lördag 5 juli 2014

Jakarandaträdets barn

Jakarandaträdets barn överraskade mig. Den handlade om något jag inte läst om eller tänk på förut. Det är en stark berättelse om Iran efter en revolution som blivit något värre istället för bättre. Då blir det de islamistiska trossatserna som gäller, hyllas och följs väldigt strikt. De som tänker annorlunda sätts i fängelser. Det är en väldigt gripande historia om familjer som splittras och förändrats. Om vikten av att våga stå för det man tror på och att det inte är bättre att glömma och gå vidare utan att vi behöver minnas.


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Jakarandaträdets barn
Författare: Sahar Delijani
Antal sidor: 281
Förlag: Bokförlaget Forum
ISBN: 9789137139777
Finns t ex hos: Adlitbris, Bokus, Cdon

fredag 4 juli 2014

Min är hämnden av Varg Gyllander

När man har två döttrar är det svårt att läsa berättelser om barn som far illa och speciellt flickor. Särskilt när bokens flicka är lika gammal som min egen dotter. Men det här är en spännande historia och jag kan inte låta bli att fortsätta läsa den trots detta. Jag sveps med i jakten på att hitta flickan och glömmer faktiskt bort att andas ibland. Tur att jag måste ta läspauser!

Jag har tyckt om att läsa om karaktärerna i Varg Gyllanders serie och känner sorg över att serien är slut nu, även om jag kan förstå att den inte kan fortsätta för alltid. Karaktärerna i serien är verklighetstrogna och det är nog därför det känns så svårt att skiljas från dom. Vad kommer att hända dem sedan?



Min är hämden handlar om en flicka som försvinner på Skansen. Flickans pappa är en känd politiker. Är det hela förknippat med honom? Eller är är det flickans mamma Natasja som är inblandad i det hela? Eller är det en pedofil som varit i farten?

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Min är hämnden
Författare: Varg Gyllander
Del av serie: Ulf Holtz och Pia Levin 5
Antal sidor: 392
Förlag: Massolit
ISBN: 9789187747007
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

torsdag 3 juli 2014

Zack av Mons Kallentoft & Markus Lutteman

Vilket driv! Vilken spänning! Och så den här anti-hjälten Zack, som absolut går hem hos mig! Gillar inte bara hur Zack beskrivs, utan även de andra. De känns helt klart möjliga! Författarna har lyckats oerhört bra med den här berättelsen. Jag kommer inte att kunna låta bli att läsa nästa bok! De har skapat mersmak hos mig. Både med karaktärerna, samtidsskildringen och miljöerna. Dessutom väcker historien många olika slags känslor och det kanske är det som också gör att den är så bra!

Kortfattat kan jag säga: Zack är en riktigt bra kriminalroman/thriller, som du inte bör missa att läsa!


Zack handlar om polismannen Zack, som haft en jobbig uppväxt. Mordet av hans mamma, som också arbetade som polis, hemsöker honom. Dessutom tar Zack droger ibland, vilket han skäms för men inte kan låta bli. Så avrättas några unga asiatiska kvinnor på det mest hemska sätt och Zack och hans grupp sätts på det hela. Är det ett rasistiskt brott eller är det en uppgörelse mellan gäng?

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Zack
Författare: Mons Kallentoft & Markus Lutteman
Del av serie: Herkulseserien 1
Antal sidor: 386
Förlag: Bookmark
ISBN: 9789175470986
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

onsdag 2 juli 2014

Piratkalas

Dottern har haft piratkalas idag. Så här såg det ut:


Hittade dödskalle-kakformar. Perfekt!


Enkel dekoration på mina muffins i form av en bit mandelmassa som plattades ut till en rundel. Sedan målade jag enkla sjörövare på med karamellfärgspennor.


Muffinsformarna såg ut så här:


Barnen fick göra chokladbollar.





Tårtan:








Vi hittade den isbitalåda som gav isbitar i form av skelettdelar. Uppskattat!





Det hela avslutades med en skattjakt där de skulle lista ut ett hemligt meddelande. De fick bland annat kolla vilken färg på klädnyporna det fanns flest av på torkvindan och hitta ett ord i en bok på en speciell sida.

Skatten var en kista fylld med godis. Kistan skrev vi ut från internet och klistrade ihop.



tisdag 1 juli 2014

Må bättre med läsning

Såg denna bild på Facebook


För mig stämmer det så bra. När jag är som mest stressad har jag också störst lässug och när jag läser mår jag mycket bättre.

Så läkare borde ordinera läsning också som kompletterande medicin, kanske i samarbete med biblioteken. Det vore väl något?

söndag 29 juni 2014

I huvudet på Colin Fischer av Ashley Edward Miller

Vissa böcker tycker man om från första sidan. Detta är en av dom. I huvudet på Colin Fischer är en sån härlig historia om en 14-årig kille med Asberger. Colin lever sitt liv genom att anteckna det som händer runt om honom i en anteckningsbok. Jag älskar hans små anteckningar, som känns väldigt trovärdiga Asbergers.

"Sandy Ryan har en romantisk relation med Eddie. Troligen en konsekvens av att brösten har utvecklats, och framträdandet av andra sekundära sexuella karaktäristiska. Undersök."


En dag går en pistol av i matsalen, men ingen ser vem det är som skjuter. Ingen blir skadad, men en kille misstänks och blir avstängd. Colin försöker lösa mysteriet om vems pistolen i matsalen är för han tror inte det är den killen som gjort det och han vill att det hela ska lösas och bli rätt. Han älskar nämligen detektivhistorier.




Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: I huvudet på Colin Fischer
Originaltitel: Colin Fischer
Författare: Ashley Edward Miller & Zack Stentz
Antal sidor: 223
Förlag: Bonnier Carlsen
ISBN: 9789163872860
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

lördag 28 juni 2014

Bästa radioprogrammet om böcker och läsning!!!!

Åhhhhh. Mitt absoluta favoritprogram om böcker och läsning har börjat om idag. Det heter Min Bokhylla.

Det är med Mark Levengood och Jenny Lind. De åker hem till kändisar och kollar in deras bokhylla.

Det är mysigt, humorfyllt och gjort med stor värme! Man njuter av att lyssna och känner saknad när programmet är slut!

Förra säsongen var så otroligt bra, så jag hoppas mycket på denna! Du måste bara lyssna! Jag kan avslöja att första avsnitten lovade gott för denna säsong!

Första programmet av Min bokhylla är hemma hos Måns Herngren:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/387539?programid=4505





Om ni vill fynda billiga böcker ska ni åka till

Jag måste bara ge ett tips om ni vill fynda billiga böcker, för då ska ni åka till Kungens Kurva i Stockholm. Det är utförsäljning av böcker i Decathlonhuset och det håller på till den 13 juli, så skynda skynda! Perfekt att göra nu när det ändå inte är något strandväder. Att köpa billiga böcker och samtidigt få göra något kul att göra är ju verkligen två flugor i en smäll!

Öppettiderna är:
mån - fre: 10-19
lör - sön: 10-17


1 bok: 40 kr
4 böcker: 100 kr
10 böcker: 200 kr


Det är alla möjliga böcker. Barn-ungdomsböcker, deckare, romaner, kokböcker, trädgårdsböcker etc
Bland annat de ni ser på bilderna.

fredag 27 juni 2014

Blink : en kärleksroman av Mette Finderup

Blink : en kärleksroman är en rätt trevlig läsupplevelse. Den är lättläst, charmig och jag fattade tycke för flera av karaktärerna. Det är många personer att hålla reda på, men det går alldeles utmärkt.


Blink : en kärleksroman handlar om flera ungdomar i Danmark och deras möte med och berättelse om kärleken.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Blink : en kärleksroman
Originaltitel: Blink - En kærlighedsroman
Författare: Mette Finderup
Antal sidor: 236
Förlag: Opal
ISBN: 9789172994980
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

torsdag 26 juni 2014

Fem stjärnor för Färglösa av Sölve Dahlgren

Fem stjärnor för Färglösa är bok med en hel del humor blandat med spänning och färgstarka karaktärer. Jag gillade verkligen idén med Five star city. De delarna av boken slukade jag. Tanken på att en undergångshotad stad kanske kan räddas och den positiva känslan det skapar skapade en bra läsupplevelse för mig.

Tiden flög fram när jag läste boken och det här är den typen av bok som passar bra på sandstranden eller hängmattan. Trevlig sommarläsning med andra ord.



Fem stjärnor för Färglösa handlar om det lilla samhället Färglösa som riskerar att gå i konkurs. Då kommer Lennart som en räddande ängel, med sin ide om att göra Färglösa till en "five star city". Så blir Lennarts bror kidnappad och en annan man hittas död i ett hus. Vad är det som händer? Den unge journalisten Filip Fredriksson försöker ta reda på hur allt hänger ihop.

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Fem stjärnor för Färglösa
Författare: Sölve Dahlgren
Antal sidor: 390
Förlag: Hoi förlag
ISBN: 9789175579290
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

tisdag 24 juni 2014

Chatta här ikväll om Ängeln på Malmskillnadsgatan

Du kan chatta med oss klockan 19 ikväll om boken Ängeln på Malmskillnadsgatan.

Klicka här för att komma till chatten.

Kommer du inte in skriv en kommentar så försöker jag hjälpa dig

Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson

Om du bara ska läsa en bok denna sommar, så läs Jag heter inte Miriam. Den är makalöst bra! Men var beredd på känslostormar i dig. Läs den en solig dag för du kan behöva solen för att hjälpa dig igenom. Då menar jag inte att den är så hemsk att det är en plåga att läsa den, men att det gör ont att läsa om hur vansinnigt man behandlade människor. Det är en sak jag aldrig kommer att förstå. Hur man kan behandla människor, som om de inte är värda ens så mycket som ett sandkorn. Hur man kan tycka att man får göra illa en annan så med både ord och handling.

Läs boken för att vi får inte glömma vad som hände med judar, romer och andra som man bestämde sig för att de inte var vatten värda. För att om vi glömmer historien, kanske den upprepar sig igen. Vi behöver speciellt komma ihåg i dessa tider då röster börjar höjas och partier komma till makten, som står för saker som jag bara baxnar över att folk tycker är okej.

Ändå grottar boken inte ner sig i det hemska utan berättar bara valda delar så man ska förstå Miriam och det gör man verkligen! Det som också gör denna bok så bra är språket i den. Det är fantastiska skildringar av t ex tidsandan men också ögonblicksbilder.

Så måste jag också tipsa om att Jag heter inte Miriam är en riktigt bra bokcirkelbok. Det finns mycket att prata om när man läser boken. Vi pratade om den i min nätbokcirkel. Då pratade vi bland annat om romerna och om hur de fortfarande inte behandlas så bra.

Det finns så mycket bra att säga om denna bok, men jag ska sluta nu. För nu är det dags för dig att läsa den!


Jag heter inte Miriam handlar om en gammal kvinna som överlevt andra världskriget i koncentrationsläger. Hon tillhör romerna, men det är en hemlighet hon begravt djupt inom sig. Istället har hon levt som tysk jude i Sverige, sedan hon befriats från koncentrationslägret. Hon vill inte minnas vad som hänt henne innan hon kom till Sverige, men minnena letar sig alltid fram.

Betyg: 5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Jag heter inte Miriam
Författare: Majgull Axelsson
Antal sidor: 458
Förlag: Brombergs
ISBN: 9789173374668
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

måndag 23 juni 2014

Läsning och fotbolls-VM och idrottare som läser

Jag sitter och ser lite på fotbolls-VM och plötsligt börjar jag tänka på läsning. Jag börjar nämligen fundera över vilken idrottsgrupp som har flest läsare bland sina utövare och varför det är just så. Det vore väldigt intressant att veta. Ännu mer intressant vore om de gick ut i medierna och berättade om sitt läsande. Hur många fler läsovilliga skulle då inte ge läsningen en chans?