mig och får mig att läsa sida upp och sida ner med en värme inombords. Det är vackert när det händer.



Färgen på drömmar handlar om Sjuttonåriga Josie Moraine. Hon har vuxit upp på en bordell, men drömmer om att börja på universitet. Hennes mamma jobbar på bordellen och Josie brukar städa där. Det hela utspelar sig i New Orleans.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Färgen på drömmar
Originaltitel: Out of easy
Författare: Ruta Sepetys
Antal sidor: 348
Förlag: B Wahlströms
ISBN: 9789175579092
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

söndag 24 augusti 2014

Fredagsbakat del 2

Den andra kakan jag bakade var minst lika god. Receptet kommer från Två Systrars Söta.

Receptet heter Morot-och kokoskakor.




Och jag vill bara visa vad som händer om man glömmer bakpulver och mjölet. Då blir det så här. Väldigt gott det också (jo jag var ju tvungen att smaka) men inte riktigt vad jag var ute efter.


Men skam den som ger sig. Jag gjorde en ny deg och den gången kom jag ihåg mjölet.


Rullade kakorna och la dom på en plåt.


När de var klara stämplade jag dom med min kakstämpel och här nedan ser ni resultatet. Givetvis provsmakade jag dom så fort de var svala nog. ;)



fredag 22 augusti 2014

Fredagsbak del 1

Fredagsbakade idag två olika kakor. Först ut är Vaniljrutor, de är löjligt goda. Så därför måste jag dela med mig av receptet:



Vaniljrutor

Deg
500 g smör
10 dl vetemjöl
4 dl socker
4 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver

Fyllning
5 dl créme fraiche
4 ägg
3 dl strösocker
2 dl kesella
1 msk vaniljsocker

Gör så här:
Degen behöver en stor bunke när man ska röra ihop den.



Rör ihop alla ingredienser till degen och tryck ut halva degen i en bakplåtspappersförsedd långpanna ( 30x40 cm ).


Blanda ihop fyllningen och häll den i långpannan.



Smula sedan över resten av degen.



Det hela gräddas i 200 grader i 30 minuter.

torsdag 21 augusti 2014

Gå om intet av Sandra Gustafsson

Ni vet hur man ibland fastnar direkt i en historia när man läser den. Så var det för mig med Gå om intet. Fastän jag inte var förtjust i någon av personerna, så fängslade berättelsen mig och det är ett kvitto på en bra berättelse. När man vill läsa fast man inte tycker om hur personerna är. Boken bara svischade förbi och var alltför snabbt slut. Snyft!


Sara och Tobias har skilda historier om varandra om och Joakim. Joakim är mördad och hans flickvän Sara säger att hon har en affär med Joakims bror Tobias, men Tobias säger att de inte haft det. Vem ljuger och vem talar sanning? Och vem mördade Joakim?

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Gå om intet
Författare: Sandra Gustafsson
Antal sidor: 148
Förlag: Hoi förlag
ISBN: 9789175579092
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon


tisdag 19 augusti 2014

Releasefest för boken

Jag har varit på releasemingel för den vackra boken Det krävs tusen vackra ord. Kolla bara omslaget!!!


Releaseminglet hölls på mysiga och fina bokhandeln Bysis Bok och papper. Den måste jag besöka igen!





Visst dekorerar de fint?





Under högläsningen blev jag akut sugen på att läsa boken. Den verkar riktigt bra.



måndag 18 augusti 2014

Helt rätt att han fick medalj

Jag läste idag att Martin Widmark fått medaljen Illis quorum av regeringen. Motiveringen är:

"Regeringen tilldelar författaren Martin Widmark medaljen i guld av åttonde storleken med inskriften Illis quorum meruere labores för hans utomordentliga författarskap och inspirerande arbete med att främja barns och ungas läsning."

Det är helt rätt att han fått det tycker jag. Han har ju jobbat med projektet En läsande klass, som är ett suveränt gratis material för alla skolor. Jag kommer arbeta med det i höst med min fyra.

Det är kul när man visar uppskattning för någon som gör ett bra jobb för att främja läsningen. Heja Martin Widmark och grattis!



söndag 17 augusti 2014

När prinsessor går på zoo av Per Gustavsson

När prinsessor går på zoo är ytterligare en sån där härlig bok som visar att flickor kan vara starka, uppfinningsrika och modiga utan att vara pojkflickor. Man får piffa till sig om man vill när man är tjej. Också när man är kille. Det är en sån viktig bok att läsa för både flickor och pojkar. I den här boken är det självklart att prinsessan och pojken hjälps åt att fånga djuren som de tror har rymt. Det är både prinsessan och pojken som påhittiga och modiga. De ger varandra beröm och visar att två är bättre än en. Så avslutas boken med den härliga meningen:

"-Gärna! Då kan jag vara en prinsessa som håller tal och räddar alla ifall något händer.
- Ja det kan du säger Prinsessan.
för sånt gör prinsessor!"


Underbart eller hur?


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: När prinsessor går på zoo
Författare: Per Gustavsson
Antal sidor: 32
Förlag: Natur & Kultur
ISBN: 9789127134553
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

fredag 15 augusti 2014

Kongospår av Christian Unge

Det är en spännande bok och jakten på Martin gör att de lästa sidorna blir allt fler. Man har inte en tråkig stund med Kongospår. Jag gillar också att läsa om Martin Royekens både för att han känns trovärdig och är en karaktär som man inte kan låta bli att gilla.


Kongospår handlar om läkaren Martin Royekens och hans jakt efter sanningen om vad hans familj gjorde i Kongo på 60-talet. Men några vill inte att Martin ska veta sanningen eller att någon berättar sanningen. Det är farliga personer.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Kongospår
Författare: Christian Unge
Serie: Afrikatriologin 2
Antal sidor: 391
Förlag: Christian Unge production
ISBN: 9789198054323
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

onsdag 13 augusti 2014

Denna månads bokcirkelbok som du kan vara med och prata om

Den nya boken i nätbokcirkeln är Expeditionen av Bea Uusma. Du får gärna vara med och prata om den tisdagen den 23 september kl. 20. Det kommer då att finnas en länk till ett chatrum där vi skriver och pratar kring boken.

tisdag 12 augusti 2014

Valet är ditt av Christina Waldén

Jag ler när jag läser denna bok, för den är lättläst men samtidigt informativ men inte det minsta torr och tråkig utan tvärtom. Man lär sig samtidigt som man läser en bra berättelse. När jag läste den insåg jag att jag kan använda den med våra klasser i skolår 4-6, som en kort högläsningsboken. Perfekt sätt att väcka intresse kring vårt tema valet. Storasyster, om du läser detta, denna måste ju vara perfekt för dina elever också!



Valet är ditt är en lättläst bok (från Vilja förslag som ger ut lättläst för läsovana barn, ungdomar och vuxna) om Hamed som ska rösta för första gången. Eftersom han är ensamkommande flyktingbarn och inte är svensk medborgare får han än inte rösta i alla tre valen utan bara kommun och landsting. Han möter grannen Rut som inte tänker rösta. Hamed tycker det är viktigt att rösta. Han säger:
- Rut! Du är en lyckans ost som får rösta!
I slutet av boken finns fakta om val i Sverige.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Valet är ditt
Författare: Christina Waldén
Antal sidor: 62
Förlag: Vilja
ISBN: 9789175671796
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

måndag 11 augusti 2014

Silverfisken av Sofia Rapp Johansson

Jag mår fysiskt illa när jag läser. Efter ett tag kan jag bara inte tvinga mig att läsa vidare. Jag gör en paus. Gråter. Svär. Sedan hoppar jag till slutet och läser det. Jag mäktar inte med att läsa hela boken. Den styrkan finns inte i mig.

Det är vidrigt, ofattbart och jag vill bara inte att det ska vara skrivet utifrån egna upplevelser. Men det är det. Och det är bra skrivet. Helt fantastiskt skrivet. Men fruktansvärt obehagligt att läsa. De finurliga rimmen innehåller hemskheter som gör att hjärtat vill krypa ur bröstet på mig. Jag blir så arg och vill kriga för denna lilla tjej. Jag vill skrika och slå. Jag vill ruska och skaka. Jag vill lyfta upp henne och springa långt bort. Ge henne trygghet och se till att de ALDRIG, ALDRIG händer igen!





Silverfisken är en diktsamling om övergrepp.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Silverfisken
Författare: Sofia Rapp Johansson
Antal sidor: 152
Förlag: Albert Bonnier förlag
ISBN: 9789101002793
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

söndag 10 augusti 2014

Hemliga klubben: Fallet med det sjunkna skeppet av Susanne MacFie

Fallet med det sjunkna skeppet är ytterligare en bra bok i serien Hemliga klubben. Min dotter älskade den. Hon säger så här om den:

"Den var jättejättebra. Jag gillar mysteriet och att det är svårt att lösa. Det är coolt med det hemliga språket. Det känns som man är med och löser mysteriet."

Jag kan inte annat än hålla med henne. Bra skrivet och spännande! Rekommenderas starkt!



Fallet med det sjunkna skeppet handlar om att ett gammalt skepp ska bärgas. På skeppet finns en silverskatt. Så försvinner den och Måns och Moa bestämmer sig för att lösa mysteriet. De kommer på tre misstänka som var och en har bra motiv till att ta silverskatten. Men vem av dom är det?

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Hemliga klubben: Fallet med det sjunkna skeppet
Författare: Susanne MacFie
Serie: Hemliga klubben del 11
Antal sidor: 107
Förlag: Memo förlag
ISBN: 9789187217159
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon