måndag 13 januari 2014
Vad läser ni just nu?
Jag har nästan läst ut Tunna väggar och undrar vad ni läser just nu. Lite tips är alltid varmt välkommet! Så vad läser ni?

söndag 12 januari 2014
Vinterfrukost ut Sommar med systrarna von Sydow
Det blev inget fredagsbak i fredags eftersom jag var till frisören. Det blev däremot ett söndagsbak, eftersom jag gjorde de supergoda Brunchmuffinsen ur favoritboken Sommar med systrarna von Sydow.
Jag brukar förvara mjölkpaket som jag inte använder så ofta i plastpåsar. Vis av att det är inte så kul med småkryp överallt!!!
Många olika sorter blandas i bunken, som t ex linfrö och havrekli.
Att klippa aprikoser är lättast! Brukar klippa mina nästan ut i kanten åt ena hållet och sedan klippa från andra ledden. Då blir det små fina fyrkanter av dem.
Mums! Så gott! Och mätt blir man också.
lördag 11 januari 2014
Fröken Frimans krig
Om du på något sätt missat Fröken Frimans krig så rekommenderar jag att du ser det på SVTPlay innan det försvinner. Det är en riktigt bra, intressant och bildande miniserie. Mycket tankar väcks.
Del 1 av 3:
http://www.svtplay.se/video/1680195/del-1-av-3
Del 1 av 3:
http://www.svtplay.se/video/1680195/del-1-av-3
fredag 10 januari 2014
Hur ska vi få barn och ungdomar att läsa mer?
Hur ska vi få barn och ungdomar att läsa mer?
Det är det som sysselsätter mina tankar ofta, ofta.
Jag har inga färdiga lösningar på det, men att ge barn- och ungdomar chansen att läsa är nummer ett för mig. Det finns så mycket som konkurrerar med läsningen i dagens samhälle så där måste både skola och föräldrar hjälpa eleverna att skapa tid för sin läsning. Kanske är det en stund när de kommer hem från skolan. En stund före/efter maten. Innan de ska sova? Jag är övertygad om att en del av svaret på varför mina barn tycker om att läsa är för att de fått möjligheten att läsa.

Nummer två är att hjälpa barnen/ungdomarna att hitta böcker som de bara måste läsa och där är bibliotekarierna en guldgruva. Jag är så tacksam för alla dessa bibliotekarier där ute som kämpar med att hitta passande böcker för alla barn. Jag skulle vilja uppmana föräldrar att besöka biblioteken med sina barn. Pusha barnet att prata med bibliotekarien. Det kan behövas er hjälp för att han/hon ska göra det. Anta inte att bara för att ert barn lämnat lågstadieåldern så kan han/hon hitta böcker själva, för så är det INTE! Naturligtvis kan man också läsa bloggar och tidningar och se vad dessa rekommenderar för böcker! :) Om du har råd så låt barnet vara med i en bokklubb eller gå på second hand och köp böcker tillsammans. Bada ditt barn med böcker. För ska man börja tycka om att läsa gäller det att ha böcker kring sig. Gärna flera alternativ att välja mellan. Och det där med att äga böcker kan också locka barnet. Många barn är samlare.

Nummer tre: prata om böcker med ert barn. Prata, prata, prata! Läs gärna boken som han/hon läser och prata om den. (Barn-och ungdomsböcker är verkligen väl att läsas även om man är vuxen!!!) Prata om det som du tycker är intressant/spännande/konstigt/underhållande med boken. Frågor som du får när du läser. Fråga efter ditt barns upplevelse? Vad tyckte han/hon? Upplevde han/hon också det så eller uppfattade han/hon det annorlunda? Fråga för att du är nyfiken på vad ditt barn tycker och tänker. För visst är vi nyfikna på vad våra barn tänker?
Nummer fyra: Läs högt för ditt barn! Och sluta inte för att ditt barn lär dig läsa! Sluta inte för att ditt barn fyller 10! Fortsätt upp i tonåren!!! Högläsning är ett sätt att komma in på sådana ämnen som kan vara svåra att annars börja diskutera på ett naturligt sätt. Det är också ett sätt att dela en upplevelse tillsammans och du kommer ditt barn närmare! Det är ett sätt för ditt barn att utvidga sitt ordförråd. Det är ett sätt att få ditt barn att uppskatta läsning mer. Om du känner att du faktiskt inte klarar av att läsa högt, så låna en ljudbok och sitt i soffan/sängen tillsammans med ditt barn och lyssna. Gärna så ni får kroppskontakt, för i alla åldrar är det viktigt med kroppskontakt för att må bra.
Så börja redan idag när ni kommer hem! Vad kan vara ett bättre fredagsmys?
Det är det som sysselsätter mina tankar ofta, ofta.
Jag har inga färdiga lösningar på det, men att ge barn- och ungdomar chansen att läsa är nummer ett för mig. Det finns så mycket som konkurrerar med läsningen i dagens samhälle så där måste både skola och föräldrar hjälpa eleverna att skapa tid för sin läsning. Kanske är det en stund när de kommer hem från skolan. En stund före/efter maten. Innan de ska sova? Jag är övertygad om att en del av svaret på varför mina barn tycker om att läsa är för att de fått möjligheten att läsa.
Nummer två är att hjälpa barnen/ungdomarna att hitta böcker som de bara måste läsa och där är bibliotekarierna en guldgruva. Jag är så tacksam för alla dessa bibliotekarier där ute som kämpar med att hitta passande böcker för alla barn. Jag skulle vilja uppmana föräldrar att besöka biblioteken med sina barn. Pusha barnet att prata med bibliotekarien. Det kan behövas er hjälp för att han/hon ska göra det. Anta inte att bara för att ert barn lämnat lågstadieåldern så kan han/hon hitta böcker själva, för så är det INTE! Naturligtvis kan man också läsa bloggar och tidningar och se vad dessa rekommenderar för böcker! :) Om du har råd så låt barnet vara med i en bokklubb eller gå på second hand och köp böcker tillsammans. Bada ditt barn med böcker. För ska man börja tycka om att läsa gäller det att ha böcker kring sig. Gärna flera alternativ att välja mellan. Och det där med att äga böcker kan också locka barnet. Många barn är samlare.
Nummer tre: prata om böcker med ert barn. Prata, prata, prata! Läs gärna boken som han/hon läser och prata om den. (Barn-och ungdomsböcker är verkligen väl att läsas även om man är vuxen!!!) Prata om det som du tycker är intressant/spännande/konstigt/underhållande med boken. Frågor som du får när du läser. Fråga efter ditt barns upplevelse? Vad tyckte han/hon? Upplevde han/hon också det så eller uppfattade han/hon det annorlunda? Fråga för att du är nyfiken på vad ditt barn tycker och tänker. För visst är vi nyfikna på vad våra barn tänker?
Nummer fyra: Läs högt för ditt barn! Och sluta inte för att ditt barn lär dig läsa! Sluta inte för att ditt barn fyller 10! Fortsätt upp i tonåren!!! Högläsning är ett sätt att komma in på sådana ämnen som kan vara svåra att annars börja diskutera på ett naturligt sätt. Det är också ett sätt att dela en upplevelse tillsammans och du kommer ditt barn närmare! Det är ett sätt för ditt barn att utvidga sitt ordförråd. Det är ett sätt att få ditt barn att uppskatta läsning mer. Om du känner att du faktiskt inte klarar av att läsa högt, så låna en ljudbok och sitt i soffan/sängen tillsammans med ditt barn och lyssna. Gärna så ni får kroppskontakt, för i alla åldrar är det viktigt med kroppskontakt för att må bra.
Så börja redan idag när ni kommer hem! Vad kan vara ett bättre fredagsmys?
torsdag 9 januari 2014
Söta kakor: Eftermiddagar på café Tant Gredelin av Jessica Jowlin och Kerstin Hermelin
Söta kakor är den bästa bakbok jag någonsin haft. Allt jag bakat från den blir superdupergott. En kompis sa om Schweizernötkakan jag bakat att det är det godaste hon ätit. När man bakar från den här boken känner man sig som världens mästerbagare just eftersom det blir så gott. Flera recept har jag prövat mer än en gång! Jag kommer att fortsätta baka från denna det är ett som är säkert.

Jag har t ex gjort Vinbärsgömmor, Spröda citronkakor och Schweizernötkaka.
Betyg: 5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Söta kakor
Författare: Jessica Jowlin och Kerstin Hermelin
Antal sidor: 86
Förlag: Kakao förlag
ISBN: 9789185861736
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
Jag har t ex gjort Vinbärsgömmor, Spröda citronkakor och Schweizernötkaka.
Betyg: 5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Söta kakor
Författare: Jessica Jowlin och Kerstin Hermelin
Antal sidor: 86
Förlag: Kakao förlag
ISBN: 9789185861736
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
onsdag 8 januari 2014
Fundera mera: Vad tycker ni?
På mitt bibliotek så står böckerna placerade efter vilken sorts böcker de är. Detta innebär att t ex romantiska böcker har sin hylla och bakböcker sin.

När jag inte vet precis vilken bok jag vill ha tycker jag det är rätt bra.

Men när jag letar efter en speciell bok och bara har en titel eller en författare kan det vara lite jobbigt. För så vet jag ju inte var jag ska börja leta. Och finns det ingen ledig sökdator blir det riktigt jobbigt. Då kan jag längta efter den tiden då all skönlitteratur var ställd i bokstavsordning.

Vad tycker ni om det här sättet att organisera böcker efter vilken typ av böcker det är?
När jag inte vet precis vilken bok jag vill ha tycker jag det är rätt bra.
Men när jag letar efter en speciell bok och bara har en titel eller en författare kan det vara lite jobbigt. För så vet jag ju inte var jag ska börja leta. Och finns det ingen ledig sökdator blir det riktigt jobbigt. Då kan jag längta efter den tiden då all skönlitteratur var ställd i bokstavsordning.
Vad tycker ni om det här sättet att organisera böcker efter vilken typ av böcker det är?
tisdag 7 januari 2014
En engelsman i Paris av Nicolas Barreau
Vilken mysig liten feelgoodroman. Jag gillar den parisiska stämningen. Så är den ju rolig ur boknördaspekt också.

En engelsman i Paris handlar om Aurélie, som blir övergiven av sin pojkvän. Hjärtekrossare tar hon en promenad i hennes hemstad Paris och hamnar då på en bokhandel. Där hittar hon en bok som hon tar hem och läser. Hon kan inte sluta läsa utan läser hela natten. Hon upptäcker att hon och hennes resturang är med i boken och vill ha kontakt med författaren. Men författaren är en pseudonym och bakom den döljer sig redaktören på förlaget. Problemet är bara att det är hemligt och han vill inte att någon ska veta. Speciellt inte någon annan på förlaget.
Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: En engelsman i Paris
Originaltitel: Das Lächeln der Frauen
Författare: Nicolas Barreau
Antal sidor: 284
Förlag: Bokförlaget Forum
ISBN: 9789137139616
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
En engelsman i Paris handlar om Aurélie, som blir övergiven av sin pojkvän. Hjärtekrossare tar hon en promenad i hennes hemstad Paris och hamnar då på en bokhandel. Där hittar hon en bok som hon tar hem och läser. Hon kan inte sluta läsa utan läser hela natten. Hon upptäcker att hon och hennes resturang är med i boken och vill ha kontakt med författaren. Men författaren är en pseudonym och bakom den döljer sig redaktören på förlaget. Problemet är bara att det är hemligt och han vill inte att någon ska veta. Speciellt inte någon annan på förlaget.
Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: En engelsman i Paris
Originaltitel: Das Lächeln der Frauen
Författare: Nicolas Barreau
Antal sidor: 284
Förlag: Bokförlaget Forum
ISBN: 9789137139616
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
måndag 6 januari 2014
Bästa ungdomsböckerna 2013
2013 var ett bra år för ungdomsböckerna. Först vill jag bara säga att de inte är mindre bra än böckerna på min lista på Bästa böcker 2013, utan tvärtom. Det är så många bra ungdomsböcker som jag vill lyfta, så att om jag skulle ha tagit med dem skulle listan blivit alltför lång och då hade jag blivit tvungen att ta bort några och det ville jag inte. Här är de ungdomsböcker som jag tyckte bäst om 2013:
Legend
Mitt bultande hjärta
Lex bok
Förr eller senare exploderar jag
Insurgent
Jag är ju så jävla easy going
Delirium
Två eller tre saker jag glömde berätta
Kretsen
Beautiful creatures
Legend
Mitt bultande hjärta
Lex bok
Förr eller senare exploderar jag
Insurgent
Jag är ju så jävla easy going
Delirium
Två eller tre saker jag glömde berätta
Kretsen
Beautiful creatures
söndag 5 januari 2014
Filmen The Greatest
Jag började se filmen utan några förväntningar. Jag hade egentligen inte tänkt se den, men plötsligt var jag fast. Filmen The Greatest är både fängslande, sorglig och man kan inte annat än att tycka om den. Skådespelarprestationerna var bra. Man kom nära huvudpersonerna. Jag kan definitivt rekommendera att se den här filmen.

The Greatest handlar om en familj där tonårssonen dör i en bilolycka. Hans mamma, pappa och lillebror försöker hantera sorgen. Plötsligt står plötsligt en tjej utanför dörren. Det visar sig att hon väntar hans barn. Hon får flytta in och
Betyg: 4 av 5
Genre: Drama, Romantik
Orginaltitel: The Greatest
Skådespelare: Pierce Brosnan, Susan Saradon, Carey Mulligan
Regissör: Shana Feste
Produktionsår: 2009
The Greatest handlar om en familj där tonårssonen dör i en bilolycka. Hans mamma, pappa och lillebror försöker hantera sorgen. Plötsligt står plötsligt en tjej utanför dörren. Det visar sig att hon väntar hans barn. Hon får flytta in och
Betyg: 4 av 5
Genre: Drama, Romantik
Orginaltitel: The Greatest
Skådespelare: Pierce Brosnan, Susan Saradon, Carey Mulligan
Regissör: Shana Feste
Produktionsår: 2009
lördag 4 januari 2014
Bästa läsningen 2013
Ja tror jag läste ungefär 170 böcker i år. Jag har inte räknat exakt. Det betyder att det finns en hel del böcker att välja bland som de bästa böckerna. Här är de böcker som blev lite extra speciella för mig under 2013.
Hjärta av Jazz
Kärleken passerade här en gång
Hotellet mellan hörnet av Bitter och ljuv
Illdåd
Bortom varje tvivel
Svarthuset
Livbåten
Blackout:När hjärnan blev min fiende
Fågelbarn
Saras nyckel
Jag ska göra ett inlägg med barn och ungdomsböcker också!
Hjärta av Jazz
Kärleken passerade här en gång
Hotellet mellan hörnet av Bitter och ljuv
Illdåd
Bortom varje tvivel
Svarthuset
Livbåten
Blackout:När hjärnan blev min fiende
Fågelbarn
Saras nyckel
Jag ska göra ett inlägg med barn och ungdomsböcker också!
fredag 3 januari 2014
Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt
Tänk att den bok som jag läste ut först i år skulle ta mig med storm. Den tog plats i mitt hjärta och själ. Nu efter den är läst så vill jag inte att den ska vara slut. Jag vill inte lämna June Elbus. Trots att det är den första boken för året så vet jag redan att det är en av de bästa för året.
Låt vargarna komma handlar om fjortonåriga June Elbus som 1987 förlorar sin morbror i aids. Hon älskade sin morbror och saknar honom mycket. Hon kan inte heller vända sig med sin sorg till Greta, som stod henne så nära när dövar små för Greta har blivit elak. Då dyker plötsligt Toby upp, morbror Finns pojkvän. June visste inget om Toby och plötsligt får hon veta allt fler hemligheter.
Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Låt vargarna komma
Originaltitel: Tell the wolves that I'm home
Författare: Carol Rifka Brunt
Antal sidor: 419
Förlag: XPublishing
ISBN: 9789185763511
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Låt vargarna komma
Originaltitel: Tell the wolves that I'm home
Författare: Carol Rifka Brunt
Antal sidor: 419
Förlag: XPublishing
ISBN: 9789185763511
Utgiven: 2013
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)