lördag 7 juni 2014

Bibliotek: härligt eller skrämmande?

Jag hörde på radion häromdagen och den personen tyckte att bibliotek var skrämmande. När han gick in på biblioteket så såg han bara alla böcker som han inte skulle hinna läsa. Tänk vad olika det är. Jag blir lycklig när jag går in på bibliotek. Jag ser alla möjligheter det finns att läsa! Det känns tryggt och hoppfullt att det finns så mycket att läsa!

Hur känns det för dig?



fredag 6 juni 2014

Orange is the new black

Jag har helt fastnat i tv-serien Orange is the new black! Den är ju så bra! Så bra att jag förlorar sömn på grund av den! Är det någon fler som ser den?



onsdag 4 juni 2014

Helt underbar ananaskaka

Bakade till eleverna. Gjorde en Ananaskaka från Hemmets stora bakbok. Den gjorde succé hos eleverna! Så underbart saftig den var! Jo, den är tyvärr slut. Åt upp en överbliven bit ikväll och den var bara överbliven för att en elev var borta idag. Det var verkligen ett jättebra recept!


Hemligheten till saftigheten kom från krossad ananas. Kakan har nämligen inget smör i själva kakan.


Och bara 4 msk smör i kokostäcket.





Så nu står det Supergod bredvid receptet i boken!



tisdag 3 juni 2014

JAAAA

Jag har satt betygen nu! Jag är friiiiii!!!! Helt underbart! Jag har till och med dubbelkollat i systemet att allt stämmer och kollat igenom att alla betygen verkligen känns rätt för varje elev. Det med tre timmar till godo före deadline. Wow! Fast det blir ingen nöjesläsning ikväll. Ska bara njuta i soffan framför Big Bang Theory och skratta lite. Det behöver jag!


måndag 2 juni 2014

Om du bara visste av Caroline Säfstrand

Om du bara visste är en svensk liten sommarkaramell. Den har det där som gör att man kurar ihop sig med boken i famn och bara läser. Berättelsen fängslar och den är skriven med en sån värme att trots att vissa saker är jobbiga blev det inte jobbigt att läsa. Dessutom bara älskar jag omslaget.



Om du bara visste handlar om Elin som flyr från pojkvännen, sedan hon hittat en förlovningsringar i hans ficka. Det är hennes barndom som sätter kuggar i hjulen för henne. Hon flyr till Hallands väderö. Hennes granne blir Anja, som har sina egna demoner att kämpas med. De två hittar varandra och hjälper varandra att kämpa med det förflutna.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Om du bara visste
Författare: Caroline Säfstrand
Antal sidor: 284
Förlag: Massolit förlagsgrupp
ISBN: 9789187135606
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

lördag 31 maj 2014

Sandras Gustafssons releasefest

Mitt liv är rätt hektiskt med alla nationella prov, omdömen och betyg. Så hektiskt att jag glömde bort att berätta om den trevliga, om än varma, releasefesten jag var på för Sandra Gustafssons nya bok Gå om intet. (högsommarvärmen slog ju verkligen till!!! )





Vi var många där som firade henne. Det är verkligen vardagslyx att få lämna sitt jobb och åka och få en avkopplande och trevlig kväll med alla trevliga människor. Hoppas Sandra tyckte kvällen blev så bra som jag tyckte den blev!


Sandra Gustafsson är en duktig författare som skriver mörka och berörande böcker. Har du inte läst Maskrosungen och Svedd ska du kasta dig över dem! Nästa bok i min lista att läsa är hennes nya Gå om intet. Ska bli så spännande art påbörja den!


Tack för inbjudan till festen och tack för allt underbart läsgodis!!!

fredag 30 maj 2014

Ser fram emot mer lästid

Jag har suttit hela dagen och kvällen med omdömen och betyg.


Jag kan säga att jag ser fram emot när det är helt klart. För den som undrar är fotot ett av ämnena jag bedömt. Varje liggande rad är en elev och varje tredje stående rad är en sak att bedöma inom ämnet. Det ska sättas E, C eller A och det är dessutom kluriga saker att bedöma. Kräver tankemöda!

Tisdagen är sista dagen för att sätta betyg och sedan har jag bara en klass som jag ska sätta omdömen i engelska för och det är klart onsdag. Sedan är jag fri att läsa igen! Och jisses vad det ska läsas då!!!

torsdag 29 maj 2014

Hitta hem av Susanne Boll

Om ni vill läsa en bra bok ska ni läsa Hitta hem. Fast först ska ni absolut läsa Det enda rätta, som är boken före denna. Nu undrar ni förstås vad det är som gör boken så bra. Jo, det är Susannes förmåga att skildra människor och speciellt udda människor. Detta kombinerar hon med en spännande historia, som får en att vilja läsa vidare.


Susanne Boll har tillsammans med sitt band Keep it up spelat in ett Soundtrack till boken. Det kan ni lyssna på här:
http://open.spotify.com/album/4WYodPZBkZmJi7vVIqAz79

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Hitta hem
Författare: Susanne Boll
Sidor: 329
Förlag: Damm förlag
ISBN: 9789175371191
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

onsdag 28 maj 2014

Releasefest

Varit på trevlig releasefest för författarna Varg Gyllander och Susanne Bolls nya böcker Min är hämden och Hitta hem.

Duktiga Susanne underhöll oss med två låtar med sitt band Keep it up. De har gjort ett soundtrack till hennes bok Hitta hem.



tisdag 27 maj 2014

40 - constant reader av Linda Skugge

Jäklar vilka texter Linda Skugge skriver. Man riktigt känner smärtan och osäkerheten. Men också ilskan och vägran att tvinga att göra om sig för att passa in. Det är vass kritik men boken är också skriven med humor.



Så det här med att hon gör massor av referenser till böcker i sin bok. Jag älskar det! Så härligt att se att någon annan älskar att läsa och slukar böcker.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: 40 - constant reader
Författare: Linda Skugge
Sidor: 195
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 9789164204257
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

söndag 25 maj 2014

Kalas

Hade kalas för dottern idag. Det blev både cupcakes


och kattkakor bakade ur boken Dekorera cupcakes, kakor och tårtor. Bra bok!


Så hade jag gjort Cake pops men receptet kom från formen jag hade köpt. De var väldigt roliga att göra.





Men jag är ingen hejare på att göra sådana. Haha. Men tänker göra dom fler gånger så jag får väl till dom bättre och bättre. För det märktes skillnad bara från den första till den sista jag gjorde.


Det är som sockerkaksbollar som man doppar i choklad eller annan topping och dekorerar.

torsdag 22 maj 2014

Havsvatten av Ann Rosman

Jag ville verkligen inte att den här boken skulle ta slut. Jag fullkomligt älskade den och blev ännu mer intresserad av den här tidsperioden. Det är en fängslande tid. Fylld med hopp och framåtanda. Dessutom så nära vår, men ändå så annorlunda.

Ann Rosman gör som vanligt ett bra jobb med att suga in mig i den tiden! Hon gör det så lätt för mig som läsare att bara befinna mig där, mitt uppe i allt. Vad jag avundas er alla som inte läst Havskatten. Har ni inte läst den så gör det! Det är en utmärkt sommarbok.


Havskatten handlar om dels om att när Marstrands deltidsbrandkår tränar rökdykning så hittas en död man bland de kroppar som lagts ut för övningen på Marstrands Turisthotell. Karin Adler kallas in tillsammans med sina kollegor Folke och Robert. Varför har mannen dött?

Dels utspelar sig boken 1906 i Marstrand på turisthotellet, där direktör Lundberg tagit in för att bota dotterns sjukdom på kallbadhuset och för att hitta en make till henne. Kung Oscar II kommer också till kurorten och alla vill vara dör han är.

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Havskatten
Författare: Ann Rosman
Del av serie: Karin Adler del 5
Sidor: 495
Förlag: Damm förlag
ISBN: 9789173519441
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

onsdag 21 maj 2014

Tips på vad man ska se i Amsterdam del 2

Det finns många fina museum i Amsterdam.

Museum of Bags and Purses är ett riktigt bra och intressant museum. Där får man se väskor och börsar från alla tider!


Så finns det fina Rijksmuseumet. Där finns det både vackra tavlor men även andra samlingar. Väldigt mycket att titta på!!!

















Men också ett underbart bibliotek!






Är man intresserad av Van Gogh så kan man besöka Van Gogh-museet. Det är också väl värt att besöka.