söndag 6 april 2014

Kranvridarna av Karin Brunk Holmqvist

Kranvridarna är en riktig mysig och trevlig läsning. Det är en varm berättelse som får mig att le.



Kranvridarna handlar om byn Spjutstorp på Österlen och några människor i den bok. Det går utför med byn. Affären är stängd och nu ska bussen sluta köra genom Spjutstorp också. Men byborna vägrar ge upp. De samlas och samlar ihop en gäng idéer till att få fart på byn igen, bland annars startar de en Secondhandaffärer.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Kranvridarna
Författare: Karin Brunk Holmqvist
Sidor: 250
Förlag: Kabusa böcker
ISBN: 9789173553452
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Tuktad till frihet av Magnus Utvik

Den berör in i själen den här boken. Tuktad till frihet är inte en lättläst bok man läser för att fly verkligheten en stund, utan en bok man läser för att den är viktig och för att den berör. För att historia är inte sådant som vi ska glömma, utan historia är det vi ska minnas för att ha en chans att förhindra att det händer igen. Och det här är något som vi aldrig vill ska upprepas! Tuktad till frihet är en välskriven bok om något som är så vämjeligt att man önskar att det inte var sant!





Tuktad till frihet handlar om Hans Scheike och hans kvinnor och deras sekt där de hade så kallad risterapi med barn.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tuktad till frihet
Författare: Magnus Utvik
Sidor: 192
Förlag: Norstedts förlag
ISBN: 9789113052977
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

lördag 5 april 2014

Fredagsbakat ur Hemmets stora bakbok

Den här gången bakade jag och yngsta dottern Gaffelkakor ur Hemmets stora bakbok.

Klart dockan Rosi ska vara med och hjälpa till!


Till chokladen är det bäst att ta lilla kniven! ;)


Pistaschnötter och choklad - kan det bli bättre?








Om de smakade gott? Jajamensan! Det är något speciellt med nötter i kakor. Gillar den där knaprigheten som blir.

fredag 4 april 2014

Lilla Berlin av Ellen Ekmans

Jag skrattar högt när jag läser denna seriebok. Den är bara såååååå bra! Ellen Ekman fångar precis dagens samhälle och gör det med den härligaste humor. Det är så där att jag inte kan låta bli att visa boken för de som råkar vara i min närhet och säga: Läs det här! Det är så kul!


Ni som brukar läsa Metro känner säkert igen hennes serie Lilla Berlin. Det här är samlade seriestrippar från första året.

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Lilla Berlin
Författare: Ellen Ekman
Sidor: 157
Förlag: Kolik förlag
ISBN: 9789186509293
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

14 av Alexandra-Therese Keining

Jag var fast på en gång när jag läste den här boken. Jag hade bara tänkt läsa en liten stund men jag var tvungen att läsa hela.



14 handlar om fem tonåringar och det hela utspelar sig under en helg. Alla har sina problem. Mathilda som inte står ut hemma utan som vill rymma någon helg till Stockholm. Billie som saknar sin pappa och som vill att han kommer hem. Fredrik som saknar vänner. Carl-Henrik som är adopterad och har fått en lillasyster som inte är adopterad.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: 14
Författare: Alexandra-Therese Keining
Sidor: 227
Förlag: Lilla Piratförlaget
ISBN: 9789187027567
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

torsdag 3 april 2014

Var på Bok-AW igår

Jag var på ett mycket trevligt bok-aw igår hos Norstedts.

Det var ju så vackert väder att jag först bara var tvungen att ta några foton på vackra Stockholm, eftersom jag var tidig.














Först ut när det gäller författarsamtalen var Amanda Svensson och hennes piratbok i nutidsmiljö och folkhögskola. Det var ett intressant samtal.




Sedan var det Stefan Norrthon som i höst släpper sin bok Det är alldeles för få som ger upp. Intressant titel, eller hur? Vi var flera som pratade sedan om att man vill ju läsa den nu. Inte vänta till i höst!


Sedan var det dags för Skypesamtal med Hugh Howey. Ett väldigt trevlig samtal där vi fick möta en ödmjuk Hugh Howey, som inte tar ut någon seger i förskott. Hans bok är ju på tal om att den ska filmatiseras. Men han sa att jag tror det först när jag sitter och ser filmen.



Han berättade också att han tycker att det är så kul att se vilka länder och kulturer som tar till sig hans bok. Han berättade också att han hade alla versioner som getts ut i sin bokhylla. Han fick se det svenska omslaget och tyckte den såg väldigt snygg ut.


Sista samtalet var med Ellen Ekman.


Lilla Berlin är humoristiska seriestrippar om några hipsters.


Hon visade bland annat hur det går till när hon skriver. Så här kan ett manus se ut:



onsdag 2 april 2014

Projekt längtan av Marika King

Projekt längtan var en lättläst bok. Det som fångade mig mest var beskrivningarna av Lisas arbete och volontärarbete. Det märktes att det fanns kunskap bakom beskrivningarna.


Projekt längtan handlar handlar om Lisa som är tillbaka på konsultföretaget efter utbrändhet. Nu har hon plötsligt stora karriärmöjligheter, men Lisa vill göra något som har mening. Detta leder till att hon börjar kolla på möjligheter att göra volontärarbete.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Projekt längtan
Författare: Marika King
Sidor: 380
Förlag: Damm förlag
ISBN: 9789175370507
Utgiven: 2014
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Internationella barnboksdagen

Jag glömde själv bort att det var internationella barnboksdagen. Kom på det nu i eftermiddag. Efter att eleverna gått hem. Typiskt!

Det finns en hel del bra barnböcker där ute!

Bland annat är Silverpojken av Kristina Ohlson och serien Bronsdolken av Michelle Paver bra. Dennis hemlighet av David Williams är en annan höjdare. Stormskaparna av Jennifer E Smith blev jag väldigt förtjust i. Serien Den magiska trädkojan älskar min dotter. Även serien om Sam och Sigge och serien Den hemliga klubben av Susanne MacFie.

Vilka barnböcker tipsar du om?




måndag 31 mars 2014

söndag 30 mars 2014

Vilken bok önskar du att du hade oläst?

Vissa böcker är sådana wow-upplevelser när man läser dom att man önskar att man kunde läsa dem igen för första gången! Man kan läsa dom igen, men det ger inte samma wow-faktor som den första gången man läste. Andra böcker växer med läsningar.

När jag läst en sån där wow-bok känner jag mig lycklig av att jag hittat just den boken och att jag har läst den. Samtidigt känner jag mig lite sorgsen. För just då känns det som om man aldrig kommer att hitta en bok igen som ger samma wow-känsla. Som tur brukar jag hitta fler sådana böcker.

Känner du igen detta? Vilken bok önskar du att du hade oläst och kunde läsa igen?


lördag 29 mars 2014

Barns läsning av genrer och vuxnas tyckande

Igår var jag med i en liten diskussion på Twitter om läsning. Det handlade om barns läsning av faktaböcker och det var någon som råkat ut för att någon vuxen hade tyckt att det inte var okej att barnet bara läste faktaböcker.

Sådana åsikter ställer jag mig väldigt frågande inför. Vilka är vi att värdesätta böcker olika? Är inte det viktigaste att man läser? Vad vet vi om vad denna läsning skapar inne i barnet? Vad vet vi om vad som är värdefullt för just detta barn?

Jag läste själv en period bara det som kallas kiosklitteratur, dvs harlequin-böcker. Det var nog sjätte klass. Jag vet att många ser ner på den litteraturen. Innebär det att min läsning då var mindre värd?

Jag sticker ut hakan och säger nej. Den läsningen gav mig något, alltså var den värdefull för mig. Nu blev det så att jag efter ett år gick vidare till annan litteratur. Jag hittade nämligen skräckgenren med Stephen King och Dean R Koontz och slukade den typen av böcker. Det finns de som förfasas över att man läser den typen av böcker också. Jag har genomgått perioder av de flesta genrer. Även klassiker. Idag läser jag ALLA typer av böcker. Det är inte säkert att jag hade gjort det om jag inte hade fått upptäcka böcker i min egen takt. Och om jag hade fastnat i en genre hela mitt liv och inte velat lämna den, vad hade det varit för hemskt med det? Bara jag hade fortsatt läsa!

Om vi stoppar ett barn för att den läser en viss litteratur och tvingar den att läsa något som den inte vill. Tänk om vi stoppar de processer som pågår i barnet. Tänk om det som barnet läser just nu betyder något bra för barnet i slutändan. Tänk om det barnet läser just nu är en del av en process som barnet behöver genomgå för att bli den läsare barnet ska bli. Tänk om det barnet läser nu är en läsning som barnet behöver för att må bra. Tänk om det är en läsning som barnet behöver för att bli en fin samhällsmedborgare. Och vi stoppar det! På grund av våra förutfattade meningar om vilken litteratur som är bäst för barnet. Tänk om vi skapar en motvilja för läsning! Så länge som vi inte kan sia om framtiden så tycker jag inte att vi ska uttala oss om vad barn BÖR läsa.

Däremot kan vi ge lästips. Bokprat kan locka ett barn (eller vuxen) att läsa en bok som han/hon inte tänkt läsa, men då är det ett fritt val från den personens sida. Däremot om barnet inte vill läsa så tycker jag att det är det upp till barnet!!!

fredag 28 mars 2014

Nya bokcirkelboken för alla som vill vara med

Vi ska läsa påven Johanna till slutet på april. Du får gärna vara med och bokchatta med oss om den om du vill.

torsdag 27 mars 2014

Bokchatten ikväll

Vi bokchattade ikväll om boken Den sista fristaden ikväll. Det var en riktigt bra bok att bokcirkla om. Vi pratade bland annat kring slavar och hur konstigt det är att det runt omkring i världen genom tiderna varit okej med slavar. Vi pratade också om att komma till ett nytt land och plötsligt vara helt ensam. Så kom vi faktiskt in på ämnet översättare och det fantastiska jobb de gör. Det pratar man inte så ofta om.